Η Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων (ΚΕΚ) θεσμοθετήθηκε και εφαρμόστηκε το 1992 στα πλαίσια της προσπάθειας ελέγχου και περιορισμού της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της ενίσχυσης της προστασίας του περιβάλλοντος.
Οι Κάρτες Ελέγχου Καυσαερίων είχαν συγκεκριμένη μορφή και ήταν ένα κίτρινο έντυπο που στο εμπρόσθιο μέρος αναγράφονταν τα στοιχεία του οχήματος, τα στοιχεία του συνεργείου έκδοσης και η ημερομηνία επανελέγχου. Στο πίσω μέρος αναγράφονταν οι τιμές των ρύπων, καθώς και ο έλεγχος του καταλύτη. Ωστόσο εξαιτίας του πολύ υψηλού κόστους αγοράς των συγκεκριμένων καρτών το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το 2020 κατήργησε αυτές τις συγκεκριμένες κάρτες και τις αντικατέστησε από μία απλή κόλλα Α4 στην οποία θα αναγράφονται τα δεδομένα των μετρήσεων από τον υπολογιστή.
Όπως όμως μπορείτε να διακρίνετε και στις φωτογραφίες που δημοσιεύει αποκλειστικά το Carandmotor.gr οι Κάρτες Ελέγχου Καυσαερίων (ΚΕΚ) από κάποια συνεργεία ενώ έπρεπε να είναι τυπωμένες σε λευκές κόλλες Α4 στις οποίες θα αναγράφονται οι μετρήσεις των μηχανημάτων και θα φέρουν την υπογραφή και την σφραγίδα του συνεργείου ελέγχου έχουν υιοθετήσει μια άλλη μέθοδο απίστευτη αλλά όμως Ελληνική!
Επιτήδειος ιδιοκτήτης συνεργείου σκάναρε και εκτύπωσε μια παλιά Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων σε μια κόλλα Α4, την δίπλωσε στην μέση και την έπιασε με συραπτικό ώστε να μην ανοίγει και ετοίμασε μια απίστευτη αλλά Ελληνική Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων στην οποία οι τιμές αναγράφονται χειρόγραφα!
Σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr τα στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μόλις αντίκρυσαν την μοναδική Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων κίνησαν αμέσως τις διαδικασίες ελέγχου του συνεργείου που την έχει εκδώσει χωρίς ακόμη να έχουν γίνει γνωστά τα αποτελέσματα του ελέγχου…
Παράλληλα τα στελέχη του ΥΠΥΜΕ σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Carandmotor.gr έχουν διαπιστώσει ότι ο θεσμός έχει ατονήσει καθώς πλέον καταγράφονται και συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των συνεργείων που εκδίδουν τις ΚΕΚ και των ΚΤΕΟ. Ο λόγος εστιάζεται στο γεγονός ότι τα συνεργεία εκδίδουν σε μια κόλα Α4 την ΚΕΚ και την συμπληρώνουν χειρόγραφα χωρίς καμία απολύτως επιπλέον υποχρέωση ενώ αντίθετα τα ΚΤΕΟ είναι υποχρεωμένα να ακολουθούν μια εντελώς διαφορετική διαδικασία που σίγουρα σε καμία περίπτωση δεν τα ευνοεί. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες οχημάτων αλλά και οι εταιρείες που διαχειρίζονται πολύ μεγάλους στόλους οχημάτων να επιλέγουν τη λύση των συνεργείων για την έκδοση των ΚΕΚ καθώς τις αποκτούν χωρίς καν να επισκεφθεί το όχημα το συνεργείο και με την καταβολή λίγων ευρώ.
Χαρακτηριστικά θα σας αναφέρουμε ότι έχουν διαπιστωθεί περιπτώσεις στις οποίες στόλοι οχημάτων από την Κρήτη φαίνεται ότι έχουν προμηθευτεί Κάρτες Ελέγχου Καυσαερίων από την Βόρεια Ελλάδα! Όπως είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς ο στόλος των οχημάτων σε καμία περίπτωση δεν έχει μεταφερθεί στη Βόρεια Ελλάδα αλλά πολύ απλά το συνεργείο με το οποίο συνεργάζεται η εταιρεία τους απέστειλε μέσω courier τις ΚΕΚ!
