Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@carpress.gr
Μετά το υγραέριο οι ιδιοκτήτες οχημάτων αποκτούν ακόμη μία επιλογή για κίνηση με φθηνό καύσιμο καθώς το Υπουργείο Μεταφορών επιτρέπει την τοποθέτηση συστήματος φυσικού αερίου στα οχήματα.
Η δυνατότητα μετατροπής κυκλοφορούντων αυτοκινήτων προκειμένου να λειτουργούν και με φυσικό αέριο θεσμοθετείται με απόφαση του υφυπουργού Υποδομών Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλου.
Μέχρι σήμερα, η δυνατότητα κυκλοφορίας αυτοκινήτων με φυσικό αέριο επιτρεπόταν μόνο για τα αυτοκίνητα που εκ κατασκευής έφεραν τέτοιο σύστημα καύσης και κίνησης. Η τοποθέτηση συσκευών φυσικού αερίου θα γίνεται από εξουσιοδοτημένα συνεργεία και εξουσιοδοτημένους τεχνίτες αερίων, ο δε έλεγχος των εξαρτημάτων τοποθέτησης από τα ΚΤΕΟ.
«Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση, η οποία αποτελούσε πάγιο αίτημα των πολιτών, σε συνδυασμό και με την δυνατότητα κατασκευής αμιγών ή μικτών πρατηρίων πώλησης φυσικού αερίου, ολοκληρώθηκε όλο το κανονιστικό πλαίσιο της εισαγωγής του φυσικού αερίου στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων στην Ελλάδα» αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο υποδομών, τονίζοντας πως «αποτέλεσμα των ρυθμίσεων αυτών είναι αφενός η εξοικονόμηση ενέργειας και αφετέρου η μείωση του κόστους των μετακινήσεων».
«Αγκάθι ή έλλειψη πρατηρίων»
Το μοναδικό πρόβλημα που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην αεριοκίνηση των οχημάτων αφορά στα πρατήρια προμήθειας των καυσίμων καθώς υπάρχουν μόνο τέσσερα πρατήρια. Ειδικότερα τα πρατήρια βρίσκονται στην Ανθούσα, τη Νέα Φιλαδέλφεια, την Κηφισιά και στην Πυλαία Θεσσαλονίκης. Η ΔΕΠΑ ωστόσο έχει εξαγγείλει εδώ και μήνες την δημιουργία πολλών ακόμη πρατηρίων στον εθνικό οδικό άξονα από Αθήνα μέχρι Θεσσαλονίκη μέχρι το τέλος του 2014. Για την Πελοπόνησσο και τα νησιά δεν υπάρχει προς το παρόν πρόβλεψη…
Τέσσερις πιστοποιημένοι στην Αττική
Στην Αττική δραστηριοποιούνται 4 πιστοποιημένοι τοποθετητές της Αττικής οι οποίοι ωστόσο εξαιτίας της έλλειψης πιστοποίησης των συστημάτων φυσικού αερίου από το κράτος δεν μπορούσαν να προβούν σε τοποθετήσεις.
Ειδικότερα όπως αναφέρει στο movenews.gr» ο ένας εκ των τεσσάρων πιστοποιημένος τοποθετητής συστημάτων φυσικού αερίου στα ΙΧ: «Από τη στιγμή που δεν υπάρχουν οι πιστοποιήσεις για τα κιτ μετατροπής φυσικού αερίου με αποτέλεσμα δεν μπορούμε να τοποθετήσουν νόμιμα τα συστήματα στα αυτοκίνητα. Οι πιστοποιήσεις σχεδόν για όλα τα συστήματα φυσικού αερίου που κυκλοφορούν στο εμπόριο έχουν πιστοποιηθεί στα υπόλοιπα κράτη-μέλη ωστόσο στην Ελλάδα η πιστοποίησή τους χρειάζεται 4-6 μήνες για να εκδοθεί από κάποιο επίσημο φορέα που εδρεύει στην Ελβετία. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να μην μπορούμε να τοποθετήσουμε τουλάχιστον προς το παρών κανένα σύστημα φυσικού αερίου στα ΙΧ!».
