Βαριά πρόστιμα για τους επιτήδειους που γυρίζουν χιλιόμετρα σε μεταχειρισμένα οχήματα αλλά και σοβαρές ποινικές κυρώσεις αναμένεται να εφαρμόσει η Ευρωπαϊκή Ένωση μετά τη ζημία που προκαλεί στην ευρωπαϊκή αγορά η συγκεκριμένη απάτη.
Μάλιστα για αυτό τον λόγο οι Υπουργοί του Βελγίου οι οποίοι έχουν αναλάβει και τα ηνία της ΕΕ από τις αρχές του 2024 ανακοίνωσαν ότι στις 19 Απριλίου θα πραγματοποιηθεί μια άτυπη συνεδρίαση στην οποία θα αποφασιστούν τι μέτρα πρέπει να ληφθούν ώστε να παταχθεί η απάτη με τα γυρισμένα χιλιόμετρα στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, αλλά και η πρόσβαση σε δεδομένα συντήρησης οχημάτων.
Το γύρισμα των χιλιομέτρων προκαλεί οικονομική ζημία έως και 9 δις. ευρώ στην ευρωπαϊκή αγορά των 60 εκατ. μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ενώ επίσης οι καταναλωτές έχουν χάσει την εμπιστοσύνη τους δημιουργώντας περαιτέρω προβλήματα στην αγορά.
Αυτή τη στιγμή κάποια κράτη μέλη της ΕΕ έχουν πλέον «ανοικτά» τα δεδομένα των ελέγχων ΚΤΕΟ με αποτέλεσμα Τεχνικά Κέντρα άλλων κρατών μελών να μπορούν να διασταυρώσουν αν τα διανυθέντα χιλιόμετρα που αναγράφονται στα κοντέρ των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων είναι τα αληθινά.
Ωστόσο τα κράτη μέλη που επιτρέπουν την πρόσβαση στα συγκεκριμένα στοιχεία δεν αποτελούν βασικές πηγές άντλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων οπότε το πρόβλημα του γυρίσματος των χιλιομέτρων παραμένει.
Αντίθετα οι βασικές πηγές αγοράς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων όπως είναι η Γερμανία, η Βουλγαρία και άλλα κράτη μέλη δυστυχώς δεν επιτρέπουν την πρόσβαση στα δεδομένα ελέγχων των ΚΤΕΟ με αποτέλεσμα αυτομάτως να δημιουργούνται οι ιδανικές συνθήκες για παραπλάνηση των καταναλωτών.
Οι Ευρωβουλευτές έχουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα επισημάνει ότι τα δεδομένα ανάγνωσης χιλιομέτρων των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα πρέπει να είναι εύκολα προσβάσιμα διασυνοριακά, οι ενδείξεις χιλιομέτρων θα πρέπει να καταγράφονται συχνότερα για να αναγνωρίζεται καλύτερα η χειραγώγηση, οι εταιρείες αυτοκινήτων πρέπει να ενισχύσουν την προστασία από παραβιάσεις ενώ τα κράτη μέλη θα πρέπει να κάνουν ποινικό αδίκημα τη χειραγώγηση του χιλιομετρητή!
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το 5% έως το 12% των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σε εθνικό επίπεδο των κρατών μελών και το 30% με 50% των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που πωλούνται διασυνοριακά στην ΕΕ έχουν γυρισμένα χιλιόμετρα!
Τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με γυρισμένα χιλιόμετρα πωλούνται με αυξημένη τιμή έως και 5.000 ευρώ, σε σχέση με την πραγματική τους αξία.
Παρά τις προσπάθειες του Ευρωκοινοβουλίου για την ανάγκη δημιουργίας εθνικών βάσεων δεδομένων χιλιομετρητών με διασυνοριακή ανταλλαγή δεδομένων αλλά και την πιο θερμή απασχόληση των κατασκευαστών με την ασφάλεια των χιλιομετρητών δυστυχώς δεν έχουν αποδώσει τα αναμενόμενα.
Επίσης τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ επιβαρύνουν και τον τομέα της οδικής ασφάλειας καθώς οι ιδιοκτήτες τους δεν γνωρίζουν τι όχημα οδηγούν.
Μάλιστα για την άμεση και φθηνή ενεργοποίηση ενός συστήματος ανταλλαγής δεδομένων χιλιομετρητή σε ολόκληρη την ΕΕ θα μπορούσε να συμπεριληφθεί στο ήδη ενεργό ευρωπαϊκό σύστημα EUCARIS όπου υπάρχουν όλες οι πληροφορίες για τα αυτοκίνητα αλλά και τις άδειες κυκλοφορίας τους.
