«Μπλόκο» στα γυρισμένα χιλιόμετρα και από τις Κάρτες Ελέγχου Καυσαερίων!

    Η Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων έχει κλείσει ήδη 10 χρόνια ζωής ωστόσο όπως φαίνεται οι ιδιοκτήτες οχημάτων δεν μπαίνουν καν στον κόπο να την ανανεώνουν κάθε χρόνο όπως ορίζει η σχετική νομοθεσία αλλά την… θυμούνται κάθε δύο χρόνια δηλαδή όποτε περνούν από ΚΤΕΟ.

    Αν στα παραπάνω συνυπολογίσει κανείς πως πάνω από 1,2 εκατ. ιδιοκτήτες οχημάτων δεν περνούν ούτε από ΚΤΕΟ τότε είναι εύκολο να αντιληφθεί ότι η Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων απλά υπάρχει ως υποχρέωση μόνο για τους συνειδητοποιημένους ιδιοκτήτες οχημάτων και για όλους τους υπόλοιπους είναι ένα αναγκαίο κακό που πρέπει να πληρώνουν επιπλέον κάθε δύο χρόνια που περνούν από Τεχνικό Έλεγχο.

    Μάλιστα σύμφωνα με όσα καταγγέλλει στο Newsauto.gr ο Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ κ. Κωνσταντίνος Βήκας υπολογίζεται ότι μόλις 700.000 ιδιοκτήτες εκδίδουν Κάρτα Καυσαερίων την επόμενη χρονιά από τον έλευσή τους σε κάποιο ΚΤΕΟ τη στιγμή που η πρόβλεψη είναι για 4 εκατ. οχήματα!

    Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για να ενεργοποιήσει και πάλι τις Κάρτες Ελέγχου Καυσαερίων εξετάζει να τις «ενισχύσει» επιβάλλοντας αυξημένα πρόστιμα ενώ παράλληλα να εισάγει και ένα νέο δεδομένο που θα αποτελέσει και το τελειωτικό χτύπημα στη μάστιγα που λέγεται γυρισμένα χιλιόμετρα.

    Ειδικότερα σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Newsauto.gr αυτή τη στιγμή τα καινούρια αυτοκίνητα περνούν από τον πρώτο Τεχνικό Έλεγχο μετά από την συμπλήρωση των 4 ετών κυκλοφορίας. Ωστόσο οι ιδιοκτήτες τους είναι υποχρεωμένοι να διαθέτουν Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων από τον πρώτο χρόνο κυκλοφορίας τους στην οποία όμως δεν αναγράφονται τα διανυθέντα χιλιόμετρα.

    Έτσι λοιπόν το ΥΜΕ εξετάζει στα νέα Δελτία Ελέγχου Καυσαερίων να αναγράφονται και τα διανυθέντα χιλιόμετρα των καινούριων αυτοκινήτων οπότε με αυτό τον τρόπο να περιορίσει στο ελάχιστο το γύρισμα των χιλιομέτρων στα καινούρια οχήματα που μπορεί να πραγματοποιήσει κανείς κατά την πρώτη 4ετία ζωής του οχήματος.

    Ο λόγος εστιάζεται στο γεγονός πως τα διανυθέντα χιλιόμετρα στα καινούρια αυτοκίνητα καταγράφονται για πρώτη φορά μετά την τετραετία και έχουν καταγραφεί πολλά κρούσματα στην εγχώρια αγορά όπου οι ιδιοκτήτες τους πριν τα πουλήσουν γυρίζουν τα χιλιόμετρα πριν περάσουν για πρώτη φορά από ΚΤΕΟ εξαπατώντας τους υποψήφιους αγοραστές!

    Δηλαδή αν κάποιο καινούριο όχημα λίγο πριν την τετραετία έχει διανύσει 70.000 χιλιόμετρα ο ιδιοκτήτης του μπορεί πολύ εύκολα να τα γυρίσει και το κοντέρ να αναγράφει ότι θέλει (π.χ. 15.000 χλμ.) ώστε στο σύστημα να καταγραφεί η πλασματική ένδειξη χιλιομέτρων καθώς δεν υπάρχει πουθενά καταγεγραμμένα τα πραγματικά διανυθέντα χιλιόμετρα.