Δηλαδή έως σήμερα προβλέπονται 2 μέτρα και 2 σταθμά στην εξουσιοδότηση των εμπλεκόμενων φορέων (συνεργεία και ΚΤΕΟ). Ενώ στα ΚΤΕΟ προβλέπεται η υποχρέωση να φωτογραφίζεται το όχημα, να τηρούνται διαδικασίες συστήματος διασφάλισης ποιότητας και ιχνηλάτησης των αποτελεσμάτων των μετρήσεων, να τηρείται μηχανογραφικό σύστημα διασυνδεδεμένο online με το ΥΠΥΜΕ ώστε να αποστέλλονται τα αποτελέσματα απευθείας στο ΥΠΥΜΕ, αντίστοιχα δεν συμβαίνει το ίδιο με τα συνεργεία επισκευής με αποτέλεσμα αυτά (τα συνεργεία) να είναι αδύνατον να ελεγχθούν ως προς την αξιοπιστία και την αντικειμενικότητα των μετρήσεων που διενεργούν, να μην αποστέλλουν δεδομένα ελέγχων στο ΥΠΥΜΕ και με αυτόν τον τρόπο στερείται η δυνατότητα στο ΥΠΥΜΕ να έχει πλήρη εικόνα και να μην μπορεί να ασκήσει ουσιαστική και αποτελεσματική εποπτεία στην εφαρμογή του θεσμού.
Επίσης ένας επιπλέον λόγος που η έκδοση των Καρτών Ελέγχου Καυσαερίων θα αλλάξει εστιάζεται στο γεγονός ότι τα ΚΤΕΟ φωτογραφίζουν τον πίνακα οργάνων και καταγράφουν τα χιλιόμετρα ενώ αντίθετα τα συνεργεία δεν αναγράφουν πουθενά τα χιλιόμετρα ή αναγράφουν ότι χιλιόμετρα επιθυμούν και βέβαια δεν αναρτούν στο σύστημα του ΥΠΥΜΕ καμία απολύτως φωτογραφία με αποτέλεσμα ο ιδιοκτήτης του οχήματος να μπορεί ανά πάσα στιγμή να γυρίσει τα διανυθέντα χιλιόμετρα του οχήματός του.
Να υπενθυμίσουμε ότι τα καινούρια αυτοκίνητα περνούν από τον πρώτο τους τεχνικό έλεγχο μετά από τα 4 χρόνια κυκλοφορίας τους και η έκδοση της Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων αποτελεί το μόνο έγγραφο που μπορεί να πιστοποιήσει τα διανυθέντα χιλιόμετρα από το πρώτο έτος! Ωστόσο αν η ΚΕΚ έχει εκδοθεί σε συνεργείο ο οποιασδήποτε μπορεί να γυρίσει τα χιλιόμετρα στο όχημά του πριν περάσει από τον πρώτο τεχνικό έλεγχο που θα πραγματοποιηθεί στην 4ετία. Είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς πως ένα όχημα στην 4ετία μπορεί να έχει διανύσει ακόμη και πάνω από 100.000 χλμ. γεγονός που σημαίνει ότι έχει μειωθεί πολύ η αξία μεταπώλησής του. Αν όμως το ίδιο αυτοκίνητο πωληθεί αναγράφοντας 30.000 ή 40.000 χιλιόμετρα η μεταπωλητική του αξία είναι πολύ υψηλότερη…
Τι ορίζει η νομοθεσία
Όλα τα οχήματα (εκτός των μοτοσικλετών) σύμφωνα με τον νόμο θα πρέπει να προσκομίζονται για τεχνικό έλεγχο καυσαερίων και να εκδίδεται ΚΕΚ με την συμπλήρωση του πρώτου έτους κυκλοφορίας τους ως καινούργια και κάθε χρόνο μετά. Την χρονιά που θα ελέγχονται για ΚΤΕΟ απαλλάσσονται της υποχρέωσης καθώς καλύπτεται η υποχρέωση αυτή από τον τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ.
