Η ανακοίνωση του Ίλον Μασκ, ιδρυτή της Tesla, για την κατασκευή μεγάλης μονάδας παραγωγής ηλεκτροκίνητων οχημάτων (Gigafactory) στην περιοχή Γκινχάιντε, νοτιοανατολικά του Βερολίνου, έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία.
Ήταν λίγο πολύ γνωστό ότι η πρωτοπόρος αμερικανική εταιρία βρίσκονταν σε επαφή με γερμανικά κρατίδια, αλλά και διάφορες ευρωπαϊκές χώρες για την κατασκευή εργοστασίου. Σχεδόν κανείς ωστόσο δεν περίμενε ότι η απόφαση θα ληφθεί τόσο γρήγορα.
Ο πρωθυπουργός του Βρανδεμβούργου Ντίρμαρ Βόιτκε δήλωσε ευτυχής για την επιλογή του Ίλαν Μασκ κάνοντας λόγο για τη «μεγαλύτερη επένδυση στην ιστορία του ομόσπονδου κρατιδίου». Παρά το γεγονός ότι η πρώτη μονάδα παραγωγής της Tesla αναμένεται να δημιουργήσει σχεδόν 10.000 νέες θέσεις εργασίας υπάρχουν ακόμα «πολλά ανοιχτά ζητήματα που πρέπει να συζητηθούν», τόνισε ο τοπικός πρωθυπουργός εμφανώς ικανοποιημένος για τη μεγάλη ευκαιρία που δίνεται στο ανατολικογερμανικό κρατίδιο να καταπολεμήσει με αξιώσεις την υψηλή ανεργία στην περιοχή.
Στρατηγική για την διεθνή καθιέρωση της ηλεκτροκίνησης
Σε συνέντευξη στην DW o αναλυτής της γερμανικής τράπεζας NordLB και ειδικός σε ζητήματα αυτοκίνησης Φρανκ Σβόπε χαρακτηρίζει μεγάλη τύχη για την περιοχή του Βρανδεμβούργου την επιλογή της Tesla, επισημαίνοντας ότι μέχρι στιγμής η αμερικανική εταιρία κατασκευάζει οχήματα μόνο στην βόρεια Αμερική, μιας και η παραγωγή στο λεγόμενο Gigafactory στην Κίνα δεν έχει ξεκινήσει ακόμα.
Η ανακοίνωση του Ίλον Μασκ για την κατασκευή μονάδας παραγωγής στην Ευρώπη συνάδει με την μακρόπνοη στρατηγική του για την διεθνή καθιέρωση της ηλεκτροκίνησης. Στο πλαίσιο αυτό προτίθεται να αυξήσει όσο το δυνατόν περισσότερο την παραγωγή πιο προσιτών ηλεκτροκίνητων οχημάτων όπως το Model 3 και το Model Y. Ας σημειωθεί ότι στο νέο εργοστάσιο έξω από το Βερολίνο θα κατασκευάζονται 100.000 με 300.000 οχήματα. Σύμφωνα με τον Φρανκ Σβόπε για να ανταποκριθεί στη μεγάλη ζήτηση η Tesla χρειάζεται απαραίτητα νέες μονάδες. Για το λόγο αυτό κατασκευάζει μια στη Σαγκάη και δρομολογεί την επόμενη στη Γερμανία.
H Tesla δεν ανταγωνίζεται την VW
Στο ερώτημα, σχετικά με το αν η απόφαση της Tesla αποτελεί απειλή για την γερμανική VW, ο γερμανός ειδικός απαντά, ότι «Tesla και VW δεν είναι άμεσα ανταγωνιστές από τη στιγμή που ο γερμανικός κολοσσός δεν παράγει ακόμα μαζικά ηλεκτροκίνητα οχήματα. Από του χρόνου η VW σχεδιάζει να ξεκινήσει την παραγωγή του ID.3, κατασκευάζοντας 100.000 οχήματα. Η τιμή του νέου μοντέλου θα ξεκινά από 30.000 ευρώ. Κατά συνέπεια οι κύριοι ανταγωνιστές της Tesla στη Γερμανία δεν είναι η VW, αλλά περισσότερο η Mercedes, η Audi και η BMW. Και εδώ προβλέπονται σκληρές μεταξύ τους μάχες για την επικράτηση στην αγορά».
Ο αναλυτής της γερμανικής τράπεζας NordLB εκτιμά ότι η Tesla θα μπορούσε να επιλέξει οποιαδήποτε άλλη χώρα για το ευρωπαϊκό εργοστάσιό της: «Στη Ρουμανία το κόστος παραγωγής θα ήταν πολύ χαμηλότερο, ενώ στη Γερμανία το κόστος είναι ένα από τα υψηλότερα στην Ευρώπη. Ήταν όμως μια συνειδητή επιλογή, επειδή έτσι ο Ίλον Μασκ ενισχύει το κύρος του ως κατασκευαστής πολυτελών οχημάτων, προσελκύει άριστα καταρτισμένους σε ζητήματα αυτοκίνησης Γερμανούς και στέλνει το μήνυμα ότι όταν το προϊόν είναι καλό μπορείς να φτιάξεις εργοστάσιο αυτοκινήτων ακόμα και στην πατρίδα του αυτοκινήτου.