Στην ειδική μέριμνα που λαμβάνεται για το πράσινο, τα δέντρα και τις πλατείες όπου αναπτύσσονται προσωρινά εργοτάξια της Αττικό Μετρό για την κατασκευή της Γραμμής 4, αναφέρθηκε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή που κατέθεσε η βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, κ. Φωτεινή Πιπιλή.
Επιπλέον 2.000 δέντρα και φυτά στην Αθήνα
Ο κ. Καραγιάννης έκανε ιδιαίτερη μνεία στην πρωτοβουλία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων σχετικά με το ζήτημα των δέντρων και της προστασίας του περιβάλλοντος.
Όπως τόνισε: «μαζί με την Αττικό Μετρό και την Ανάπλαση ΑΕ προχωράμε στη σύνταξη μνημονίου που περιλαμβάνει την αγορά και φύτευση επιπλέον 2.000 δέντρων στο Δήμο Αθηναίων. Είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο, η πρώτη φορά που αυξάνουμε το πράσινο ισοζύγιο αφού κάνουμε ένα πολύ μεγάλο έργο υποδομής».
Μάλιστα, τόνισε ότι «τα δέντρα επιλέγονται, σε συνεργασία με το Δήμο Αθηναίων, ώστε να είναι εγκλιματισμένα στο Αττικό Περιβάλλον, με καλή αντίδραση στην καταπόνηση που προκαλούν σε αυτά οι ρύποι του αστικού χώρου και λαμβάνοντας υπόψη, το “φυτικό παρελθόν” κάθε χώρου σε μια προσπάθεια σύνδεσης και υπενθύμισης της προτέρας συνθήκης του».
Διαβεβαίωσε ότι «και ο Υπουργός Κώστας Καραμανλής και ο Δήμαρχος Κώστας Μπακογιάννης ενδιαφέρονται για την ουσιαστική αύξηση του πράσινου ισοζυγίου στο Δήμο της Αθήνας».
Όπως τόνισε ο Υφυπουργός, το ίδιο το Μετρό στα χρόνια λειτουργίας του «έχει αλλάξει ριζικά τις συνήθειες μετακίνησης των κατοίκων με συνέπεια να αλλάξουν το ίδιο ριζικά και οι συνθήκες κυκλοφορίας και περιβάλλοντος της πρωτεύουσας, καθώς πλέον οι μετακινούμενοι έχουν έναν εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης, περιβαλλοντικά φιλικό, αντί να χρησιμοποιούν τα ρυπογόνα οχήματα οδικής κυκλοφορίας».
Ειδικά η λειτουργία της Γραμμής 4 του Μετρό αναμένεται να μειώσει ακόμα περισσότερο την κυκλοφορία των οχημάτων κατά 53.000 ημερησίως, με αντίστοιχη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 318 τόνους την ημέρα, ενώ επιπλέον 340.000 επιβάτες θα χρησιμοποιούν τη νέα γραμμή καθημερινά.
Σε ό,τι αφορά τους σταθμούς που θα αναπτυχθούν, ο κ. Καραγιάννης υπογράμμισε ότι η αναγκαιότητά τους έχει τεκμηριωθεί επιστημονικά.
Ιδιαίτερα ο σταθμός στο Κολωνάκι, σύμφωνα με τον Υφυπουργό: «Αναμένεται να εξυπηρετεί μεγάλο πλήθος κατοίκων και εργαζομένων της περιοχής, να αποσυμφορήσει τους φόρτους επιβατών του Σταθμού Συντάγματος που ήδη σήμερα αποτελούν στοιχείο ιδιαίτερης ανησυχίας και προβληματισμού για το επιβατικό κοινό. Επιπλέον, η τυχόν κατάργηση των σταθμών αυτών θα οδηγούσε σε σημαντική χειροτέρευση των συνθηκών κυκλοφορίας, στάθμευσης και περιβάλλοντος στη περιοχή τους».
Συνολικά 162 μεταφυτεύσεις από την πλατεία Κολωνακίου
Στη συνέχεια, ο κ. Καραγιάννης σημείωσε ότι για τον σταθμό που θα κατασκευαστεί στο Κολωνάκι και προκειμένου να στηθεί το εργοτάξιο, έγιναν 162 μεταφυτεύσεις, με το ποσοστό να κινείται πολύ υψηλά και να ξεπερνάει το 75%.
