Τα βασικά σημεία στρατηγικής του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το ποδήλατο και τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) παρουσίασε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, στην εκδήλωση του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) και του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου με θέμα «Επιχειρήσεις φιλικές προς το ποδήλατο» (Cycling Friendly Business)
Ο κ. Κεφαλογιάννης συνεχάρη τους διοργανωτές για την πρωτοβουλία τους στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας 2020 και ανέφερε μεταξύ άλλων ότι: «Η Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα αποτελεί μέρος της στρατηγική μας, όχι μόνο για προφανείς λόγους όπως είναι η αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, αλλά κυρίως για τη βελτίωση της ζωής μας στις μεγαλουπόλεις όπως η Αθήνα. Προφανώς, το ποδήλατο κερδίζει διαρκώς έδαφος, ως εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης, διαθέτοντας εκείνα τα χαρακτηριστικά που μπορούν να μας βοηθήσουν να πετύχουμε αυτό τον στόχο.
Το ζήτημα είναι ότι ενώ τα πλεονεκτήματά του είναι σε όλους μας γνωστά, όπως ότι δεν προκαλεί κάποιου είδους περιβαλλοντική όχληση, ως και τη βελτίωση της φυσικής κατάστασης του χρήστη, δυστυχώς, υπάρχουν ακόμα αποτρεπτικοί παράγοντες για την επιλογή του ως μέσο μετακίνησης. Αυτούς του αποτρεπτικούς παράγοντες φιλοδοξούμε στο Υπουργείο να περιορίσουμε.
Και το πρώτο στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε εδώ είναι η διασφάλιση ενός ενιαίου σχεδιασμού των αστικών μεταφορών, που θα δίνουν βάρος και θα προωθούν τις εναλλακτικές μορφές μετακίνησης, έχοντας ως κεντρικό στόχο τη γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση. Και γιατί όχι, την ευχαρίστηση του πολίτη.
Στο Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών ετοιμάζουμε το πρώτο σημαντικό εργαλείο για την επίτευξη αυτού του στόχου, που δεν είναι άλλο από τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ).
Για πρώτη φορά δημόσιες πολιτικές που σχετίζονται με τις υποδομές, τον ΚΟΚ, την οδική ασφάλεια και προφανώς τη χρήση του ποδηλάτου, εντάσσονται σε μια ενιαία και συνεκτική στρατηγική, που θα βοηθήσει μακροπρόθεσμα στη μετάβαση σε μια πράσινη και φιλική προς τον πολίτη μετακίνηση.
Στο πλαίσιο αυτό, επιθυμούμε, ειδικά οι Επιχειρήσεις, ως ενεργά κύτταρα της κοινωνίας, να παίξουν σημαντικό ρόλο σε αυτή την κατεύθυνση, μέσω της ένταξης του ποδηλάτου στην καθημερινότητα των εργαζομένων τους.
Και επειδή η Πολιτεία πρέπει να δίνει πρώτη το καλό παράδειγμα, ίσως να γνωρίζετε ήδη, ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πρόσφατα έγινε ο πρώτος πιστοποιημένος οργανισμός φιλικός προς το ποδήλατο στην Ελλάδα.
Πριν από δυο μήνες λάβαμε την πιστοποίηση “Cycle Friendly Employer“, καθώς στο Υπουργείο διαθέτουμε πλέον ειδικά διαμορφωμένο χώρο στάθμευσης ποδηλάτων που πληροί τις διεθνείς προδιαγραφές για την ασφαλή στάθμευση των ποδηλάτων. Δεν θα πω περισσότερα, νομίζω ότι και στη χώρα μας σιγά σιγά, έχει επέλθει μια αλλαγή νοοτροπίας, η οποία διακρίνει τόσο αυτή την κυβέρνηση όσο και την πλειονότητα των πολιτών.
Τις επόμενες μέρες θα δώσουμε σε διαβούλευση το σχέδιο νόμου για το πλαίσιο λειτουργίας των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), αλλά και τη μικροκινητικότητα, με την οποία η χώρα μας για πρώτη φορά θα αποκτήσει συγκεκριμένους κανόνες κυκλοφορίας και προδιαγραφές για τα μέσα μικροκινητικότητας.
Ειδικά με τα ΣΒΑΚ, εξασφαλίζουμε πλέον την ύπαρξη απλών κανόνων, ώστε να ενθαρρύνουμε την Τοπική Αυτοδιοίκηση α’ και β’ βαθμού να αποκτήσει πρόσβαση στα χρηματοδοτικά εργαλεία που υποστηρίζουν τέτοια προγράμματα. Μαζί με την Γενική Γραμματέα Ενέργειας του Υπουργείου Περιβάλλοντος κ. Αλεξάνδρα Σδούκου, όλο το προηγούμενο διάστημα, συνεργαστήκαμε άψογα για την προώθηση του σχεδίου νόμου για την Ηλεκτροκίνηση και εργαζόμαστε έντονα για να υλοποιήσουμε τις προβλέψεις αυτού του νόμου, καταρτίζοντας το Μητρώο Υποδομών και Φορέων της Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, θέτοντας τις προδιαγραφές αυτών των υποδομών.
Αυτή η αλλαγή στον τρόπο σκέψης και κουλτούρας όλων μας, είναι αυτή που μας παρακινεί για να κάνουμε το μεγάλο βήμα προς μια πράσινη μετακίνηση φιλική προς όλους τους πολίτες.»