Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πιθανότατα δεν θα απαιτήσει την δραματική μείωση των εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων στο επερχόμενο πρότυπο Euro 7, σύμφωνα με το νομοσχέδιο που αποκάλυψε η Politico.
Το νομοσχέδιο προτείνει τον καθορισμό προτύπων εκπομπών για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά στο ίδιο επίπεδο με αυτά που ισχύουν τώρα για τα βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα σύμφωνα με το υπάρχον πρότυπο Euro 6!
Αυτή είναι μια τεράστια νίκη για την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία δεν θα χρειαστεί να κάνει μεγάλες επενδύσεις την επόμενη δεκαετία για τη μείωση της ρύπανσης στην επόμενη γενιά αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης — μια τεχνολογία που πρόκειται να καταργηθεί σταδιακά έως το 2035 σύμφωνα με τους νέους κανόνες που ισχύουν επί του παρόντος.
«Υπό το φως της τρέχουσας γεωπολιτικής και οικονομικής συγκυρίας, έχει γίνει μια τελική αναθεώρηση», ανέφερε η Επιτροπή στην εισαγωγική εκτίμηση επιπτώσεων του σχεδίου νομοθεσίας Euro 7, επικαλούμενη την αυξημένη επιβάρυνση του κόστους ενέργειας και πρώτων υλών του κλάδου.
«Αυτό ασκεί… άνευ προηγουμένου πίεση στην αλυσίδα εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας και εγείρει ζητήματα προσιτής τιμής για τους καταναλωτές, σε ένα γενικό πλαίσιο υψηλού πληθωρισμού», αναφέρει το προσχέδιο.
Ως αποτέλεσμα, το στέλεχος της ΕΕ επισήμανε ότι κινείται για να «ελαχιστοποιήσει» το κόστος που σχετίζεται με το αίτημα της βιομηχανίας να αναπτύξει καθαρότερη τεχνολογία κινητήρων, δεδομένου ότι είναι ήδη κοντά στον καθορισμό μιας εντολής μηδενικών εκπομπών ρύπων για νέα αυτοκίνητα και φορτηγά από το 2035 ως μέρος χωριστής νομοθεσίας για τα πρότυπα CO2 .
Η αυτοκινητοβιομηχανία ασκεί πιέσεις ενάντια στους νέους κανόνες του Euro 7, υποστηρίζοντας ότι θα επιφέρει επαχθή νέα κόστη την ίδια στιγμή που οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν σε ηλεκτρικά οχήματα.
Χαρακτηριστική του κλίματος ήταν και η σχετική δήλωση του CEΟ της Stellantis, Carlos Tavares: «Από τη σκοπιά του κλάδου, δεν χρειαζόμαστε το Euro 7, καθώς θα αντλεί πόρους που θα έπρεπε να δαπανήσουμε για την ηλεκτροκίνηση. Γιατί να χρησιμοποιήσουμε πόρους που είναι δύσκολο να βρεθούν για κάτι που θα κρατήσει λίγο; Ο κλάδος δεν το χρειάζεται και είναι αντιπαραγωγικό».
Από την άλλη μεριά βέβαια το προσχέδιο του νομοσχεδίου της Κομισιόν τρομάζει το λόμπι των υποστηρικτών των καθαρών αυτοκινήτων.
Πάντως οι λεπτομέρειες του προτύπου Euro 7 θα ανακοινωθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πρώτο 10ημερο του Νοεμβρίου.