Εντονο ενδιαφέρον
Ιδιαίτερα αυξημένο είναι των ενδιαφέρον των καταναλωτών για τα συστήματα φυσικού αερίου στα αυτοκίνητα καθώς πέραν του χαμηλού κόστους απόκτησης, τουλάχιστον προς το παρών, το συγκεκριμένο καύσιμο είναι με 130 Οκτάνια γεγονός που σημαίνει ότι ο κινητήρας σε καμία περίπτωση δεν παρουσιάζει πρόβλημα, είναι το πιο καθαρό καύσιμο, προσδίδει περισσότερη δύναμη στο αυτοκίνητο και το σημαντικότερο μειώνει περαιτέρω την κατανάλωση καυσίμου σε σχέση με εκείνη που έχει σαν βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο ένα όχημα!
Κόστος μετατροπών
Μόλις 4 εταιρείες στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται ήδη στις μετατροπές ΙΧ αλλά και ελαφρών φορτηγών με φυσικό αέριο. Ο κ. Αγγέλης μιλώντας στο movenews.gr τόνισε μεταξύ άλλων πως οι τιμές για τα σύστηματα αεριοκίνησης στα ΙΧ ξεκινούν από τα 1.500 ευρώ ενώ στα ελαφρά φορτηγά από τα 1.700 ευρώ.
Ωστόσο από τη στιγμή που θα γίνουν μαζικές παραγγελίες συστημάτων αεριοκίνησης σαφώς το κόστος θα μειωθεί πάρα πολύ προς όφελος των καταναλωτών αλλά και των τοποθετητών εξαιτίας της αύξησης της ζήτησης.
Οσον αφορά στη μετατροπή των συστημάτων υγραεριοκίνησης αυτή τη στιγμή κυμαίνονται σε υψηλό κόστος καθώς αλλάζει η φιάλη καυσίμου, οι σωληνώσεις και ο πνεύμονας με κόστος που υπολογίζεται σε τουλάχιστον 1.000 ευρώ!
Και σε αυτό το θέμα ο κ. Αγγέλης επισημαίνει στο «Autobusiness» πως το κόστος της μετατροπής επίσης θα μειωθεί λόγω των αυξημένων παραγγελιών σε κιτ…
Φυσικό αέριο και στα Diesel!
Ο παγκόσμιος μέσος όρος για το κόστος του καυσίμου δείχνει ότι η οδήγηση ενός οχήματος φυσικού αερίου επιτυγχάνει ποσοστό εξοικονόμησης μέχρι 66% έναντι της χρήσης ενός οχήματος βενζίνης και μέχρι 33% έναντι του ντίζελ.
Αλλωστε σύμφωνα με δοκιμές της ADAC, ένα Fiat Panda με καύσιμο CNG κατάφερε να διανύσει απόσταση 720 χλμ. με μόλις 30 ευρώ όταν τα υπόλοιπα 241 αυτοκίνητα που εξετάστηκαν – συμπεριλαμβανομένων σε αυτά υβριδικών και πετρελαιοκίνητων – δε ξεπέρασαν το όριο των 500 χλμ.
Στα φορτηγά με τη χρήση φυσικού αερίου αυξάνει περισσότερο η μείωση της κατανάλωσης καθώς για ένα δρομολόγιο από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη με επιστροφή το φορτηγό χρειάζεται περίπου 450 λίτρα πετρελαίου κάτι το οποίο μεταφράζεται σε 612 ευρώ. Αντίστοιχα το ίδιο δρομολόγιο με φυσικό αέριο θα στοιχίζει στον ιδιοκτήτη του φορτηγού μόλις 169 ευρώ!
Είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς πόσο μειώνεται το κόστος χρήσης στα πετρελαιοκίνητα ΙΧ ή ελαφρά φορτηγά με κινητήρες πετρελαίου αν τοποθετηθούν παράλληλα και συστήματα φυσικού αερίου!
