- Του Γιώργου Κ. Ανδρή
«SOS» εκπέμπουν οι λιγοστοί και εναπομείναντες εισαγωγείς αυτοκινούμενων τροχόσπιτων καθώς από το 2010 δεν έχει γίνει ούτε μία εισαγωγή οχήματος στην Ελλάδα και οι επιστολές τους προς την κυβέρνηση μάλλον δεν λαμβάνονται υπόψιν.
Η Ελλάδα όμως παραδοσιακά αποτελεί ένα βασικό προορισμό για τους οδικούς τουρίστες άλλων κρατών μελών και μάλιστα οι δρόμοι σε δημοφιλής τουριστικούς προορισμούς αλλά και νησιά κατακλύζονται το καλοκαίρι από αυτοκινούμενα τροχόσπιτα με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας.
Οι εν λόγω τουρίστες να επισημάνουμε πως ενισχύουν τα τουριστικά έσοδα κατά πολλά δις. ευρώ κάθε χρόνο και βέβαια σύμφωνα με έρευνες είναι από τους πιο «πιστούς» επισκέπτες της χώρας μας.
Ωστόσο ο κλάδος των αυτοκινούμενων και μη τροχόσπιτων στην Ελλάδα φαίνεται ότι βρίσκεται στο χείλος του γκρεμού παρά τα τεράστια έσοδα που μπορεί να αποφέρει στο κράτος και βέβαια όλες οι επιστολές που έχουν αποστείλει στα Υπουργεία οι εναπομείναντες εισαγωγείς προφανώς δεν ενδιαφέρουν κανέναν.
Ωστόσο το Newsauto.gr αλλά και η Ένωση Συντακτών Αυτοκινήτου αποτελούν δύο από τους βασικούς συμμάχους τόσο των καταναλωτών όσο και των επαγγελματιών του κλάδου της αυτοκίνησης αναδεικνύοντας τα κακώς κείμενα…
Σύμφωνα με όσα καταγγέλλει στο Newsauto.gr ένας από τους ελάχιστους εισαγωγείς αυτοκινούμενων τροχόσπιτων:
«Αγαπητό Newsauto.gr και αξιότιμοι κύριοι της Ένωσης Συντακτών Αυτοκινήτου, είμαστε μια εταιρία η οποία ασχολείται με το τροχόσπιτο και το αυτοκινούμενο από το 1978 στην Ελλάδα. Δυστυχώς τα προβλήματα πολλά και άλυτα δεκαετίες τώρα.
Έχουμε στείλει επιστολές, υπομνήματα κάναμε παραστάσεις στο Υπουργείο Μεταφορών αλλά φωνή εν τη Ερήμων.
Τα προβλήματα επικεντρώνονται σε τρία σκέλη:
Το ρυμουλκούμενο τροχόσπιτο δεν έχει ξεχωριστή άδεια κυκλοφορίας αλλά προσαρτάτε στο αυτοκίνητο με σημείωμα – άδεια έλξης.
Το αυτοκινούμενο τροχόσπιτο έχει το πρόβλημα ότι αφαιρέθηκε η έκπτωση του 50% που είχε παλαιότερα στον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης κατά την εισαγωγή του και με την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού το τελωνείο θέλει να εισπράξει από 4.000-5.000 που έπαιρνε, σήμερα 15.000-20.000 ευρώ.
Και το ρυμουλκούμενο και το αυτοκινούμενο τροχόσπιτο, υπάγονται με την 3763/111/15 Υπουργική απόφαση στα οχήματα ειδικού σκοπού της 2007/46 Κοινοτικής οδηγίας και σύμφωνα με αυτή την υπουργική απόφαση εφαρμόστηκε εθνική νομοθεσία για τα μεταχειρισμένα και υποχρεούνται να εκδώσουν νέα έγκριση τύπου σε κάθε μεταβίβαση….
Φυσικά αυτό απαιτεί κόστος 1.000 ευρώ τουλάχιστον και 3-4 μήνες αναμονή…»
Στην Ευρώπη κυκλοφορούν 1,8 εκατ. αυτοκινούμενα τροχόσπιτα και 3,7 εκατ. ρυμουλκούμενα, στην Ελλάδα 700 αυτοκινούμενα και δεν ξέρει κανείς πόσα τροχόσπιτα αφού δεν μηχανογραφούνται…
Επίσης πηγή προμήθειας αυτοκινούμενων τροχόσπιτων αποτελούσε και ο πρώην ΟΔΔΥ καθώς πολλοί τουρίστες που έρχονταν στη χώρα μας με παλιά αυτοκινούμενα τροχόσπιτα τα οποία ακινητοποιούνταν από κάποια μηχανική βλάβη απλά τα παράταγαν και στη συνέχεια το κράτος λόγω των ξένων πινακίδων κυκλοφορίας τα μετέφερε στις εγκαταστάσεις του Οργανισμού και στη συνέχεια τα εκποιούσε.