Με αυτό τον τρόπο οι αγοραστές ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου θα πρέπει να μπορούν να επαληθεύουν την ακρίβεια της ένδειξης του χιλιομετρητή του, ανεξάρτητα από τη χώρα της ΕΕ στην οποία ήταν προηγουμένως ταξινομημένο.
Καταχώρηση δεδομένων χιλιομέτρων παντού!
Η καταγραφή των ενδείξεων του χιλιομετρητή θα πρέπει να απαιτείται όχι μόνο από τις περιοδικές τεχνικές επιθεωρήσεις, από κάθε επιθεώρηση, σέρβις, λειτουργία συντήρησης και επισκευή που πραγματοποιείται, και από άλλες επισκέψεις σε συνεργείο, ξεκινώντας από την πρώτη ταξινόμηση του οχήματος.
Μάλιστα στο Βέλγιο και στην Ολλανδία όπου οι ενδείξεις των χιλιομετρητών συλλέγονται συχνότερα, έχουν σχεδόν εξαλείψει την απάτη του χιλιομετρητή.
Το γύρισμα των χιλιομέτρων θα πρέπει να θεωρείται ποινικό αδίκημα
Παρόλο που η παραβίαση έχει αρνητικό αντίκτυπο στην οδική ασφάλεια, μόνο έξι χώρες της ΕΕ αναγνωρίζουν τη χειραγώγηση του χιλιομετρητή ως ποινικό αδίκημα, και το Ευρωκοινοβούλιο θα καλέσει όλα τα υπόλοιπα κράτη μέλη να το υιοθετήσουν.
Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα η Πολιτεία κατάφερε με την ισχύουσα νομοθεσία να περιορίσει το φαινόμενο των γυρισμένων χιλιομέτρων στα εγχώρια μεταχειρισμένα καθώς στα Δελτία Τεχνικού Ελέγχου αναγράφονται όλοι οι προηγούμενοι έλεγχοι αλλά και τα διανυθέντα χιλιόμετρα των οχημάτων.
Με αυτό τον τρόπο διατηρείται μια ακολουθία στα χιλιόμετρα που αναγράφουν τα εγχώρια μεταχειρισμένα οχήματα οπότε κάποιοι επιτήδειοι καταφέρνουν να γυρίσουν τα διανυθέντα χιλιόμετρα σε κάποιο όχημα μόνο πριν την πρώτη του επίσκεψη σε ΚΤΕΟ η οποία πραγματοποιείται 4 έτη μετά την έκδοση της πρώτης άδειας κυκλοφορίας. Ωστόσο η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εξετάζει σοβαρά την αναγραφή των χιλιομέτρων και στην Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων οπότε ο έλεγχος και η καταγραφή των χιλιομέτρων να γίνεται από το πρώτο κιόλας έτος κυκλοφορίας του οχήματος.
Όσον αφορά στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα οι υποψήφιοι αγοραστές αν είναι τυχεροί και το όχημα που τους ενδιαφέρει έχει εισαχθεί από κάποιο κράτος μέλος στο οποίο είναι «ανοικτές» οι βάσεις δεδομένων των ελέγχων ΚΤΕΟ τότε θα μπορέσει να ανακαλύψει τα χιλιόμετρα που ανέγραφε στους προηγούμενους ελέγχους.
Αν όμως το εισαγόμενο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο έχει εισαχθεί από κάποιο κράτος μέλος που δεν δίνει στοιχεία τότε η απόκτηση ενός τέτοιου οχήματος είναι κυριολεκτικά «Τζόκερ»!
Στελέχη από την αγορά αυτοκινήτου επισημαίνουν στο Carandmotor.gr ότι σε περίπτωση που δημιουργηθεί αυτή η ευρωπαϊκή βάση δεδομένων χιλιομετρητών τότε πραγματικά θα υπάρξει μια μεγάλη αναταραχή στην αγορά καθώς εκατομμύρια ιδιοκτήτες θα διαπιστώσουν ότι έχουν στην κατοχή τους ένα όχημα με γυρισμένα χιλιόμετρα. Ωστόσο αυτό πρέπει να γίνει για να σταματήσει επιτέλους αυτή η μάστιγα στην αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και οι επιτήδειοι να τιμωρηθούν πραγματικά και να πληρώσουν εξοντωτικές αποζημιώσεις στους πελάτες που εξαπάτησαν…