Νέα μερίδια ρεκόρ σημείωσαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) το 2021 με την Ευρώπη να περνά και επίσημα στη δεύτερη θέση της παγκόσμιας κατάταξης όσον αφορά στις πωλήσεις καθαρών αυτοκινήτων πίσω από την Κίνα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της JATO Dynamics για 28 ευρωπαϊκές αγορές, συνολικά 1.205.387 αμιγώς ηλεκτρικά επιβατικά αυτοκίνητα ταξινομήθηκαν το 2021 με αποτέλεσμα η αγορά να καταγράψει άνοδο ρεκόρ 63% σε σχέση με τις 739.329 μονάδες που ταξινομήθηκαν το 2020 ενώ σε σχέση με το 2019 οι πωλήσεις του 2021 ήταν κατά 3,4 φορές υψηλότερες. Ο Felipe Munoz, αναλυτής της JATO Dynamics σχολίασε: «Τα τελευταία 10 χρόνια, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αναπτυχθεί ταχύτερα από οποιαδήποτε άλλη κατηγορία, συμπεριλαμβανομένων των SUV που σημείωσαν νέο ρεκόρ πέρυσι».
Tο 2018, τα BEV αντιπροσώπευαν το 1,3% όλων των νέων επιβατικών αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη. Αυτό εκτινάχθηκε στο 2,3% το 2019 και στο 6,2% το 2020 που αποτελούσε και τη χειρότερη περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού. Ο Munoz επισημαίνεται ότι: «Λόγω αυτής της ταχείας ανάπτυξης, τα EVs έχουν πλέον εδραιωμένη βάση στην Ευρώπη. Και παρά τις προκλήσεις πέρυσι, η δημοτικότητά τους συνέχισε να αυξάνεται αντιπροσωπεύοντας το 10,3% της αγοράς το 2021. »
Η αυξημένη δημοτικότητα των ηλεκτρικών οχημάτων το 2021 οφείλεται σε δύο βασικούς παράγοντες. Πρώτον, η συνεχής διαθεσιμότητα γενναιόδωρων κρατικών κινήτρων είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης καθώς περισσότεροι καταναλωτές άρχισαν να βλέπουν τα οχήματα ως μια πραγματική εναλλακτική λύση στα παραδοσιακά μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Και δεύτερον, λόγω της παγκόσμιας έλλειψης ημιαγωγών, πολλοί κατασκευαστές προτίμησαν τις πωλήσεις EV, μαζί με τα SUV, έναντι των οχημάτων βενζίνης και diesel, πράγμα που σημαίνει ότι οι αντιπροσωπείες αντιμετώπισαν λιγότερη διακοπή στον εφοδιασμό.
Η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά BEV στον κόσμο
Πέρυσι, η Ευρώπη εδραίωσε τη θέση της ως η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο για BEV τόσο από άποψη όγκου όσο και μεριδίου αγοράς, πίσω από την Κίνα, η οποία κατείχε συνολικό μερίδιο αγοράς 12,3% για αυτά τα οχήματα. Ο Munoz πρόσθεσε: «Τα αποτελέσματα της Ευρώπης είναι ενθαρρυντικά δεδομένου του πόσο ακριβά είναι τα EV σε σύγκριση με τα κινέζικα αντίστοιχά τους .»
Οι προσπάθειες των κατασκευαστών να επεκτείνουν την προσφορά τους στα ηλεκτρικά ηλεκτρικά οχήματα έχουν δώσει στους ευρωπαίους καταναλωτές περισσότερες επιλογές από ποτέ. Για παράδειγμα, το 2018 υπήρχαν 28 διαφορετικά ηλεκτρικά μοντέλα διαθέσιμα στην αγορά. Η προσφορά αυξήθηκε σε 33 το 2019 και σε 57 το 2020. Πέρυσι, οι καταναλωτές στην Ευρώπη μπορούσαν να επιλέξουν από 74 διαφορετικά ηλεκτρικά μοντέλα.
Τα SUV οδηγούν την ανάπτυξη
Όπως φαίνεται στην αγορά των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, η επέκταση των μοντέλων SUV ήταν ένας από τους μεγαλύτερους μοχλούς ανάπτυξης στην αγορά BEV. Η απομάκρυνση από τα παραδοσιακά μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης περιοριζόταν, μέχρι πέρυσι, από την έλλειψη επιλογής στην κατηγορία των SUV. Ο Munoz συνέχισε: «Είναι ξεκάθαρο ότι οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο θέλουν να οδηγούν SUV, είτε είναι βενζίνης, ντίζελ ή ηλεκτρικά». Πέρυσι, οι κατασκευαστές άρχισαν να αναπτύσσουν την προσφορά SUV χαμηλών εκπομπών ρύπων, επιτρέποντας σε αυτά τα μοντέλα να κατέχουν σχεδόν το 40% των συνολικών εγγραφών BEV.
Η Tesla αυξήθηκε κατά 70%, αλλά η VW Group προηγείται
Καθώς η ευρωπαϊκή προσφορά EV έχει αυξηθεί, το ίδιο ισχύει και για τον ανταγωνισμό και η Tesla δεν κατέχει πλέον τόσο δεσπόζουσα θέση στην αγορά. Πριν από δύο χρόνια, ο αμερικανός κατασκευαστής κατείχε μερίδιο 31% της αγοράς BEV, χάρη σε μεγάλο βαθμό στην άφιξη του Model 3. Το 2021, η Tesla ήταν η πιο δημοφιλής μάρκα BEV με 167.549 μονάδες σε 28 ευρωπαϊκές αγορές, ωστόσο το μερίδιο αγοράς της μειώθηκε στο 13,9%.
Η Munoz σχολίασε: «Ως σχετικά νέα μάρκα στην ευρωπαϊκή αγορά, η Tesla συνεχίζει να προσελκύει την προσοχή των καταναλωτών. Αυτό φάνηκε επίσης με την άφιξη του Model Y το τρίτο τρίμηνο του 2021, το οποίο ενίσχυσε περαιτέρω την ανάπτυξη της Tesla στην Ευρώπη».
Το 2021, η Volkswagen ηγήθηκε της κατάταξης BEV ανά ομάδα, καθώς ένα στα τέσσερα οχήματα ανήκε σε μία από τις έξι μάρκες του γερμανικού κατασκευαστή. Η Volkswagen βρισκόταν πάνω από δέκα μονάδες μπροστά από τον πλησιέστερο αντίπαλό της, τη Stellantis, η οποία κατέλαβε μερίδιο αγοράς 14,5%, ακολουθούμενη από την Tesla με 13,9%. Ο Όμιλος Volkswagen ηγήθηκε σε 19 αγορές. Στην τέταρτη θέση ακολουθεί η Stellantis και στη συνέχεια ο όμιλος Renault η Tesla και η Hyundai.
Τα Tesla Model 3, Renault Zoe και Volkswagen ID.3 προηγούνται
Έχοντας οδηγήσει στην κατάταξη το 2020, το Renault Zoe έχασε τη θέση του ως το πιο καταγεγραμμένο BEV στην Ευρώπη από το Model 3 της Tesla. Το Model 3 ήταν στην κορυφή της κατάταξης BEV σε Αυστρία, Βέλγιο, Ελβετία, Γερμανία, Ισπανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ελλάδα, Νορβηγία, Πορτογαλία και Πολωνία. Ωστόσο, το Zoe κατάφερε να ξεπεράσει το νεότερο Volkswagen ID.3.
Τα Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq και Fiat 500 ήταν οι τρεις μεγαλύτεροι νικητές με τα υψηλότερα μερίδια αγοράς.