Την Ελλάδα έχει επιλέξει κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία για να προωθήσει τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητά της σε όλη την Ευρώπη. Σύμφωνα μάλιστα με αποκλειστικές πληροφορίες του Carandmotor.gr ο κινεζικός κολοσσός BYD έβγαλε και την πρώτη Έγκριση Τύπου στη χώρα μας ώστε να μπορούν τα αυτοκίνητά της να λαμβάνουν το ευρωπαϊκό «διαβατήριο» για τα υπόλοιπα κράτη μέλη!
Η Έγκριση Τύπου που εκδόθηκε στην Ελλάδα αφορά ένα plug-in υβριδικό μεταχειρισμένο αυτοκίνητο το οποίο δεν πωλείται στην Ευρώπη αλλά σε άλλες παγκόσμιες αγορές.
Το κινεζικό μοντέλο κινείται από έναν βενζινοκινητήρα χωρητικότητας 1,5 λίτρου ο οποίος αποδίδει 100 ίππους και 126 Nm ροπής και από έναν ηλεκτροκινητήρα ισχύος 163 ίππων και 210 Nm ροπής με αποτέλεσμα η συνδυαστική ισχύς να αγγίζει τους 217 ίππους. Η αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία ανέρχεται σε 80 χλμ. όταν το αυτοκίνητο διαθέτει μπαταρία 10,08 Kwh ενώ διατίθενται και με μπαταρία 15,87 Kwh που επιτρέπει μια αυτονομία 120 χλμ.
Προφανώς όμως το κινεζικό εργοστάσιο έχει αντιληφθεί πως οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων καταγράφουν πολύ μεγάλη άνοδο και αποτελεί μια αγορά με σημαντικά περιθώρια κέρδους αλλά και ανάπτυξης εξαιτίας των συνεχών αυξήσεων που καταγράφουν οι τιμές λιανικής πώλησης των καινούριων αυτοκινήτων.
Κάποιοι αναλυτές εκτιμούν πως με αυτή την κίνηση τα κινεζικά εργοστάσια θα «απαντήσουν» στους επιπλέον δασμούς που επιβάλλει η ΕΕ στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα!
Από την άλλη μεριά βέβαια σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η ICONIC Project Finance Advisory (IPFA) αποκαλύπτεται μια αυξανόμενη τάση στις εξαγωγές σχεδόν οποιωνδήποτε κινεζικών EV και PHEV ως μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, με αξιοσημείωτη αύξηση των παράλληλων εξαγωγών προς την ΕΕ/ΕΟΧ, Μέση Ανατολή & Αφρική. Αν και οι κύριοι προορισμοί για αυτές τις εξαγωγές ήταν η Κεντρική Ασία και η Μέση Ανατολή, σήμερα οι εξαγωγείς στοχεύουν στην αγορά της ΕΕ/ΕΟΧ όπου η ζήτηση και οι συνθήκες εμπορίου είναι ευνοϊκές για τα κινεζικά μεταχειρισμένα EV.
Τα ονομαζόμενα Νέα Ενεργειακά Οχήματα (NEV), σύμφωνα με την έρευνα, αυτά τα οχήματα είναι επίσης πιθανό να επανεξαχθούν περαιτέρω σε αγορές που υπόκεινται σε κυρώσεις όπως το Ιράν και η Ρωσία.
Παρά τις προκλήσεις που θέτουν οι κυρώσεις, η ευελιξία και τα χαμηλότερα ρυθμιστικά εμπόδια της αγοράς μεταχειρισμένων οχημάτων παρέχουν μια εφικτή διαδρομή για αυτά τα NEV να εισέλθουν έμμεσα σε αποκλεισμένες περιοχές. Η ευκολία των διαδικασιών παράλληλων εξαγωγών, σε συνδυασμό με την υψηλή ζήτηση και τα προσοδοφόρα περιθώρια κέρδους καθιστούν όλες αυτές τις περιοχές —συμπεριλαμβανομένων των αποκλεισμένων— ελκυστικές δευτερογενείς αγορές. Τα δεδομένα δείχνουν μια ταχεία αύξηση στις εξαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, με τα στοιχεία να αυξάνονται από 15.123 οχήματα το 2021 σε περίπου 70.000 μονάδες το 2022. Οι αναλυτές της ICONIC εκτιμούν ότι από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο του τρέχοντος έτους, εξήχθησαν περίπου 50.000 μεταχειρισμένα κινεζικά αυτοκίνητα, με τουλάχιστον το 80% είναι NEV (2024Q1-Q2).
Ιδιαίτερα στην περιοχή ΕΕ/ΕΟΧ, τα μεταχειρισμέν Νέα Ενεργειακά Οχήματα παρουσιάζουν σημαντικές αλλά αντιμετωπίσιμες προκλήσεις στις εισαγωγικές εταιρείες σχετικά με την ποιότητα των προϊόντων, τις υπηρεσίες μετά την πώληση και τις εθνικές προδιαγραφές που πρέπει να αντιμετωπίσουν οι εταιρείες στην προσπάθειά τους να εξασφαλίσουν μακροπρόθεσμη επιτυχία.
Ωστόσο, τα μεταχειρισμένα NEV παραμένουν σε υψηλή ζήτηση στο εξωτερικό. Ο όγκος του εμπορίου αυτών των εξαγωγών ξεπέρασε τα 7 δισεκατομμύρια RMB (περίπου 1,08 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ).
Ο Γιώργος Ανδριανόπουλος, Chief Automotive Research Analyst, δήλωσε: «Στην IPFA, η έρευνά μας αποκαλύπτει μια σημαντική τάση εξαγωγής κινεζικών NEV ως μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σε όλο τον κόσμο. Μάρκες όπως η BYD πρωτοστατούν σε αυτό το κύμα, ιδιαίτερα με EV και PHEV premium sedan και χάτσμπακ μεσαίας κατηγορίας. Αυτή η ανάπτυξη υπογραμμίζει την παγκόσμια ζήτηση για NEV (New Energy Vehicles) και υπογραμμίζει τις καινοτόμες προσαρμογές της αγοράς, παρά τις προκλήσεις στην ποιότητα των προϊόντων και στις υπηρεσίες μετά την πώληση. Οι πωλήσεις οχημάτων στην Κίνα αυξήθηκαν ραγδαία μεταξύ 2010 και 2024, με αποκορύφωμα το 2017 όπου κατέγραψαν 24,8 εκατομμύρια πωλήσεις. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ένα ταχέως αναπτυσσόμενο και ελαφρώς μεταχειρισμένο απόθεμα οχημάτων. Η μέση εκτιμώμενη διάρκεια ζωής ενός οχήματος στην Κίνα είναι 17 χρόνια μέχρι να εγκαταλείψει τον εγχώριο στόλο. Αυτά τα οχήματα είτε θα αποσυναρμολογηθούν στην κινεζική αγορά (σκραπ) είτε θα εξαχθούν στην περιοχή ΕΕ/ΕΟΧ και Μέση Ανατολή και Αφρική. Ωστόσο, οι εξαγωγές μεταχειρισμένων NEV έχουν συνήθως νεότερο μερίδιο εκροής αποθεμάτων, ενώ τα παλαιότερα αυτοκίνητα είναι πιο πιθανό να γίνουν σκραπ. Μετά την ταχεία αύξηση των πωλήσεων οχημάτων την τελευταία δεκαετία, ο αριθμός των εκροών οχημάτων από το κινεζικό απόθεμα πρόκειται να αυξηθεί ραγδαία αυτή τη δεκαετία».