Τις πολλαπλές αρνητικές συνέπειες στην οδική ασφάλεια, στο περιβάλλον από την κυκλοφορία πολύ παλαιών αυτοκινήτων αλλά και φορτηγών όπως επίσης και την οικονομική επιβάρυνση που προκαλούν στους ιδιοκτήτες τους αναδεικνύει έρευνα της εταιρείας Hellas Direct.
Σύμφωνα με την έρευνα της ασφαλιστικής εταιρείας η Ελλάδα κατέχει μια θλιβερή πρωτιά στην ΕΕ που αφορά στον μέσο όρο ηλικίας του στόλου των οχημάτων. Όπως είναι γνωστό, ο μέσος ευρωπαϊκός όρος για τα Ι.Χ. είναι 12 χρόνια και στην Ελλάδα 17 με αυξητική τάση, ενώ η πατρίδα μας έρχεται τελευταία και καταϊδρωμένη στη μέση ηλικία των ελαφρών και βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, ενώ καταλαμβάνει την τελευταία θέση στη σχετική κατάταξη για λεωφορεία.
Οι κίνδυνοι για την οδική ασφάλεια είναι προφανείς, όπως επιβεβαιώνει και η αναλυτική επεξεργασία των στοιχείων της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας από την Hellas Direct. Έτσι παρατηρούμε, ότι όσο μεγαλώνει η ηλικία ενός αυτοκινήτου, τόσο αυξάνεται και η πιθανότητα πρόκλησης θανατηφόρου δυστυχήματος. Συγκεκριμένα, το ποσοστό των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων με Ι.Χ. ηλικίας έως 5 ετών περιορίζεται σε 15%, κάτι λογικό αφού διαθέτουν προηγμένα συστήματα προστασίας των επιβατών τους, ενισχυμένα αμαξώματα και αποτελεσματικές ζώνες απορρόφησης ενέργειας. Αντίθετα, στα επιβατηγά οχήματα ηλικίας 16 έως 25 ετών διπλασιάζεται το ποσοστό θανατηφόρου δυστυχήματος και φτάνει το 30%. Το ποσοστό είναι συγκλονιστικό, καθώς αφορά τον μέσο όρο ηλικίας του ελληνικού στόλου των Ι.Χ. στη χώρα μας και όχι κάποιον περιορισμένο αριθμό οχημάτων.
Επίσης, το 35% των οδηγών οχημάτων ηλικίας έως 5 ετών θα βγει αγρατζούνιστο μετά από ένα τροχαίο ατύχημα, όμως το ποσοστό μειώνεται θεαματικά στα μοντέλα 16 έως 25 ετών και ανέρχεται σε 23%, ενώ σε ακόμη παλαιότερα Ι.Χ. ηλικίας 26 έως 30 ετών η πιθανότητα να βγεις σώος και αβλαβής συρρικνώνεται στο 15%. Πρόκειται φυσικά για στοιχεία, τα οποία δυσχεραίνουν την εκπλήρωση των στόχων του πρόσφατα εγκεκριμένου Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021 – 2030, όπου προβλέπεται μείωση των θανατηφόρων τροχαίων κατά 50% έως το 2030.
Η επικινδυνότητα, αλλά και αυξημένη ρύπανση που προκαλούν τα ηλικιωμένα αυτοκίνητα οφείλεται δυστυχώς και στην κακή συντήρηση από πλευράς των ιδιοκτητών τους. Δυστυχώς οι έλεγχοι από τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ γίνονται για τα μάτια του κόσμου και έτσι κυκλοφορούν στους δρόμους μας οχήματα κακοσυντηρημένα, ρυπογόνα και αρκετές φορές επικίνδυνα για την οδική ασφάλεια, που κανονικά θα έπρεπε να έχουν κοπεί ή να έχουν περάσει μόνο μετά από απαιτούμενες επισκευές και εργασίες αποκατάστασης.
Απαραίτητη η ανανέωση του στόλου
Η ανανέωση του ελληνικού στόλου κρίνεται λοιπόν απαραίτητη, μάλιστα οι ειδικοί της Hellas Direct υπολόγισαν, ότι για να υπάρξει σύγκλιση της Ελλάδας με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο θα πρέπει να αντικατασταθούν τα 2,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα από το σύνολο των περίπου 5,5 εκατομμυρίων που κυκλοφορούν στη χώρα μας με οχήματα νεώτερα των 5 ετών. Μία λύση θα μπορούσε να δώσει η επαναφορά του μέτρου της απόσυρσης παλαιών οχημάτων με ταυτόχρονη επιδότηση της αγοράς καινούργιων αυτοκινήτων, καθώς οι τιμές τους έχουν αυξηθεί αισθητά την τελευταία διετία. Αυτό θα οδηγούσε και τις ανοδικές τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σε μία ομαλοποίηση και έναν εξορθολογισμό. Η Hellas Direct προτείνει επίσης την ανανέωση του στόλου των Ι.Χ. με ελαφρά μεταχειρισμένα μοντέλα ηλικίας έως 5 ετών, είτε μέσω εισαγωγών είτε μέσω του στόλου των εταιρειών leasing.
Ο ρόλος της ευρωπαϊκής τράπεζας ΕBRD
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης EBRD με μεγάλη εμπειρία στην οδική ασφάλεια θα μπορούσε να διαδραματίσει ένα καταλυτικό ρόλο. Η EBRD έχει επενδύσει στην Ελλάδα από το 2015 πάνω από 6,4 δις ευρώ σε υποδομές, διάφορα κατασκευαστικά έργα, ενέργεια και τράπεζες. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η συνεργασία της τράπεζας EBRD με την Hellas Direct, την καινοτόμο ψηφιακή ασφαλιστική εταιρεία που φιλοδοξεί να υπερτριπλασιάσει τον στόλο των ασφαλισμένων οχημάτων σε αυτήν και να γίνει κυρίαρχος παίκτης στην Ελλάδα, όσον αφορά το οικοσύστημα βιώσιμης κινητικότητας.