Η Κίνα ανακοίνωσε νέους δασμούς ύψους 75 δισ. δολ. σε προϊόντα από τις ΗΠΑ καθώς και την επαναφορά των τελών στα αμερικανικά αυτοκίνητα, κλιμακώνοντας περαιτέρω την κόντρα με την αμερικανική κυβέρνηση μετά την πρόσφατη απόφαση της Ουάσινγκτον για δασμούς σε κινεζικά αγαθά 300 δισ. δολ. από το Σεπτέμβριο. O Τrump απάντησε και εκείνος με τη σειρά του με νέα αύξηση των δασμών σε κινεζικά προϊόντα.
Ειδικότερα, το Πεκίνο ανακοίνωσε ότι θα επιβάλει δασμούς από 5% έως 10% σε αμερικανικά αγαθά συνολικής αξίας 75 δισ. δολ. σε δύο φάσεις, με ισχύ από 1η Σεπτεμβρίου και 15 Δεκεμβρίου.
Ανακοίνωσε επίσης την επιβολή δασμών 25% στα αμερικανικά αυτοκίνητα και 5% στα ανταλλακτικά, με ισχύ από 15 Δεκεμβρίου.
Η Κίνα είχε προειδοποιήσει πρόσφατα ότι νέοι δασμοί από τις ΗΠΑ θα οδηγήσουν σε κλιμάκωση της εμπορικής αντιπαράθεσης.
Από την πλευρά της η Ουάσινγκτον έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα αυξήσει τους δασμούς σε κινεζικά αγαθά 300 δισ. δολ. από την 1η Σεπτεμβρίου, αν και ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ αποφάσισε πρόσφατα να καθυστερήσει την επιβολή των δασμών σε ορισμένα προϊόντα ενόψει των απευθείας συνομιλιών που αναμένεται να ξεκινήσουν τον επόμενο μήνα.
Το Πεκίνο είχε ακυρώσει την επιβολή επιπλέον δασμών 25% στα ελαφρά φορτηγά που προέρχονται από τις ΗΠΑ σε μια προσπάθεια επανέναρξης των εμπορικών συνομιλιών μεταξύ των δύο εθνών.
Μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών, η Ford, η Tesla, η Daimler και η BMW είναι οι πιο ευάλωτες στην επιβολή επιπλέον δασμών από την Κίνα.
Η Ford εξάγει τα crossovers Lincoln MKC και Ford Explorer στην Κίνα, μεταξύ άλλων οχημάτων.
Η Jeep και η Lexus επίσης εξάγουν οχήματα στην Κίνα από τα εργοστάσια των ΗΠΑ.
Η BMW και η Daimler εξάγουν μεγάλο αριθμό SUV από εργοστάσια στις ΗΠΑ προς την Κίνα, ενώ η Tesla δεν κατασκευάζει ακόμα ηλεκτρικά οχήματα στη χώρα.
Έξι από τα δέκα κορυφαία οχήματα που εξάγονται από τις ΗΠΑ στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο είναι από τις δύο γερμανικές μάρκες, σύμφωνα με την LMC Automotive!
«Οι επιπλέον δασμοί είναι επιζήμιοι για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία», δήλωσε ο John Bozzella, ο οποίος προεδρεύει της ομάδας «Here for America» που περιλαμβάνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες VW, Daimler και BMW.
«Όταν επιβλήθηκαν οι αυξημένοι δασμοί αρχικά από την Κίνα το 2017, οι αμερικανικές εξαγωγές οχημάτων μειώθηκαν κατά 50%. Δεν μπορούμε να αφήσουμε αυτό να συμβεί σε Αμερικανούς εργαζόμενους και πάλι», πρόσθεσε ο Bozzella, ο οποίος είναι και Διευθύνων Σύμβουλος της Ένωσης Παγκόσμιων Αυτοκινητοβιομηχανιών που εκπροσωπεί την Toyota, την Hyundai, τη Nissan και άλλες μάρκες.
Η Κίνα εισήγαγε 190.118 αμερικανικά κατασκευασμένα οχήματα το 2018, τα οποία ήταν μειωμένα κατά 35% σε σχέση με το 2017 εξαιτίας της εμπορικής έντασης που υπήρξε μεταξύ των δύο εθνών.
Η Ford, κάλεσε τις ΗΠΑ και την Κίνα να βρουν μια λύση και να συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις για να προωθήσουν έναν ισορροπημένο και δίκαιο εμπόριο.
Ο Trump πάντως έχει γράψει στα social media πως «διέταξε» τις αμερικανικές εταιρείες να αρχίσουν να αναζητούν εναλλακτικές λύσεις για την παραγωγή προϊόντων στην Κίνα.
Ωστόσο κανείς δεν μπορεί να ερμηνεύσει την «εντολή» του Αμερικανού Προέδρου καθώς εκείνος δεν έχει τη νομική εξουσία να επιβάλλει τέτοιες εταιρικές αποφάσεις…
H απάντηση Trump
O Donald Trump έδωσε την «απάντηση» στους δασμούς που προανήγγειλε η Κίνα.
Αρχής γενομένης από 1η Οκτωβρίου, οι δασμοί σε βάρος κινεζικών εισαγωγών αξίας 250 δισ. δολαρίων θα αυξηθούν στο 30%, από 25% προηγουμένως.
Ξεχωριστά, οι εναπομείνασες εισαγωγές αξίας 300 δισ. δολαρίων που επιβαρύνονται με δασμό 10% από την 1η Σεπτεμβρίου, θα φορολογούνται τώρα με συντελεστή 15%.
Ο Trump επανήλθε μέσω Twitter τονίζοντας ότι “για πολλά χρόνια η Κίνα (και πολλές άλλες χώρες) εκμεταλλεύονταν τις ΗΠΑ με το εμπόριο, την κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας και πολλά άλλα. Η χώρα μας χάνει εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια από την Κίνα, χωρίς να διαφαίνεται κάποιο τέλος”. Και συνέχισε:
«Δυστυχώς, προηγούμενες κυβερνήσεις επέτρεψαν στην Κίνα να υπερβεί τόσο πολύ το δίκαιο και ισορροπημένο εμπόριο που έχει γίνει βάρος για τον Αμερικανό φορολογούμενο. Ως Πρόεδρος, δεν μπορώ να επιτρέψω να συνεχιστεί αυτό».
Σύμφωνα με τον Trump, «Η Κίνα δεν έπρεπε να έχει επιβάλει νέους δασμούς σε αμερικανικά προϊόντα αξίας 75 δισ. δολαρίων (πολιτικά υποκινούμενη!). Ξεκινώντας από την 1η Οκτωβρίου, αγαθά αξίας 250 δισ. δολαρίων από την Κίνα που σήμερα επιβαρύνονται με δασμό 20%, θα έχουν δασμό 30%. Επιπλέον, τα εναπομείναντα 300 δισ. δολάρια αγαθών και προϊόντων της Κίνας, που επιβαρύνονταν με δασμό 10% από την 1η Σεπτεμβρίου, θα φορολογούνται τώρα με 15%».