    Με την θέσπιση αναγραφής των χιλιομέτρων στις Κάρτες Ελέγχου Καυσαερίων θα μπει ένα τέλος στο γύρισμα των χιλιομέτρων στα εγχώρια αυτοκίνητα ωστόσο μέχρι να διασυνδεθούν όλα τα ΚΤΕΟ της ΕΕ τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα θα αποτελούν λαμπρό πεδίο δράσης για τους επιτήδειους εμπόρους.

    Το μοναδικό θέμα που πρέπει να λύσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε σχέση με την αναγραφή των χιλιομέτρων στις Κάρτες Ελέγχου Καυσαερίων έχει να κάνει με τα συνεργεία οχημάτων που διαθέτουν μηχανήματα έκδοσης Καρτών καθώς θα πρέπει να συνδεθούν με το online σύστημα μηχανοργάνωσης που είναι συνδεδεμένα και τα ΚΤΕΟ ώστε να δημιουργηθεί μια βάση δεδομένων.

    Σύμφωνα με πληροφορίες όποιος δεν συνδεθεί με το σύστημα δεν θα μπορεί να εκδίδει Κάρτες Ελέγχου Καυσαερίων!

    Ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ κ. Κωνσταντίνος Βήκας επισημαίνει στο Newsauto.gr: «Πρόκειται ίσως για ένα από τους πιο σημαντικούς θεσμούς και παράλληλα ίσως ο απαξιωμένος θεσμός στην χώρα μας. Συγκεντρώνει διαχρονικά την αδιαφορία της πολιτείας, των υπόχρεων ιδιοκτητών οχημάτων και εν τέλει όλων των εμπλεκόμενων φορέων στην έκδοση της. Ο θεσμός της ΚΕΚ ξεκίνησε να εφαρμόζεται στην χώρα μας οργανωμένα στα μέσα της δεκαετίας του 1980 στα πλαίσια σχετικών ευρωπαϊκών οδηγιών με σκοπό τον έλεγχο και περιορισμό υπερβολικής εκπομπής αέριων ρύπων των οχημάτων. Έως σήμερα παραμένει ένας απαξιωμένος θεσμός με ελάχιστη συμμετοχή των πολιτών και με αναποτελεσματική εποπτεία από τις αρμόδιες υπηρεσίες μας, με αποτέλεσμα να καταλήγει αναποτελεσματικός στην εξυπηρέτηση του βασικού σκοπού, στον έλεγχο εκπομπών αέριων ρύπων. Σήμερα στην χώρα μας, σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ, κυκλοφορούν περίπου 8 εκατ. οχήματα όλων των κατηγοριών εκ των οποίων 5.5 εκατ. είναι ΙΧΕ.»

    700.000 αντί για 4 εκατ. – Κάρτες Καυσαερίων και «Ταχυδρομικά»

    «Η Πολιτεία όπως φαίνεται δεν είναι σε θέση έως σήμερα να ασκήσει αποτελεσματική εποπτεία επί της εφαρμογής τους θεσμού και κάπως έτσι καταλήγει να αγνοεί το πραγματικό μέγεθος των ιδιοκτητών οχημάτων που προσκομίζουν προς έλεγχο τα οχήματά τους. Ο βασικός λόγος που συμβαίνει αυτό είναι ότι πέραν των ΚΤΕΟ δεν λαμβάνει από κανέναν άλλο εμπλεκόμενο φορέα τα δεδομένα διενεργούμενων ελέγχων που πραγματοποιούνται σε αυτούς. Αγνοεί επίσης αν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς έκδοσης Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων λειτουργούν σύμφωνα με τον νόμο και αν ακολουθούν σχετικές διαδικασίες» επισημαίνει στο Newsauto.gr o κ. Κωνσταντίνος Βήκας.

