Φέτος, η Goodyear γιορτάζει τα 45 χρόνια της πιο αναγνωρίσιμης σειράς ελαστικών υπερυψηλών επιδόσεων, των επώνυμων ελαστικών Goodyear Eagle. Λαμβάνοντας υπόψιν τις συναρπαστικές επιδόσεις της εταιρείας σε σπορ αυτοκίνητα και την κληρονομιά της στα κορυφαία αγωνιστικά πρωταθλήματα του κόσμου, τα ελαστικά Goodyear Eagle αποτελουν σύμβολο τόσο εντός όσο και εκτός πίστας.
Η ιστορία της σειράς Eagle συνεχίζεται μέχρι σήμερα, με το τελευταίο της μοντέλο – Eagle F1 Asymmetric 6 – να είναι ένα από τα best-sellers στην Ευρώπη και την Ασία, ενώ πρόσφατα παρουσιάστηκε και στην Αμερική. Η ιστορία πίσω από τη σειρά ενσωματώνει συναρπαστική καινοτομία, που εξελίσσεται από την πίστα σε επιβατικά μοντέλα ελαστικών, γράφοντας την ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού και εξοπλίζοντας μερικά από τα πιο δημοφιλή σπορ αυτοκίνητα των τελευταίων 50 ετών.
«Win on Sunday, sell on Monday»
Το όνομα «Eagle» έχει συνδεθεί στενά με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, μαζί με το brand Goodyear, λόγω της συχνής εμφάνισής του σε ελαστικά μηχανοκίνητου αθλητισμού δίπλα από το λογότυπο της Goodyear. Η Goodyear είχε χρησιμοποιήσει περιστασιακά το όνομα Eagle στο παρελθόν, αλλά το 1980 σηματοδότησε ένα σημαντικό ορόσημο. Εκείνο το έτος, η Goodyear αύξησε τις επενδύσεις για να ηγηθεί της αγοράς ελαστικών υπερυψηλών επιδόσεων, εφαρμόζοντας τις αγωνιστικές τεχνολογίες και την τεχνογνωσία της σε καταναλωτικά προϊόντα. Για να ενισχύσει τη σύνδεση μεταξύ πίστας και δρόμου, η εταιρεία αποφάσισε να χρησιμοποιήσει το ίδιο όνομα τόσο για τα αγωνιστικά όσο και για τα επιβατικά ελαστικά υπερυψηλών επιδόσεων: τo Goodyear Eagle.
Ένα press kit της Goodyear εκείνη την εποχή επιβεβαίωνε ότι «τα ελαστικά δε θεωρούνται πολύ ελκυστικά». Το να προσφέρονται στους οδηγούς ελαστικά που επέλεξαν οι ήρωές τους Andretti, Earnhardt, Senna, Prost, Foyt, Unser και Petty ήταν σίγουρα ένας τρόπος να αντικετωπιστεί αυτό το ζήτημα. Με όνομα που επικοινωνούσε το κοινό DNA μεταξύ των ελαστικών αγώνων και των επιβατικών ελαστικών, τα νέα επιβατικά ελαστικά Goodyear Eagle υψηλών επιδόσεων αποδείχθηκαν τόσο δημοφιλή όσο επιτυχημένα ήταν και στην πίστα.
Το πρώτο επίσημο επιβατικό ελαστικό Eagle κυκλοφόρησε στην αγορά των ΗΠΑ το 1981 και ακολούθησε το Eagle VR50, το οποίο αναπτύχθηκε αμέσως μετά για να πληροί τις αυστηρότερες ευρωπαϊκές προδιαγραφές ταχύτητας. Το VR σήμαινε «V-rated», υποδηλώνοντας ότι το ελαστικό ανταποκρινόταν εκείνο τον καιρό στους μέγιστους περιορισμούς ταχύτητας στην Ευρώπη ώστε να μπορεί να διατηρήσει ταχύτητες έως και 130 mph (209 km/h). Για την ανάπτυξη του Eagle VR50, το οποίο είχε ένα κατευθυντήριο σχέδιο πέλματος «gatorback» που προερχόταν από το βρόχινο ελαστικό F1 εκείνης της εποχής, οι ομάδες της Goodyear στις ΗΠΑ και στη Γερμανία συνεργάστηκαν ώστε να δημιουργήσουν ένα ελαστικό έτοιμο για τις υψηλές ταχύτητες του γερμανικού αυτοκινητόδρομου. Πίσω στην Αμερική, το Eagle VR50 επιλέχθηκε ως πρωτη τοποθέτηση τόσο στο Chevrolet Corvette όσο και στο Pontiac Firebird Trans Am.
Πολλά ελαστικά υψηλών επιδόσεων χρησιμοποίησαν το όνομα Eagle για να συνδεθούν με τη νικητήρια κληρονομιά της Goodyear. Η παραλλαγή Eagle GT είχε εξέχουσα θέση στη χρονομηχανή DMC DeLorean του Doc Brown στο Back to the Future, ενώ το Eagle ST έγινε η καλύτερη επιλογή για αυτοκίνητα muscle και το Eagle NCT για πολυτελή αυτοκίνητα. Ήταν το 1993, όμως, όταν γεννήθηκε ένας νέος θρύλος.
