Τα ηλεκτρικά ποδήλατα γίνονται όλο και πιο δημοφιλή στην Ευρώπη με τις πωλήσεις τους να έχουν ξεπεράσει τα 4,5 εκατομμύρια μονάδες το 2020. Παράλληλα με τις εξελίξεις στην αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων, η νομοθεσία της ΕΕ σχετικά με τις μπαταρίες αναθεωρείται επί του παρόντος και οι εταιρείες κατασκευής και οργανώσεις συμμετέχουν άμεσα ώστε να διασφαλιστεί η ποιότητα των μπαταριών των ηλεκτρικών ποδηλάτων για τους Ευρωπαίους καταναλωτές και ήδη έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους σχετικά με την ασφάλεια που αφορούν στην επισκευή των μπαταριών.
Η πρόταση για νέο κανονισμό της ΕΕ για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών ποδηλάτων κυκλοφόρησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Δεκέμβριο του 2020 και έκτοτε έχει συζητηθεί εντατικά στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Πάντως σύντομα αναμένεται μια προκαταρκτική θέση και από τους δύο νομοθέτες ώστε να ξεκινήσουν τον Μάρτιο του 2022 οι διαπραγματεύσεις με σκοπό την τελική δημιουργία ενός τελικού κειμένου.
Επιπλέον, μαζί με άλλες 10 ενώσεις του κλάδου – συμπεριλαμβανομένης της Advanced Rechargeable & Lithium Batteries Association (RECHARGE), Home Appliance Europe (APPLiA) και της European Portable Battey Association (EPBA), η CONEBI ζητά επίσης σαφείς κανόνες για την αντικατάσταση μπαταριών εντός του πλαισίου του νέου κανονισμού της ΕΕ για τις μπαταρίες.
Δυνατότητα αντικατάστασης από εξειδικευμένους επισκευαστές
Είναι σημαντικό για τους κατασκευαστές να επιδιώκουν σχέδια αντικατάστασης μπαταριών από επαγγελματίες χειριστές που επιτρέπουν βέλτιστα αποτελέσματα όσον αφορά την αντοχή, την ασφάλεια, τη δυνατότητα επισκευής και χρηστικότητα, διατηρώντας ταυτόχρονα αρκετή ευελιξία για καινοτόμα σχέδια και λειτουργίες.
Οι κατασκευαστές συνιστούν, για προϊόντα που απαιτούν ειδικό χειρισμό όπως η αντικατάσταση να πραγματοποιείται από ειδικευμένους ανεξάρτητους χειριστές, εάν οι μπαταρίες έχουν μικρότερη διάρκεια ζωής από το προϊόν, σύμφωνα με την αρχική πρόταση της Επιτροπής. Αυτό είναι απαραίτητο για να ελαχιστοποιηθούν οι κίνδυνοι ακατάλληλης αντικατάστασης.
Χρόνος μετάβασης τουλάχιστον 24 μήνες
Ο προτεινόμενος κανονισμός για τις μπαταρίες θα έχει εκτεταμένες επιπτώσεις στον σχεδιασμό, την επισήμανση καθώς και για τις μπαταρίες που οδεύουν στο τέλος του κύκλου ζωής τους. Δεδομένου των αλλαγών και τη σημαντική αβεβαιότητα σχετικά με το τελικό κείμενο του Κανονισμού, οι κατασκευαστές καλούν του νομοθέτες της ΕΕ να παρέχουν στους οικονομικούς φορείς τον απαραίτητο χρόνο, τουλάχιστον 24 μήνες, για την εφαρμογή τους.
Αντικατάσταση με ίδια μπαταρία
Οι κατασκευαστές θέλουν να τονίσουν στην ΕΕ ότι μια μπαταρία πρέπει να θεωρείται ότι μπορεί να αντικατασταθεί εύκολα, μετά την απομάκρυνσή του από ένα ηλεκτρικό ποδήλατο, με ίδια άλλα η οποία τεχνικά είναι πανομοιότυπη μπαταρία εγκεκριμένη από τον κατασκευαστή, χωρίς να επηρεάζεται η λειτουργία, ασφάλεια ή απόδοση του ηλεκτρικού ποδήλατου. Μια μπαταρία πρέπει πάντα να αλλάζει ολόκληρη καθώς τα μέρη μιας πλήρους, πιστοποιημένης μπαταρίας δεν πρέπει να αντικαθίστανται.
Ζημιά στην μπαταρία
Κατά την αντικατάσταση της μπαταρίας, μπορεί να προκληθεί ζημιά στη συσκευή, όπως ζημιές στη στεγανοποίηση θέτοντας σε κίνδυνο τη στεγανότητα της συσκευής και εκθέτοντας τους καταναλωτές σε κινδύνους για την ασφάλεια ή προβλήματα απόδοσης λόγω διαρροής νερού.
Θα πρέπει να επιτρέπει τη δυνατότητα επισκευής ή αντικατάστασης εξαρτημάτων της συσκευής που έχουν έχει καταστραφεί κατά την αντικατάσταση, εφόσον η ζημιά είναι αναστρέψιμη.
Γι’ αυτό οι κατασκευαστές συνιστούν η αντικατάσταση των μπαταριών να πραγματοποιείται από επαγγελματίες εξειδικευμένους τεχνικούς ώστε να αποφευχθούν περαιτέρω προβλήματα στην λειτουργία και την ασφάλεια των ηλεκτρικών ποδηλάτων.