Τα τεκμήρια διαβίωσης όπως και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης αποτελούν δύο πραγματικά «αγκάθια» για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων καθώς στην πρώτη περίπτωση αναγκάζονται να «καλύπτουν» τα εξωπραγματικά ποσά της χρήσης του οχήματος που είχαν οριστεί πριν πολλά χρόνια ενώ στην δεύτερη περίπτωση όσοι έχουν όχημα με κινητήρα που ο κυβισμός του είναι πάνω από 1.929 κ.εκ. είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν ένα χαράτσι για μια 10ετία!
Το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με την σύμφωνη γνώμη του ίδιου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη έχει ήδη ανακοινώσει τη μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης και κατ΄επέκταση και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης κατά 30% στις φορολογικές δηλώσεις 2025 οι οποίες αφορούν την χρήση του 2024.
Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr ειδικά για τα τεκμήρια διαβίωσης στα αυτοκίνητα η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΟ επεξεργάζεται ένα νέο σχέδιο το οποίο περιλαμβάνει την μεσοσταθμική μείωση των τεκμηρίων κατά 30%. Δηλαδή σε κάποια αυτοκίνητα η έκπτωση του τεκμηρίου διαβίωσης θα είναι χαμηλότερη του 30% ενώ σε κάποια άλλα θα είναι υψηλότερη του 30%.
Ο λόγος εστιάζεται στο κόστος χρήσης και συντήρησης των οχημάτων σύμφωνα με την ηλικία του. Σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr τα παλαιά αυτοκίνητα έχουν υψηλό κόστος συντήρησης και χρήσης καθώς χρειάζονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα σέρβις εξαιτίας των συχνών βλαβών ενώ από την άλλη μεριά η κατανάλωση καυσίμου των παλαιών αυτοκινήτων σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να προσεγγίσει την χαμηλή κατανάλωση που έχουν τα καινούρια αυτοκίνητα.
Υπό αυτό το πρίσμα το οικονομικό επιτελείο εξετάζει να μειώσει σε ποσοστό 10% ή 20% το τεκμήριο διαβίωσης αλλά και τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης στα παλαιά αυτοκίνητα και κατά 30%, 40% ή 50% το τεκμήριο αλλά και τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης στα καινούρια αυτοκίνητα.
Με αυτόν τον τρόπο οι κάτοχοι παλαιών αυτοκινήτων δεν θα μπορούν να «απολαύσουν» τις φοροαπαλλαγές που θα έχουν μόνο τα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα των οποίων οι ιδιοκτήτες πρέπει να «επιβραβευθούν» σε αντίθεση με τους ιδιοκτήτες των παλαιών οχημάτων τα οποία πρέπει να αντικατασταθούν με πιο σύγχρονα μεταχειρισμένα ή καινούρια ώστε να βελτιωθεί η εικόνα του μέσου όρου ηλικίας του στόλου οχημάτων της Ελλάδας και να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια.
Να υπενθυμίσουμε πως η συντριπτική πλειοψηφία των καινούριων αυτοκινήτων συνοδεύεται από πολυετή εγγύηση οπότε όποιες βλάβες παρουσιαστούν επισκευάζονται χωρίς κόστος, η συντήρηση του οχήματος είναι ετήσια και με μικρό κόστος και βέβαια η κατανάλωση καυσίμου κυμαίνεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τα αντίστοιχα παλαιότερα μοντέλα. Επίσης η μεταπωλητική αξία ενός καινούριου αυτοκινήτου μπορεί να μειωθεί από 20% έως και 40% ανάλογα με τα χρόνια κυκλοφορίας του (1 έως 3 έτη αντίστοιχα) αλλά και πάλι ο ιδιοκτήτης τους θα λάβει ένα ικανοποιητικό ποσό αν θελήσει να το πουλήσει.
Αντίθετα όσο πιο παλαιό είναι ένα όχημα τόσο πιο ενεργοβόρο είναι (πολύ υψηλή κατανάλωση καυσίμου), οι βλάβες είναι συχνότερες και επιβαρύνουν τον ιδιοκτήτη και τα τακτικά σέρβις μπορεί να γίνονται κάθε εξάμηνο με κόστος υψηλότερο από εκείνο των καινούριων. Επίσης η μεταπωλητική αξία ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου μειώνεται αισθητά όταν θα περάσει στον τρίτο ή τέταρτο υποψήφιο ιδιοκτήτη.