Eagle F1: Νέα επίπεδα απόδοσης
Το 1992, η McLaren λάνσαρε τη McLaren F1 της, που θεωρούνταν την εποχή εκείνη το ταχύτερο αυτοκίνητο στον κόσμο με ταχύτητα ρεκόρ Γκίνες 240,1 mph (386,4 km/h). Για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις αυτού του εντυπωσιακού κατορθώματος της μηχανικής, η Goodyear ανέπτυξε ένα ειδικό ελαστικό: το Eagle F1. Το αρχικό δελτίο τύπου της McLaren τόνισε τη σημασία της συνεισφοράς της Goodyear: «Από την αρχική σχεδίαση της McLaren F1, το ελαστικό θεωρήθηκε ως ένα αναπόσπαστο μέρος του αυτοκινήτου το οποίο ανταποκρινόταν στις απαιτούμενες προδιαγραφές χειρισμού και άνεσης. Το βάρος, η ασφάλεια, ο θόρυβος και οι δυναμικές επιδόσεις αποτέλεσαν ζωτικούς παράγοντες για την επιλογή του».
Το κατευθυντήριο σχέδιο πέλματος στο VR50 αποδείχθηκε τόσο δημοφιλές για τον συνδυασμό του κρατήματος σε στεγνό οδόστρωμα και της πρόσφυσης σε βρεγμένο οδόστρωμα που έγινε η έμπνευση για την επόμενη γενιά ελαστικών Eagle Road το 1994 με την κυκλοφορία του Eagle F1 GS-D2 (Grand Sport – Directional) και αργότερα του GS-D3 το 2000. Τα μοτίβα κατεύθυνσης παρέμειναν η βασική σχεδιαστική φιλοσοφία μέχρι την κυκλοφορία του Eagle F1 Asymmetric το 2007.
Καθώς αυξάνονταν το βάρος, η ισχύς και οι διαστάσεις των ζαντών των αυτοκινήτων επιδόσεων, η Goodyear έπρεπε να αναπτύξει ένα ελαστικό με ισχυρότερο ώμο για να χειριστεί αυτό το επιπλέον δυναμικό φορτίο. Χρησιμοποιώντας έναν ασύμμετρο σχεδιασμό, οι ομάδες της Goodyear μπόρεσαν να ανταποκριθούν σε αυτές τις απαιτήσεις και να βελτιώσουν την πρόσφυση του και το χειρισμό σε στεγνό οδόστρωμα, χωρίς να επηρεάζεται η διάσημη απόδοση του σε βρεγμένο οδόστρωμα.
Η τελευταία εξέλιξη σε μια εμβληματική ιστορία
Το 2019, η οικογένεια Eagle ανέβηκε ένα επίπεδο με το λανσάρισμα του Eagle F1 SuperSport, μιας νέας σειράς ελαστικών υπερυψηλών επιδόσεων για απόλυτη απόδοση στο δρόμο – και στην πίστα. Διατίθεται σε παραλλαγές SuperSport, SuperSport R και SuperSport RS, η καθεμία ένα βήμα πιο κοντά στην εξειδίκευση του track day απ’ότι η (παρακάτω) τελευταία. Αυτή η σειρά μπορεί να χαρακτηριστεί ως η απόλυτη γιορτή της μάρκας Goodyear Eagle, η οποία μετρά περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες εξέλιξης.
Η πιο πρόσφατη σειρά Eagle έχει βελτιωθεί για να ανταποκρίνεται στις τάσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας την τελευταία μιάμιση δεκαετία, εξελισσόμενη σε γενιές για να φτάσει στο σημερινό Eagle F1 Asymmetric 6, το οποίο προσφέρει στους οδηγούς την απόδοση που περιμένουν από ένα ελαστικό Eagle, ενώ πληροί τα σύγχρονα πρότυπα θορύβου και εκπομπών καυσαερίων, καλύπτοντας τις απαιτήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων.
Το Goodyear Eagle εξακολουθεί να είναι η επιλογή των πιο συναρπαστικών επιβατικών αυτοκινήτων πολλών premium κατασκευαστών. Μεταξύ SuperSport και Asymmetric 6, τα ελαστικά Eagle F1 τοποθετούνται ως αρχικός εξοπλισμός σε αυτοκίνητα επιδόσεων τόσο διαφορετικά όπως τα Lotus Emira, Porsche Macan 4 Electric, BMW Σειρά 1 και Audi S5. Τη σειρά ολοκληρώνει το Eagle F1 SuperSport RS, το οποίο σχεδιάστηκε ειδικά σε συνεργασία με την Porsche για τα μοντέλα RS όπως η 911 GT2 RS και η GT3 RS.
Το Eagle F1 SuperSport επιλέχθηκε επίσης για τη νέα Ferrari 12Cilindri, επαναφέροντας μια δημοφιλή συνεργασία που διήρκεσε πάνω από τέσσερις δεκαετίες, όπως μια διαφήμιση της Goodyear στα μέσα της δεκαετίας του ’80 επικοινωνούσε περήφανα: «Κάθε Formula 1 Ferrari, κάθε Ferrari 328 και κάθε Ferrari Testarossa που έρχεται στο Americaagles έρχεται με Goodyear. Και μόνο με Goodyear Eagles. Γιατί; Γιατί ο Mr Ferrari το θέλει έτσι».