Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ιταλία, επειδή δεν συμμορφώνεται με την υποχρέωσή της να επιβάλει τους κανόνες έγκρισης τύπου εκπομπών βάσει του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 715/2007. Σύμφωνα με τον εν λόγω κανονισμό, τα κράτη μέλη υποχρεούνται να θεσπίζουν και να εφαρμόζουν κανόνες σχετικά με τις κυρώσεις για τη χρήση απαγορευμένων διατάξεων αναστολής που παρεμποδίζουν την αποτελεσματικότητα των συστημάτων ελέγχου των εκπομπών και έχουν ως αποτέλεσμα υψηλότερες εκπομπές. Η Ενωσιακή νομοθεσία για την έγκριση τύπου απαγορεύει τα συστήματα αναστολής, όπως π.χ. λογισμικά, χρονομετρητές ή θερμοκρασιακά παράθυρα, τα οποία προκαλούν υψηλότερες εκπομπές NOx έξω από τον κύκλο δοκιμών, εκτός εάν η χρήση τους μπορεί να δικαιολογηθεί από την ανάγκη να προστατευθεί ο κινητήρας έναντι βλάβης ή ατυχήματος, ή για την ασφαλή λειτουργία του οχήματος.
Η Επιτροπή παρακολουθεί στενά την επιβολή των κανόνων αυτών από τα κράτη μέλη. Μολονότι η Ιταλία διέταξε την υποχρεωτική ανάκληση των εν λόγω οχημάτων, δεν εφάρμοσε, σύμφωνα με την Επιτροπή, τις εθνικές διατάξεις σχετικά με τις κυρώσεις στις περιπτώσεις τοποθέτησης διατάξεων αναστολής σε οχήματα που είχαν λάβει έγκριση τύπου στην Ιταλία.
Η Ιταλία έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει και να λάβει τα αναγκαία μέτρα. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Να υπενθυμίσουμε πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε κινήσει διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ιταλίας στις 17 Μαΐου 2017 έχοντας αποστείλει προειδοποιητική επιστολή ζητώντας από την Ιταλία να ανταποκριθεί στις ανησυχίες σχετικά με ανεπαρκή δράση που έχει ληφθεί σχετικά με τις στρατηγικές ελέγχου των εκπομπών που εφαρμόζει ο όμιλος Fiat Chrysler Automobiles (FCA).
Η Επίτροπος Elżbieta Bieńkowska, αρμόδια για την Εσωτερική Αγορά, τη Βιομηχανία, την Επιχειρηματικότητα και τις ΜΜΕ, είχε επισημάνει ότι: «Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αντιμετωπίζουν χαλαρά τις δοκιμές εκπομπών – ορισμένοι έχουν παραβιάσει ακόμη και το νόμο. Το σκάνδαλο εκπομπών έδειξε ότι η ευθύνη για επιβολή του νόμου και τιμωρία δεν μπορεί πλέον να αφεθεί αποκλειστικά στα μεμονωμένα κράτη μέλη. Ενώ το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη σημείωσαν πρόσφατα ικανοποιητική πρόοδο στην πρότασή μας για αναθεώρηση του τρέχοντος συστήματος, είναι καιρός να καταλήξουν σε μια τελική συμφωνία. Η υγεία και η εμπιστοσύνη των πολιτών είναι διακυβεύεται και δεν έχουμε χρόνο για χάσιμο.»
Η υπόθεση σχετίζονταν με πληροφορίες που τέθηκαν υπόψη της Κομισιόν στο πλαίσιο αιτήματος του γερμανικού υπουργείου Μεταφορών τον Σεπτέμβριο του 2016 για μεσολάβηση μεταξύ των γερμανικών και των ιταλικών Αρχών σχετικά με τη διαφωνία σχετικά με τις εκπομπές NOx που αφορούν οχήματα εγκεκριμένου τύπου από την Ιταλία. Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας διαμεσολάβησης, η Επιτροπή αξιολόγησε προσεκτικά τα αποτελέσματα των δοκιμών εκπομπών NOx που παρέχονται από τη γερμανική αρχή έγκρισης τύπου (Kraftfahrt-Bundesamt), καθώς και τις εκτενείς τεχνικές πληροφορίες που παρέχονται από την Ιταλία σχετικά με τις στρατηγικές ελέγχου των εκπομπών που εφαρμόζει η FCA στα εν λόγω αυτοκίνητα.
Η Επιτροπή είχε ζητήσει τότε και επίσημα από την Ιταλία να ανταποκριθεί στις ανησυχίες της ότι ο κατασκευαστής δεν έχει αιτιολογήσει επαρκώς την τεχνική αναγκαιότητα –και συνεπώς τη νομιμότητα– της χρησιμοποιούμενης συσκευής αστοχίας, και να διευκρινίσει εάν η Ιταλία παρέλειψε να εκπληρώσει την υποχρέωσή της να λάβει διορθωτικά μέτρα σχετικά με τον εν λόγω τύπο αυτοκινήτων της FCA και να επιβάλει κυρώσεις στον κατασκευαστή των οχημάτων…