Σύμφωνα με την Ειδική Μελέτη Προστασίας Αστικού Πρασίνου και Χλωρίδας από τα 212 δέντρα και θάμνους της πλατείας Κολωνακίου:
-146 έχουν μεταφυτευθεί στο Φυτώριο του Δήμου Αθηναίων
-10 στο πάρκο Μαιάνδρου (Μιχαλακοπούλου) – (Νεραντζιές, Λιγούστρα, Πορτοκαλιές)
–2 στην Πλατεία Μαδρίτης (ελιές)
–2 στην Πάρκο Ελευθερίας (μποχίνιες)
-και 2 πλατάνια βρίσκονται προσωρινά στο Φυτώριο του Δήμου Αθηναίων και θα μεταφυτευθούν στο Τρίγωνο Δρομέα σύντομα.
Επιπλέον, όπως έκανε γνωστό ο Υφυπουργός, «κατά το πέρας της κατασκευής του έργου της Γραμμής 4, η πλατεία επαναφυτεύεται με νέα δέντρα και φυτά από τη Αττικό Μετρό, λαμβάνοντας υπόψη την προϋπάρχουσα βλάστηση και τις κλιματικές συνθήκες ώστε να βελτιωθεί το ισοζύγιο πρασίνου».
Ο Υφυπουργός υπενθύμισε ότι διαχρονικά η Αττικό Μετρό παραδίδει διαμορφωμένες πλατείες πάνω από το μετρό, με μεγάλη περιβαλλοντική και αισθητική αξία. Πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι η πλατεία πάνω από τον εν λειτουργία σταθμό Πανόρμου που αποτελεί πνεύμονα πρασίνου για την περιοχή.
Ξεκαθάρισε, κλείνοντας, ότι «το Υπουργείο Υποδομών και η κυβέρνηση εργάζεται σταθερά για την ανάπτυξη των υποδομών στη χώρα μας. Με σεβασμό στο περιβάλλον και με βλέμμα στις γενιές που έρχονται. Η απάντηση λοιπόν είναι και Μετρό και δέντρα. Και ανάπτυξη και σεβασμό στο περιβάλλον. Άλλωστε το ένα δίχως το άλλο δεν έχει καμία απολύτως αξία».
Το πρώτο αυτό τμήμα της Γραμμής 4 εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 341.000 επιβάτες ημερησίως για το έτος 2030. Το εν λόγω τμήμα έχει σχεδιασθεί με σκοπό:
-Την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών της πόλης (Βεΐκου, Γαλάτσι, Κυψέλη, Καισαριανή, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή).
– Τη συμπληρωματική εξυπηρέτηση του κέντρου της Αθήνας με 3 νέους σταθμούς (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι).
– Την εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτιρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία (Ευαγγελισμός, Παίδων, Λαϊκό, κλπ.), Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Πανεπιστημιούπολη, Πολυτεχνειούπολη, Πανεπιστήμιο και Πολυτεχνείο στο κέντρο της Αθήνας, και πολλά σχολεία), Δικαστήρια – πρώην σχολή Ευελπίδων και Οργανισμούς ή Υπουργεία
– Την αύξηση της δικτύωσης των γραμμών του Μετρό με δυο σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο/Ακαδημία, Ευαγγελισμός) και την αποσυμφόρηση υφιστάμενων κεντρικών σταθμών Μετρό από την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού (Σύνταγμα, Ομόνοια, κ.λπ.).
Οι νέοι σταθμοί
-Ο 1ος σταθμός «Άλσος Βεΐκου» χωροθετείται επί της λεωφόρου Βεΐκου – Ομορφοκκλησιάς πλησίον της διασταύρωσης με την οδό Τραλλέων.
-Ο 2ος σταθμός «Γαλάτσι» στη διασταύρωση των λεωφόρων Βεΐκου και Γαλατσίου.
-Ο 3ος σταθμός «Ελικώνος» στη συμβολή των οδών Αγίας Γλυκερίας και Πάρνηθος, παρά το λόφο Ελικώνος.
-Ο 4ος σταθμός χωροθετείται στην πλατεία Κυψέλης (Δήμος Αθηναίων).
