Σχεδόν ένας στους δύο Έλληνες δηλώνουν ότι σκέφτονται να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ωστόσο στην πρώτη θέση προτίμησή τους βρίσκονται τα υβριδικά μοντέλα ακολουθούμενα από τα οχήματα diesel και μετά της βενζίνης και τελευταία ακολουθούν τα οχήματα που κινούνται και με φυσικό αέριο ή υγραέριο, σύμφωνα με τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας της Focus Bari – YouGov.
Επίσης αποδείχθηκε ότι σχεδόν όλοι οι Έλληνες βρίσκουν τουλάχιστον ένα πλεονέκτημα, αλλά και τουλάχιστον ένα μειονέκτημα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ μόνο ο ένας στους τέσσερις γνωρίζει αρκετά σχετικά με τα οικονομικά κίνητρα που δίνει το Κράτος για την αγορά και συντήρησή τους.
Η πανελλαδική έρευνα των Focus Bari – YouGov πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο σε 807 άτομα -άντρες και γυναίκες 18-64 χρόνων ώστε να διερευνηθούν οι στάσεις, απόψεις και διαθέσεις των Ελλήνων οδηγών σε σχέση με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV) και να αναδείξει τα κίνητρα και τις επιφυλάξεις τους.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας στην πρώτη θέση όσον αφορά στην απόκτηση νέου αυτοκινήτου βρίσκονται τα υβριδικά μοντέλα (63%) και ακολουθούν τα diesel (52%), τα βενζινοκίνητα (51%) ενώ στην τέταρτη θέση αναρριχήθηκαν τα ηλεκτρικά (47%) προσπερνώντας τα οχήματα που κινούνται και με φυσικό αέριο και υγραέριο (44%)! Η άθροιση των ποσοστών υπερβαίνει το 100% δεδομένου ότι οι ερωτώντες ενδιαφέρονται για περισσότερες της μιας επιλογές.
Η έρευνα έδειξε επίσης ότι σχεδόν όλοι οι Έλληνες βρίσκουν τουλάχιστον ένα πλεονέκτημα, αλλά και τουλάχιστον ένα μειονέκτημα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ μόνο ο ένας στους τέσσερις γνωρίζει αρκετά σχετικά με τα οικονομικά κίνητρα που δίνει το Κράτος για την αγορά και συντήρησή τους. Βασικό πλεονέκτημα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θεωρείται η προστασία του περιβάλλοντος και η οικονομία σε πολλαπλά επίπεδα. Συγκεκριμένα τα κίνητρα κατά σειρά σπουδαιότητας είναι: Ωφελεί το περιβάλλον, επιδότηση/φοροαπαλλαγές, χαμηλότερα λειτουργικά κόστη, εξασφάλιση για το μέλλον, λιγότερος θόρυβος, συνδυασμός parking και φόρτισης, καλύτερη αναλογία κόστους-αξίας, καλύτερη απόδοση, μάρκες/μοντέλα που τα προσφέρουν, καλή αξία μεταπώλησης, prestige.
Τα σημαντικότερα αντι-κίνητρα ή/και εμπόδια για την προτίμηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι κατά σειρά σπουδαιότητας: το υψηλό κόστος αγοράς, λίγα σημεία φόρτισης, άγχος για τη διάρκεια μπαταρίας, υψηλό κόστος φόρτισης στο σπίτι, μη διαθεσιμότητα μεταχειρισμένων, έλλειψη γνώσης για τα οικονομικά οφέλη, συγκριτικά χαμηλότερη απόδοση, περιορισμένη ποικιλία μαρκών/μοντέλων, η διαφορά στον ήχο, εσωτερικός/εξωτερικός σχεδιασμός.
Παρόμοια έρευνα που έγινε σε εννέα ευρωπαϊκές χώρες από το διεθνές δίκτυο YouGov του οποίου η Focus Bari είναι Affiliate Partner στην Ελλάδα, φωτογραφίζει αντίστοιχες στάσεις και απόψεις.
Ειδικότερα η στάση των Ευρωπαίων στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι παρόμοια με των Ελλήνων όσον αφορά στα αρνητικά στοιχεία. Ειδικότερα το 69% πιστεύει ότι το κόστος αγοράς είναι πολύ υψηλό, το 64% εκτιμά ότι υπάρχουν λίγα σημεία φόρτισης, το 61% έχει άγχος για τη διάρκεια της μπαταρίας, το 41% πιστεύει ότι είναι υψηλό το κόστος φόρτισης στο σπίτι, το 36% ανησυχεί καθώς δεν υπάρχουν διαθέσιμα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το 26% θεωρεί ότι είναι άγνωστα τα οικονομικά οφέλη, κ.ά.
Όσον αφορά στα θετικά στοιχεία οι Ευρωπαίοι καταναλωτές πιστεύουν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ωφελούν το περιβάλλον σε ποσοστό 65%, το 57% εκτιμά ότι ευνοούν οι επιδοτήσεις και οι φοροαπαλλαγές, το 53% εκτιμά ότι η ηλεκτροκίνηση έχει χαμηλό λειτουργικό κόστος, κ.ά.