    Τα μόνα έγκυρα και αξιόπιστα στοιχεία είναι αυτά που αποστέλλονται από τα ΚΤΕΟ. Σύμφωνα με αυτά υπολογίζεται συμμετοχή περίπου στο 30% περίπου των ελεγχόμενων οχημάτων την προηγούμενη χρονιά στα ΚΤΕΟ. Εκτιμάται ότι αυτόνομη κάρτα καυσαερίων καταγεγραμμένα εκδίδεται για όχι παραπάνω από 700.000/έτος οχήματα όταν η πρόβλεψη είναι για 4 εκατ. οχήματα επισημαίνει με έμφαση ο κ. Βήκας.

    «Γινόμαστε τακτικά αποδέκτες στην αγορά ακουσμάτων, για ένα γνωστό παλαιό φαινόμενο στα ΚΤΕΟ, την «ταχυδρομική κάρτα ελέγχου καυσαερίων» την έκδοση ΚΕΚ δηλαδή δίχως να προσκομιστεί το όχημα στο σημείο μέτρησης και την αποστολή της «ταχυδρομικά». Ακούγεται επίσης στην αγορά ότι κυκλοφορούν πλαστά δελτία ΚΕΚ, η ύπαρξη και το μέγεθος του φαινομένου αγνοείται ελλείψει αποτελεσματικής ηλεκτρονικής παρακολούθησης. Η τροχαία δεν ασκεί έλεγχο για την ύπαρξη ΚΕΚ ως θα όφειλε σύμφωνα με τον ΚΟΚ, σε κάθε ελεγχόμενο όχημα που ελέγχει παρά την οδό είτε σε ελέγχους ρουτίνας είτε σε συμβάντα σύγκρουσης οχημάτων» επισημαίνει ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ.

    Τι ισχύει με τις Κάρτες Ελέγχου Καυσαερίων – Τα πρόστιμα

    Όλα τα οχήματα είναι υποχρεωμένα να εφοδιαστούν με Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων ένα χρόνο από την πρώτη ημέρα κυκλοφορία τους και να την ανανεώνουν υποχρεωτικά κάθε χρόνο για τα Ε.Ι.Χ. και Φ.Ι.Χ έως 3.5 τόνους μεικτό και κάθε 6 μήνες για τα ταξί και τα βαρέα οχήματα.

    Σύμφωνα με την νομοθεσία 3897/10-12-2010 τα οχήματα που περνάνε ΚΤΕΟ από 1/1/2011 το Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου επέχει θέση ΚΕΚ με χρονική ισχύ ίση με αυτήν της κάρτας (1 χρόνος ή 6 μήνες). Μετά το χρονικό διάστημα του 1 έτους ή 6 μηνών το όχημα υποχρεούται να εφοδιασθεί με νέα Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων.

    Το κόστος της κάρτας κυμαίνεται στα 10 ευρώ.

    Ποινές για τους αμελείς κυμαίνονται από 20 έως 200 ευρώ και αφαίρεση πινακίδων.

    Επιπροσθέτως, ενδέχεται να ακυρωθεί η ισχύουσα Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων σε περίπτωση που δεν επαληθευτούν οι αναγραφόμενες μετρήσεις.

    Από το 4ο έτος κυκλοφορίας και όταν το όχημα ελέγχεται στο ΚΤΕΟ για 1η φορά, λόγω του ότι το δελτίο ΚΤΕΟ ισούται και ως κάρτα καυσαερίων, το όχημα ελέγχεται εναλλάξ ανά χρόνο στους ρύπους που εκπέμπει, δηλαδή μία χρόνια στα πλαίσια ΚΤΕΟ και την επόμενη αυτόνομα μόνο για ρύπους.

    Τέλος, σημειώνεται ότι ενώ προβλέπεται νομοθετικά από το 2013 η αντίστοιχη υποχρέωση Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων για όλα τα κυκλοφορούντα ΜΟΤΟ, καθώς και για την Κάρτα Ελέγχου Θορύβου (ΚΕΘ), για την αντιμετώπιση της υπερβολικής ηχορύπανσης που προκαλούν οι μοτοσικλέτες, και τα δυο βρίσκονται από τότε εν αναμονή έκδοσης σχετικής εγκυκλίου από το ΥΜΕ!