Οφέλη από το φυσικό αέριο
Η κίνηση με φυσικό αέριο στα οχήματα παρουσιάζει δύο πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με την χρήση συμβατικών κινητήρων βενζίνης και diesel που δεν είναι άλλα από την οικονομία αλλά και τις μικρότερες εκπομπές ρύπων.
Οι νέοι κινητήρες αποκλειστικής καύσεως φυσικού αερίου είναι πιο αποτελεσματικοί οικονομικά από τους συμβατικούς κινητήρες βενζίνης ή diesel. Η οικονομικότητα του φυσικού αερίου σε σχέση με τα υγρά καύσιμα επιτρέπει την ανάκτηση του επιπλέον κόστους κεφαλαίου για την δυνατότητα καύσης φυσικού αερίου σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Το ίδιο ισχύει και για τις μετατροπές αυτοκινήτων από καύση βενζίνης ή πετρελαίου σε καύση φυσικού αερίου, η οποία γίνεται πλέον εύκολα και οικονομικά με βάση διεθνώς εγκεκριμένους κανονισμούς.
Η καύση του φυσικού αερίου αποδίδει μηδενικές εκπομπές οξειδίων του θείου (SOx) σε σχέση με την καύση βενζίνης ή πετρελαίου diesel. Σαφώς μικρότερες με τα ευρέως διαδεδομένα καύσιμα στην αυτοκίνηση είναι και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, μικροσωματιδίων (καπνού) και οξειδίων του αζώτου. Περαιτέρω, οι κινητήρες φυσικού αερίου λειτουργούν αθόρυβα και χωρίς κραδασμούς σε σχέση με τους συμβατικούς, βελτιώνοντας έτσι σημαντικά το συνολικό αισθητικό αποτέλεσμα.
Μοντέλα αυτοκινήτων & κιτ τροφοδοσίας
Πολλοί κατασκευαστές όπως η Citroen, Fiat, Honda, Mercedes, Peugeot, Renault, Toyota, και Volvo έχουν λανσάρει οχήματα που είναι εργοστασιακά εφοδιασμένα με διπλό σύστημα τροφοδοσίας, βενζίνης και φυσικού αερίου. Στην ελληνική αγορά διαθέτουν τα οχήματα αυτά η Fiat, η Mercedes, η Opel και η Volkswagen. Πολλά εξ΄αυτών εισάγονται ή δύναται να εισαχθούν κατόπιν παραγγελίας.
Διεθνώς διατίθενται στην αγορά κιτ μετατροπών όλων των συμβατικών οχημάτων σε διπλού καυσίμου.
Τα οφέλη από τη χρήση Φυσικού Αερίου στα οχήματα
· Μείωση των εκπομπών μη-μεθανιούχων υδρογονανθράκων μέχρι και 80%
· Ελαχιστοποίηση έως και μηδενισμός των εκπομπών καρκινογόνων αρωματικών και πολυκυκλικών υδρογονανθράκων.
· Μείωση των εκπομπών ΝΟx μέχρι και 85%.
· Μείωση των εκπομπών CO περισσότερο από 90%.
· Μείωση των εκπομπών CO2 μέχρι και 20%.
· Μείωση του σχηματισμού όζοντος (νέφους) κατά 80-90%.
· Μείωση των εκπομπών λεπτών σωματιδίων (PM) μέχρι και 99%.
Τιμές καυσίμων στην Ελλάδα
Βενζίνη 1,40 το λίτρο
Diesel 1,19 το λίτρο
Υγραέριο 0,90 το λίτρο
Φυσικό Αέριο 0,49 το λίτρο
Ισοδυναμία του Φυσικού Αερίου με τα υπόλοιπα καύσιμα
1 κιλό Φυσικού Αερίου: 1,5λίτρο βενζίνης
1,3 λίτρο diesel
2 λίτρα Υγραέριο