Το υψηλότερο ποσοστό ανόδου 4,6% όσον αφορά στις μέσες εκπομπές CO2 κατέγραψε η Ελλάδα σε ολόκληρη την ΕΕ αποδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο ότι ο στόλος των οχημάτων όχι μόνο είναι γηρασμένος αλλά επιβαρύνεται και από τα εκατοντάδες χιλιάδες εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro4 ή και παλαιότερες!
Από την άλλη μεριά όμως η χώρα μας κατάφερε βρίσκεται στην 5η θέση του πίνακα της Jato Dynamics με 116 γρ. CO2 / χλμ. καταγράφοντας την αντίστοιχη καλύτερη θέση με τις χαμηλότερες μέσες εκπομπές CO2 μεταξύ των κρατών-μελών γεγονός όμως που εύκολα μπορεί να χαθεί εξαιτίας της απότομης ανόδου που σημειώνουν οι εκπομπές CO2.
Στο δρόμο που έχει χαράξει η Ελλάδα σημειώνοντας άνοδο στις μέσες εκπομπές CO2 βρίσκεται και η Πολωνία η οποία βρέθηκε στην δεύτερη θέση του πίνακα της Jato Dynamics σημειώνοντας άνοδο 3,1% με 131,4 γρ./χλμ. και στη συνέχεια ακολουθούν η Κροατία με ποσοστό ανόδου 3,6% και 118,3 γρ./χλμ., η Ιταλία με 3% και 118,4 γρ./χλμ. και οι Ρουμανία, Σλοβακία και Ουγγαρία με ποσοστό ανόδου 2,7% και μέσες εκπομπές πάνω από 124 γρ./χλμ.
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία της ΕΕ οι αυτοκινητοβιομηχανίες με αυτές τις επιδόσεις θα αναγκαστούν να καταβάλουν πολλά εκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα καθώς θα είναι πολύ δύσκολο να καταφέρουν να προσεγγίσουν το όριο των 95 γρ. CO2/χλμ. που έχει θέσει σε ισχύ η ΕΕ από την 1η Ιανουαρίου του 2020.
Επίσης η στροφή των καταναλωτών προς τα βενζινοκίνητα μοντέλα έχει αυξήσει περαιτέρω τις μέσες εκπομπές CO2 καθώς οι συγκεκριμένοι κινητήρες παράγουν περισσότερο CO2 σε σχέση με τους κινητήρες Diesel ενώ επίσης η τεράστια άνοδος που καταγράφουν οι πωλήσεις των SUV επίσης συμβάλλουν στην άνοδο των εκπομπών CO2.
Τα ηλεκτροκίνητα αλλά και τα υβριδικά και plug-in υβριδικά μοντέλα είναι τα μόνα που μπορούν να αποκλιμακώσουν την άνοδο των μέσων εκπομπών CO2 ωστόσο το υψηλό κόστος τους και η έλλειψη σοβαρών επιδοτήσεων κάνει απαγορευτική την απόκτησή τους από την μεγάλη μάζα των καταναλωτών.
Οι επιδόσεις των χωρών
Η Νορβηγία διατήρησε τα σκήπτρα της χώρας με τις πιο χαμηλές εκπομπές CO2 στην Ευρώπη καθώς ανήλθαν σε μόλις 60,3 γρ./χλμ. και μάλιστα το 2019 σημείωσαν νέα πτώση 12% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018.
Στην δεύτερη θέση βρέθηκε η Πορτογαλία, μία χώρα με παρόμοια χαρακτηριστικά με την Ελλάδα, η οποία κατάφερε να σημειώσει τις καλύτερες επιδόσεις όσον αφορά στη μείωση των μλέσων εκπομπών CΟ2 καθώς περιορίστηκαν σε μόλις 83,2 γρ./χλμ. καταγράφοντας πτώση-ρεκόρ 22,2%.
Στην τρίτη θέση βρέθηκε η Ολλανδία με 100,1 γρ./χλμ. σημειώνοντας πτώση 5,9%. Ακολουθεί η Δανία με 107,8 γρ./χλμ. και ποσοστό πτώση 3,2%. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει η Ελλάδα με 111,1 γρ./χλμ. σημειώνοντας όμως το υψηλότερο ποσοστό ανόδου!
Αντίθετα οι χώρες με τις υψηλότερες μέσες εκπομπές CO2 ήταν η Πολωνία με 131,4γρ./χλμ, η Γερμανία με 129,9γρ./χλμ και η Σλοβακία με 129,7γρ./χλμ.
Όσον αφορά στις αυτοκινητοβιομηχανίες, η Toyota διατηρεί κορυφαία θέση μεταξύ των 20 μεγαλύτερων εταιρειών, εμφανίζοντας το χαμηλότερο μέσο όρο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην Ευρώπη (97,5γρ,/χλμ), και ακολουθεί η Citroen με 106,4 γρ./χλμ., η Peugeot με 108,2 γρ./χλμ., η Renault με 113,3 γρ./χλμ. και την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει η Nissan με 115,4 γρ./CO2.
Αντίθετα μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών με το υψηλότερο μέσο όρο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα βρίσκονται η Mercedes (140 γρ./χλμ), η Mazda (135,5 γρ./χλμ), η Volvo (133,8 γρ./χλμ), η Audi (130,3 γρ./χλμ) και, η BMW (129 γρ./χλμ).
Τέλος, αναλύοντας τα αποτελέσματα των μετρήσεων της JATO Dynamics αντιλαμβανόμαστε ότι οι χώρες της Ευρώπης έχουν πολλά περιθώρια μείωσης των εκπομπών ρύπων στα επόμενα χρόνια. Όταν δηλαδή η ηλεκτροκίνηση καταφέρει να μπει στη ζωή μας και να ξεφύγει από το 2% του μέσου όρου των πωλήσεων στην Ευρώπη και του 0,8% στην ελληνική αγορά.