Τέλος στην ασυδοσία των παραβατών οδηγών ετοιμάζεται να βάλει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με ένα νέο ψηφιακό σύμμαχο της Τροχαίας που θα επιβλέπει αλλά και θα επιβάλλει αθόρυβα τα πρόστιμα στους παραβάτες οδηγούς.
Ο λόγος για τους «έξυπνους ψηφιακούς τροχονόμους» οι οποίοι θα καταγράφουν όλες τις τροχαίες παραβάσεις των οχημάτων παραβατών οδηγών που κινούνται εμπρός ή πίσω από τα δημόσια οχήματα (λεωφορεία, τρόλεϊ, κ.ά.)! Μεταξύ των παραβάσεων που θα ελέγχει το σύστημα περιλαμβάνονται η χρήση ζώνης ασφαλείας ή κράνους, η ομιλία σε κινητό τηλέφωνο, αν το όχημα έχει περάσει από ΚΤΕΟ ή αν το ασφαλιστήριο συμβόλαιο είναι σε ισχύ…
Ειδικότερα το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών σχεδιάζει την εφαρμογή ενός νέου ολοκληρωμένου συστήματος ελέγχου των τροχαίων παραβάσεων και επιβολής των προστίμων στους παραβάτες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), το οποίο θα παρακολουθεί την όλη διαδικασία έως την ολοκλήρωσή της. Πρόκειται για ένα σύστημα με ευφυείς υποδομές, που θα παρέχει έως και τη δυνατότητα της ψηφιακής ενημέρωσης των Αρχών και των οδηγών, ακόμα και για τους βαθμούς ποινής που έχει συγκεντρώσει κάποιος στο point system.
Βάσει του σχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σε όλα τα δημόσια οχήματα (αστικά λεωφορεία, τρόλεϊ κ.λπ.) θα τοποθετηθούν κάμερες τελευταίας γενιάς που θα εντοπίζουν – καταγράφουν τις παραβάσεις του ΚΟΚ, στις οποίες υποπίπτουν οι οδηγοί των άλλων οχημάτων (ΙΧ και δικύκλων) όταν κινούνται πλησίον τους.
Ο «ψηφιακός τροχονόμος», σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», πέραν των παραπάνω θα καταγράφει επίσης και τις παραβάσεις που αφορούν στην υπέρβαση των ορίων ταχύτητας!
Στη συνέχεια, με βάση τα στοιχεία κυκλοφορίας του οχήματος, θα γίνεται η ταυτοποίηση του οδηγού, θα βεβαιώνεται η παράβαση και ο παραβάτης θα παραλαμβάνει την κλήση είτε στο σπίτι του είτε από το αστυνομικό τμήμα της περιοχής του. Επιπλέον, θα διαπιστώνεται εάν ένα όχημα που είναι δηλωμένο σε ακινησία… κυκλοφορεί παράνομα στον δρόμο και θα επιβάλλεται το πρόστιμο των 10.000 ευρώ στον ιδιοκτήτη του!
Τον εξοπλισμό του «έξυπνου ψηφιακού τροχονόμου» θα μπορούν να φέρουν σε πρώτη φάση τα δημόσια οχήματα που εκτελούν συγκοινωνιακό έργο (αστικά λεωφορεία, τρόλεϊ κ.λπ.). Ωστόσο, αυτό θα καθοριστεί, σύμφωνα με «Τα Νέα», από τον τεχνικό σύμβουλο, ο οποίος θα αναζητηθεί στο προσεχές διάστημα και θα είναι αυτός που θα καταλήξει στην αρχιτεκτονική και τις τεχνικές προδιαγραφές του νέου συστήματος. Σημειώνεται ότι αντίστοιχα «έξυπνα» συστήματα επιτήρησης και ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας εφαρμόζονται και σε άλλες χώρες, όπως η Κύπρος, η Πορτογαλία κ.λπ.
Χρηματοδότηση 80 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ
Για το έργο έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση ύψους 80 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2021-2027, ενώ οι βασικές αρχές του απορρέουν από την Εθνική Στρατηγική Οδικής Ασφάλειας, που καταρτίστηκε από τον τομέα Μεταφορών του ΕΜΠ.
Το εγχείρημα του «ψηφιακού τροχονόμου» θα καλύψει την έλλειψη ενός κεντρικού συστήματος διαχείρισης των τροχαίων παραβάσεων, το οποίο θα μπορεί να διευρύνεται, ανάλογα με τα δεδομένα που θα προκύπτουν. Πάντως, για την ολοκλήρωσή του θα πρέπει να προηγηθούν νομοθετικές ρυθμίσεις, αλλά και να επιλυθούν ζητήματα που προσκρούουν στους κανόνες για την προστασία των προσωπικών δεδομένων και το GDPR. Στο κεντρικό σύστημα που θα δημιουργηθεί, θα μπορούν στη συνέχεια να προστίθενται επιμέρους έργα των Περιφερειών.
Στο πλαίσιο του έργου αυτού, θα υλοποιηθεί και το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας, το οποίο θα συλλέγει και θα επεξεργάζεται δεδομένα ατυχημάτων – δυστυχημάτων και στοιχεία κυκλοφορίας. Έπειτα από την ανάλυση των δεδομένων αυτών, θα δημοσιοποιούνται τα πλέον αξιόπιστα στατιστικά στοιχεία.