Σε έκθεσή του, το Ελεγκτικό Συνέδριο δείχνει την πρόθεση της Ευρώπης να μειώσει την εξάρτησή της από την Ασία όσον αφορά τις μπαταρίες αλλά απλά και μόνο οι πολλαπλές ανακοινώσεις εργοστασίων δεν είναι ικανές να αλλάξουν πολλά στην υπάρχουσα κατάσταση.
Ήδη οι απόψεις φαίνονται αντιφατικές για την ετήσια παραγωγή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στον κόσμο. Κάποιοι πιστεύουν ότι με την εξισορρόπηση της ζήτησης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τις υπερβολικά υψηλές τιμές, τα εργοστάσια θα μπορούσαν γρήγορα να αντεπεξέλθουν. Άλλοι, όπως το Ελεγκτικό Συνέδριο, πιστεύουν ότι η Ευρώπη βρίσκεται σε λάθος δρόμο για να εξασφαλίσει σχετική ανεξαρτησία στην παραγωγή μπαταριών.
Οι μπαταρίες αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος της τιμής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και αποτελούν την βασική προϋποθεση για την επιτυχία μιας Ευρώπης χωρίς κινητήρα εσωτερικής καύσης στις παραχωρήσεις από το 2035.
«Σχεδόν κάθε εβδομάδα, ένα νέο γιγα-εργοστάσιο μπαταριών ανακοινώνεται στην Ευρώπη. Αλλά οι πιθανότητες να γίνει η ΕΕ παγκόσμιος ηγέτης στην παραγωγή μπαταριών δεν φαίνονται καλές. Η ΕΕ δεν πρέπει να καταλήξει με μπαταρίες στην ίδια θέση εξάρτησης με αυτήν είχε με φυσικό αέριο προς τη Ρωσία», εξήγησε η Annemie Turtelboom, επικεφαλής του ελέγχου που ανέθεσε το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Ακόμη χειρότερα, αναφέρει ότι η ΕΕ θα αντιμετωπίσει σύντομα: «Μια παγκόσμια έλλειψη βασικών πρώτων υλών. Το λέγαμε ήδη πέρυσι, η πλειονότητα της βιομηχανικής δραστηριότητας (εξόρυξη, διύλιση, παραγωγή κυττάρων) βρίσκεται στην Ασία. Σήμερα, παρά τα εργοστάσια που φυτρώνουν από το έδαφος, η ΕΕ παραμένει σχεδόν 80% εξαρτημένη από βασικά μέταλλα (κοβάλτιο, νικέλιο, λίθιο, μαγγάνιο, φυσικός γραφίτης).»