-Ο 5ος σταθμός «Δικαστήρια» σε ελεύθερο χώρο στα δυτικά του συγκροτήματος των κτιρίων των δικαστηρίων (Δήμος Αθηναίων).
-Ο 6ος σταθμός «Αλεξάνδρας» σε ελεύθερο χώρο στην διασταύρωση Λεωφ. Αλεξάνδρας και οδού Μουστοξύδη (Δήμος Αθηναίων).
-Ο 7ος σταθμός «Εξάρχεια» στην πλατεία Εξαρχείων (Δήμος Αθηναίων).
-Ο 8ος σταθμός «Ακαδημία» είναι σημαντικός σταθμός ανταπόκρισης με άμεση υπόγεια σύνδεση με τον σταθμό «Πανεπιστήμιο» στην Γραμμή 2 και χωροθετείται κάτω από την οδό Ακαδημίας, στην περιοχή των κτιρίων της «Τριλογίας», μεταξύ του κεντρικού κτιρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και του πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων (Δήμος Αθηναίων).
-Η γραμμή συνεχίζει με τον 9ο σταθμό «Κολωνάκι» στην ομώνυμη πλατεία (Δήμος Αθηναίων).
-Ο 10ος σταθμός «Ευαγγελισμός» χωρoθετείται πλησίον του υφιστάμενου σταθμού, με άμεση σύνδεση για τους επιβάτες των γραμμών 3 & 4 (Δήμος Αθηναίων).
-O 11ος σταθμός «Καισαριανή» στην περιοχή διασταύρωσης των οδ. Υμηττού και λεωφ. Εθν. Αντιστάσεως.
-O 12ος σταθμός «Πανεπιστημιούπολη» στο χώρο της Πανεπιστημιούπολης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθήνας στον Δήμο Καισαριανής, βόρεια της εσωτερικής οδικής αρτηρίας.
-O 13ος σταθμός «Ιλίσια» στην περιοχή της πλατείας Κύπρου και της πλατείας Αόρνου στα ‘Ανω Ιλίσια.
-O 14ος σταθμός «Ζωγράφου στην περιοχή της πλατείας Γαρδένιας στο δήμο Ζωγράφου και τέλος,
-ο 15ος σταθμός «Γουδή» χωρoθετείται στην περιοχή της πλατείας Ελευθερίας και οδού Λοχ. Σπηλιόπουλου, επίσης στο δήμο Ζωγράφου.
Στο Μνημόνιο υπογραμμίζεται ότι η ένταξη του μετρό σαν μέσο σταθερής τροχιάς στην ευρύτερη περιοχή μεταξύ κέντρου πόλης και Γαλατσίου, έχει ως στόχο να προσελκύσει όσο το δυνατόν περισσότερους επιβάτες που σήμερα κινούνται από και προς το κέντρο της πόλης με άλλα μέσα μεταφοράς συμβάλλοντας έτσι στον επαναπροσδιορισμό του τρόπου μετακίνησης, την αναδιοργάνωση των ΜΜΜ αλλά κυρίως τη μείωση της κυκλοφορίας των ΙΧ που θα οδηγήσει μακροπρόθεσμα σε αναχαίτιση της κυκλοφοριακής ασφυξίας της ευρύτερης περιοχής.
Η υλοποίηση του έργου θα είναι πολλαπλώς επωφελής και αναμένεται να έχει θετικές επιπτώσεις στην κυκλοφορία της άμεσης και ευρύτερης περιοχής του έργου, δεδομένου ότι με τη λειτουργία της νέας Γραμμής 4 αναμένεται η εξοικονόμηση του συνολικού χρόνου μετακίνησης στη ζώνη επιρροής της, η αποσυμφόρηση του οδικού δικτύου, η καλύτερη κατανομή των κυκλοφοριακών φόρτων για τις μετακινήσεις από και προς το κέντρο της Αθήνας σε συνδυασμό με τη λειτουργία του Βασικού Έργου Μετρό, καθώς και η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και η βελτίωση του ακουστικού περιβάλλοντος με προφανές αποτέλεσμα τη γενικότερη βελτίωση της ποιότητας του περιβάλλοντος και της ζωής των πολιτών…