Τέλος Ταξινόμησης Αυτοκινούμενων Τροχόσπιτων
Μόλις 6 ή 7 εμπορίες Τροχόσπιτων έχουν μείνει πλέον στην Ελλάδα από δεκάδες που υπήρχαν πριν την έλευση της κρίσης και της επιβολής υπέρογκων φόρων.
Ειδικότερα από το 2004 – 2009 εισήχθησαν στην Ελλάδα 700 περίπου αυτοκινούμενα τροχόσπιτα καθότι το τέλος ταξινόμησης ήταν με έκπτωση 50% από το τέλος ταξινόμησης ενός ΙΧ και με κόστος ΕΦΚ από 2.000 – 5.000 ευρώ.
Επίσης δεν υπήρχαν τα τεκμήρια, δεν υπήρχε φόρος πολυτελούς διαβίωσης, με αποτέλεσμα να είναι επιτρεπτή η εισαγωγή των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων.
Από το 2015 δυστυχώς το αυτοκινούμενο τροχόσπιτο πρέπει να πληρώνει στο Τελωνείο το 100% του ΕΦΚ που πληρώνει ένα ΙΧ αυτοκίνητο, ο ΕΦΚ δεν υπολογίζεται επί της χονδρικής αξίας αλλά επί της λιανικής προ φόρων, τα οχήματα αυτά έχουν κινητήρες πάνω από 2.000 κ.εκ. με εκπομπές CO2 από 120 γραμμάρια με αποτέλεσμα το Τέλος Ταξινόμησης να κυμαίνεται από 15.000 – 20.000 ευρώ για τα εμπορικά μοντέλα της αγοράς με λιανική προ φόρων στην Ευρώπη 45.000-50.000 ευρώ.
Αποτέλεσμα αυτών είναι από το 2010 με την κρίση και την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του ΕΦΚ να μην έχει εισαχθεί ούτε 1 αυτοκινούμενο τροχόσπιτο στην Ελλάδα.
Επίσης τα πολύ υψηλά τέλη κυκλοφορίας με βάση τα κυβικά (ενώ στη Ευρώπη δεν θεωρούνται οχήματα καθημερινής χρήσης και ως εκ τούτου πληρώνουν χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας στην Ευρώπη), τα υψηλά τεκμήρια και τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης, τα πολύ υψηλά διόδια με βάση το ύψος (μοναδικό φαινόμενο στην Ευρώπη, Θεσσαλονίκη – Αθήνα απαιτούνται 85 ευρώ διόδια για ένα αυτοκινούμενο) έχουν οδηγήσει στο να έχουν καταθέσει πινακίδες οι μισοί και παραπάνω από τους 700 συνολικά και τους 100 περίπου να τα πουλάνε.
Στην ΕΕ υπάρχουν ταξινομημένα το 2017, 1.866.750 αυτοκινούμενα τροχόσπιτα και 3.362.950 ρυμουλκούμενα τροχόσπιτα.
Στην δε Γερμανική αγορά σημειώθηκε για το 2018 νέο ρεκόρ πωλήσεων και ταξινομήσεων. Ο τζίρος του κλάδου ανήλθε στο ποσό των 11,2 δισ. ευρώ με τις πωλήσεις να κυμαίνονται σε 46.859 στα αυτοκινούμενα και 24.327 στα τροχόσπιτα.
Η Ελλάδα φυσικά απέχει παντελώς από αυτές τις στατιστικές καθώς δεν έχει ταξινομήσεις.
Σε όλα αυτά προσθέστε ότι το αυτοκινούμενο τροχόσπιτο στην Βουλγαρία δεν πληρώνει κανένα φόρο ταξινόμησης και ως εκ τούτου δεν μπορούμε να τους ανταγωνιστούμε σε καμία περίπτωση.
Αποτέλεσμα όλων αυτών, είναι το κράτος να έχει εισπράξει τίποτα από Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης από το 2010 από αυτοκινούμενα τροχόσπιτα, μηδενικό ΦΠΑ από πωλήσεις, μηδενικές εισπράξεις από τέλη κυκλοφορίας και μηδενικούς φόρους σε καύσιμα ανταλλακτικά κλπ.