Στον έλεγχο καυσαερίων και την συνακόλουθη έκδοση ΚΕΚ συμμετέχουν εξαρχής τα συνεργεία επισκευής οχημάτων καθώς κατά την περίοδο εκείνη δεν επαρκούσε ο αριθμός των λειτουργούντων Δημοσίων ΚΤΕΟ. Εδώ σημειώνεται η ασυμβατότητα καθώς καταλήγουμε ο ελεγχόμενος να είναι παράλληλα και ελεγκτής του εαυτού του, δηλαδή αυτός που επισκευάζει το όχημα εκδίδει και την ΚΕΚ.
Ανησυχητικά φαινόμενα
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του Carandmotor.gr κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει τον ακριβή αριθμό εκδιδόμενων ΚΕΚ στην Ελλάδα καθώς και πόσα από αυτά τα οχήματα που συνοδεύονται από ΚΕΚ πληρούν τα κριτήρια εκπομπών ρύπων που προβλέπει η νομοθεσία μας.
Mάλιστα καταγράφεται τεράστια αποχή των ιδιοκτήτων οχημάτων από τη διαδικασία ελέγχου καυσαερίων η οποία υπολογίζεται άνω του 70% επί των κυκλοφορούντων ή 7 εκατ. οχήματα περίπου.
Τι εξετάζεται να αλλάξει ώστε να αναμορφωθεί ο θεσμός
Κατά κανόνα ο έλεγχος καυσαερίων και η έκδοση ΚΕΚ θα πρέπει να εκτελείται μόνο από ανεξάρτητους φορείς ελέγχου οχημάτων, όπως τα ΚΤΕΟ ή συνεργεία που φέρουν τον ίδιο εξοπλισμό και εκδίδουν ΚΕΚ με τον ίδιο τρόπο. Η ισχύουσα κατάσταση δεν ευνοεί την αξιοπιστία στις μετρήσεις ρύπων και συνιστά σε κάθε περίπτωση αθέμιτη πρακτική διακριτικής μεταχείρισης απαξιώνοντας παράλληλα εμμέσως πλην σαφώς τον θεσμό ΚΤΕΟ.
Ένταξη της ΚΕΚ στη διαδικασία ηλεκτρονικής διασταύρωσης με σκοπό την άσκηση απομακρυσμένης εποπτείας και εντοπισμού των αμελών οδηγών.
Επιβολή τέλους 1 ευρώ ανά αυτοτελή έλεγχο καυσαερίων στα πλαίσια έκδοσης της ΚΕΚ με σκοπό να ενισχυθεί χρηματοδοτικά το σύστημα εποπτείας. Όπως συμβαίνει με τα ΚΤΕΟ. Με αυτόν τον τρόπο το ελληνικό δημόσιο αναμένεται να εισπράττει περίπου 8 εκατ. ευρώ κατ΄έτος.
Η καταγραφή των χιλιομετρικών ενδείξεων κατά τη διαδικασία να ενταχθεί στο σύστημα παρακολούθησης ιστορικότητας χιλιομέτρων των οχημάτων στη βάση του ΥΠΥΜΕ καθώς με αυτόν τον τρόπο θα έχουμε ιστορικότητα χιλιομέτρων από το 1ο έτος κυκλοφορίας ενός καινούργιου οχήματος. Σήμερα η ιστορικότητα ξεκινά να καταγράφεται από το 4ο έτος κυκλοφορίας (χρονιά πρώτου ελέγχου ΚΤΕΟ) και κατά τον τρόπο αυτό παρέχεται πρόσφορο έδαφος για αλλοιώσεις ενδείξεων και εξαπάτησης όσων αγοράζουν εγχώριο μεταχειρισμένο όχημα 4ετίας.