    Στην μέτρηση ρύπων προβλέπεται η εμπλοκή των ΚΤΕΟ και μερικών εξουσιοδοτημένων, υπό προϋποθέσεις από το ΥΜΕ, συνεργείων αυτοκινήτων. Δίχως όμως να προβλέπονται οι ίδιες προϋποθέσεις και κριτήρια, π.χ. τα ΚΤΕΟ υποχρεούνται να τηρούν μηχανογραφικό σύστημα, διασυνδεδεμένο on line με το υπουργείο μεταφορών για την άμεση αποστολή των δεδομένων ελέγχου, να διακριβώνουν τα μηχανήματα ελέγχου σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα αναφοράς και να πιστοποιούνται συστηματικά κατά ISO9001. Στην περίπτωση των εξουσιοδοτημένων συνεργείων δεν προβλέπονται τέτοιες προϋποθέσεις και σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr αυτό θα αλλάξει.

    Ενίσχυση της αξιοπιστίας και αποτελεσματικότητας του θεσμού

    Ο θεσμός της Κάρτας Ελέγχου Καυσαερίων θα πρέπει να ενισχυθεί ώστε να είναι αξιόπιστος και αποτελεσματικός. Μεταξύ των προτάσεων που επεξεργάζεται το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών περιλαμβάνεται η πιστοποίηση όλων των εμπλεκόμενων φορών κατά ISO 9001 υποχρεωτικά καθώς και η τακτική παρακολούθηση των διεργασιών των φορέων με προβλεπόμενο σύστημα ελέγχου.

    Επίσης απαραίτητη θα είναι η Μηχανογράφηση, και η ηλεκτρονική διασύνδεση όλων των εμπλεκόμενων φορέων στον έλεγχο ρύπων και έκδοσης Κάρτας Ελέγχου Καυσαερίων και στη συνέχεια θα πραγματοποιείται ηλεκτρονική διασταύρωση και έλεγχος όλων των οχημάτων εξ’ αποστάσεως. Όπως δηλαδή προβλέπεται και στην ισχύουσα αντίστοιχη νομοθεσία ηλεκτρονικής διασταύρωσης ΚΤΕΟ.

    Παράλληλα θα πρέπει να αλλάξει το παρωχημένο έντυπο της Κάρτας Καυσαερίων με ένα νέο Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου Καυσαερίων το οποίο θα εκδίδεται μόνο από πιστοποιημένους φορείς και θα παρακολουθείται αυτόματα η διαδικασία. Κάτι τέτοιο θα έχει ως αποτέλεσμα και τη μείωση των κρατικών εξόδων.

    Πέραν των παραπάνω εξετάζεται και ο έλεγχος όλων των εμπλεκόμενων φορέων στα πρότυπα νομοθεσίας ελέγχου των ΚΤΕΟ. Δηλαδή με εξ’ αποστάσεως άλλα και επιτόπιους ελέγχους στα σημεία μέτρησης ρύπων, φωτογράφιση των ελεγχόμενων οχημάτων και αποστολή φωτογραφιών online στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών όπως ισχύει σήμερα και για τα οχήματα που ελέγχονται από τα ΚΤΕΟ όλης της χώρας.

    Επιπλέον, η καταγραφή των διανυθέντων χιλιομέτρων του κάθε οχήματος στην Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων και η online αποστολή των δεδομένων στο σύστημα του Υπουργείου θα αποτελέσει ένα καίριο πλήγμα στο φαινόμενο των γυρισμένων χιλιομέτρων για τα εγχώρια αυτοκίνητα.

    Τέλος εξετάζεται και η άμεση εφαρμογή του θεσμού της Κάρτας Ελέγχου Καυσαερίων αλλά και της Κάρτας Ελέγχου Θορύβου σε όλα τα δίκυκλα.