Όχι ένα, όχι δύο αλλά οκτώ παράνομα λογισμικά που χειραγωγούν τις εκπομπές ρύπων στην Mercedes-Benz E-Class diesel ισχυρίζεται ότι ανακάλυψε η γερμανική περιβαλλοντική ΜΚΟ, Deutsche Umwelthilfe (DUH).
Η DUH αναφέρει πως δοκίμασε την Mercedes-Benz E350 BlueTEC 4MATIC με τον εξακύλινδρο 3,0-λιτρο diesel κινητήρα τόσο στο εργαστήριο, όσο και σε πραγματικές συνθήκες στον δρόμο, όπου διαπίστωσε πως εξέπεμπε οξείδιο του αζώτου 500% πάνω από το νόμιμο όριο σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης.
Έξι από τα 8 λογισμικά σχετίζονται με τον καταλυτικό μετατροπέα SCR και έχει σκοπό να μειώσει τις εκπομπές του οξειδίου του αζώτου. Ένα από τα λογισμικά “μειώνει σημαντικά” την ποσότητα AdBlue που εγχέεται στον καταλύτη για να μειώσει τις εκπομπές, ενώ τρία από αυτά εξαρτιούνταν από έναν “παράγοντα γήρανσης” που μειώνει σημαντικά τα όρια στα οποία ενεργοποιούνται τα παράνομα λογισμικά. Τα δύο από αυτά ξεκινούν να λειτουργούν μετά από λίγες μόνο χιλιάδες διανυθέντα χιλιόμετρα, μόλις το 1% του αναμενόμενο κύκλου ζωής του αυτοκινήτου, ενώ το άλλο ενεργοποιείται στο 20% του αναμενόμενου κύκλου ζωής του αυτοκινήτου. Δύο από τα λογισμικά συνδέονται με το σύστημα ανακύκλωσης των καυσαερίων του οχήματος.
Σύμφωνα με την DUH η Mercedes που μέχρι σήμερα αρνούνταν πως χρησιμοποιούσε παράνομα λογισμικά σε diesel αυτοκίνητα της που πουλήθηκαν στην Ευρώπη, έχει ήδη κυκλοφορήσει αναβαθμισμένο λογισμικό που καταργεί τα παράνομα λογισμικά, αλλά αυτό δεν την κάνει λιγότερο ένοχη, μιας και απέκρυψε το γεγονός. Γι’αυτό και η DUH ζητά από την Mercedes να αποζημιώσει τους ιδιοκτήτες των συγκεκριμένων μοντέλων.
Ο Jürgen Resch, Διευθύνων Σύμβουλος της DUH επισημαίνει ότι: «Απαιτούμε από τη νέα ομοσπονδιακή κυβέρνηση επιτέλους, όπως και στις ΗΠΑ, όλα τα πετρελαιοκίνητα οχήματα με συσκευές διακοπής λειτουργίας στον έλεγχο εκπομπών είτε να κλείσουν είτε να επισκευαστούν μέσω επίσημης ανάκλησης με έξοδα του κατασκευαστή. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ζήτησε πρόσφατα να μειωθεί η οριακή τιμή διοξειδίου του αζώτου από 40 σε 10 μg/m3 ως ετήσιος μέσος όρος. Για το σκοπό αυτό, πρέπει να στοχευθούν όλες οι παράνομες πηγές εκπομπών diesel και πρέπει επιτέλους να ληφθούν μέτρα».
H DUH σε σχετική ανακοίνωση επισημαίνει χαρακτηριστικά ότι: «Από νομικής άποψης, η πραγματική κατάσταση είναι σαφής. Η έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η Daimler έχει εγκαταστήσει σε μεγάλο αριθμό μη εξουσιοδοτημένα λογισμικά που παραβιάζουν σαφώς την ισχύουσα νομοθεσία. Οι θιγόμενοι καταναλωτές έχουν πλέον προφανές δικαίωμα αποζημίωσης. Άλλωστε τους έχει πουληθεί ένα ελαττωματικό αυτοκίνητο για το οποίο πλήρωσαν το πλήρες τίμημα αγοράς. Νομικά, αυτό μπορεί να θεωρηθεί απάτη που διαπράχθηκε όχι μόνο κατά του περιβάλλοντος αλλά και κατά των καταναλωτών.»
Τι απαντά η Daimler
Η Daimler εξέδωσε μια ανακοίνωση, υποστηρίζοντας ότι: «Τα λογισμικά που περιγράφονται στην έκθεση της DUH είναι γνωστά. Κατά την άποψή μας, αυτά δεν πρέπει να αξιολογηθούν ως παράνομα αφού λειτουργούν στην αλληλεπίδραση και στο γενικό πλαίσιο του εξαιρετικά περίπλοκου συστήματος ελέγχου εκπομπών του κινητήρα. Η συντριπτική πλειονότητα των αποφάσεων σε γερμανικά περιφερειακά δικαστήρια και ανώτερα περιφερειακά δικαστήρια συνεχίζουν να είναι υπέρ της Daimler: Στο 95% περίπου των υποθέσεων, τα δικαστήρια αποφασίζουν υπέρ της εταιρείας. Σε επίπεδο περιφερειακών δικαστηρίων, υπάρχουν περισσότερες από 15.500 αποφάσεις που απορρίπτουν αγωγές υπέρ της εταιρείας. Μόνο σε περίπου 900 περιπτώσεις ήταν η απόφαση εναντίον της εταιρείας. Υπάρχουν τώρα περίπου 900 αποφάσεις υπέρ μας στα ανώτερα περιφερειακά δικαστήρια και μόνο τρεις αποφάσεις εναντίον μας.»