Εννέα μήνες μετά την έναρξη αυτεπάγγελτης έρευνας κατά των επιδοτήσεων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε προσωρινούς αντισταθμιστικούς δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με συσσωρευτή (BEV) από την Κίνα.
Οι ατομικοί δασμοί που ισχύουν για τους τρεις Κινέζους παραγωγούς του δείγματος είναι BYD: 17,4%, Geely: 19,9% και SAIC: 37,6%. Άλλοι παραγωγοί BEV στην Κίνα, οι οποίοι συνεργάστηκαν στην έρευνα αλλά δεν συμπεριλήφθηκαν στο δείγμα, υπόκεινται στον μέσο σταθμισμένο δασμό 20,8%. Ο δασμός για τις λοιπές μη συνεργαζόμενες εταιρείες είναι 37,6%.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι προσωρινοί αντισταθμιστικοί δασμοί εξασφαλίζονται μέσω εγγυήσεων, με τη μορφή που θα αποφασίσουν οι τελωνειακές αρχές κάθε κράτους-μέλους, και μπορούν να εισπραχθούν υπό ορισμένες συνθήκες μόνο όταν έχει ληφθεί απόφαση για την επιβολή των οριστικών δασμών.
Σε σύγκριση με τους συντελεστές που είχαν προαναγγελθεί στις 12 Ιουνίου 2024, οι προσωρινοί δασμοί προσαρμόστηκαν ελαφρώς προς τα κάτω με βάση τα σχόλια σχετικά με την ακρίβεια των υπολογισμών που υπέβαλαν τα ενδιαφερόμενα μέρη. Όλα τα λεπτομερή πορίσματα της έρευνας αντικατοπτρίζονται στον εκτελεστικό κανονισμό που δημοσιεύεται στην Επίσημη Εφημερίδα.
Αυτοί οι προσωρινοί δασμοί θα ισχύουν από τις 5 Ιουλίου 2024, για μέγιστη διάρκεια τεσσάρων μηνών. Εντός αυτού του χρονικού πλαισίου, πρέπει να ληφθεί τελική απόφαση για τα οριστικά καθήκοντα, μέσω ψηφοφορίας από τα κράτη μέλη της ΕΕ. Όταν εγκριθεί, η απόφαση αυτή θα καθιστούσε οριστικούς τους δασμούς για περίοδο πέντε ετών.
O επικεφαλής εμπορίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Valdis Dombrovskis δήλωσε ότι: «Οι συνομιλίες με την Κίνα βρίσκονται σε εξέλιξη και, όντως, εάν προκύψει μια αμοιβαία επωφελής λύση, μπορούμε επίσης να βρούμε τρόπους να μην εφαρμόζουμε στο τέλος της ημέρας τους δασμούς. Αλλά είναι σαφές ότι αυτή η λύση θα πρέπει να λύνει τη στρέβλωση της αγοράς που έχουμε αυτή τη στιγμή και πρέπει να είναι συμβατή με την αγορά».
Βάσει της έρευνας, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η αξιακή αλυσίδα των BEV στην Κίνα λαμβάνει αθέμιτες επιδοτήσεις, οι οποίες επιφέρουν κίνδυνο οικονομικής ζημίας στους παραγωγούς BEV της ΕΕ. Η έρευνα εξέτασε επίσης τις πιθανές συνέπειες και τον αντίκτυπο των μέτρων αυτών στους εισαγωγείς, τους χρήστες και τους καταναλωτές των BEV στην ΕΕ.
Οι διαβουλεύσεις με την κινεζική κυβέρνηση έχουν ενταθεί τις τελευταίες εβδομάδες, κατόπιν της ανταλλαγής απόψεων μεταξύ του Εκτελεστικού Αντιπροέδρου κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις και του Κινέζου Yπουργού Εμπορίου κ. Wang Wentao.
Οι επαφές συνεχίζονται σε τεχνικό επίπεδο με σκοπό την επίτευξη λύσης συμβατής με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, η οποία να αντιμετωπίζει επαρκώς τις ανησυχίες που διατύπωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οποιοδήποτε αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων πρέπει να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις εντοπισθείσες ζημιογόνες μορφές επιδοτήσεων.