Η Ένωση Βιομηχανίας Αυτοκινήτου (PFA) πρότεινε πρόσφατα ότι η γαλλική κρατική επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μπορούσε να προορίζεται για οχήματα «κατασκευασμένα στην Ευρώπη» ώστε να αποτραπούν από το να επωφεληθούν κυρίως εισαγόμενα μοντέλα, ιδιαίτερα από την Κίνα.
Αυτή η ριζοσπαστική πρόταση, εν μέσω μιας συζήτησης για την ευρωπαϊκή απάντηση στον αμερικανικό και κινεζικό προστατευτισμό, θα μπορούσε να αποτελέσει μέρος της επόμενης τομεακής σύμβασης στο πλαίσιο προετοιμασίας με την κυβέρνηση για την περίοδο 2023-2027.
«Η δυνατότητα ενός μπόνους που προορίζεται για οχήματα που κατασκευάζονται σε ευρωπαϊκό έδαφος, όπως ο νόμος IRA (Νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού) στις Ηνωμένες Πολιτείες, είναι μία από τις γραμμές σκέψης. Στόχος είναι να δοθεί χρόνος στην ευρωπαϊκή βιομηχανία να εδραιωθεί», δήλωσε ο γενικός διευθυντής του PFA κ. Marc Mortureux στο Reuters.
Οικολογικό μπόνους 5.000 ευρώ
Στη Γαλλία, το οικολογικό μπόνους για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί πλέον να φτάσει τα 5.000 ευρώ, ανεξάρτητα από τη γεωγραφική προέλευση του οχήματος. Στις αρχές του έτους, η αμερικανική Tesla έγινε επιλέξιμη για αυτήν την ενίσχυση χάρη στη μείωση των τιμών της. Η ευρωπαϊκή απόφαση για απαγόρευση των πωλήσεων οχημάτων με θερμικούς κινητήρες το 2035 εγείρει φόβους ότι η Γηραιά Ήπειρος δεν έχει επαρκή προσφορά ηλεκτρικών οχημάτων για να καλύψει τη ζήτηση στην εγχώρια αγορά.
Η Ευρώπη έχει δημιουργήσει πολλά εργοστάσια μπαταριών στο έδαφός της για να μειώσει την εξάρτησή της από την Ασία, αλλά μπορεί να μην είναι έτοιμη εγκαίρως σε περίπτωση εμπορικής επίθεσης από κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα τα οποία διατίθενται σε πιο προσιτές τιμές.
Το χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή στη Γαλλία της «κοινωνικής μίσθωσης» που υποσχέθηκε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Εμανουέλ Μακρόν – ένα σύστημα βοήθειας για νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος που τους επιτρέπει να αγοράζουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο από 100 ευρώ το μήνα – έχει καθυστερήσει και δεν έχει ακόμη εφαρμοστεί.
Κινεζική απειλή
Η καθιέρωση μιας ευρωπαϊκής προτίμησης, ωστόσο, προκαλεί βαθιά διαφωνία εντός της Ευρώπης, επειδή έρχεται σε αντίθεση με την παράδοση του μπλοκ για το ελεύθερο εμπόριο. Η γνώμη των παραγόντων του κλάδου εξαρτάται επίσης από τη δική τους έκθεση στην αμερικανική ή την κινεζική αγορά. Πριν από τη διάσκεψη, ο πρόεδρος της PFA, Luc Chatel, απέρριψε την κινεζική απειλή και χαρακτήρισε το «Fit for 55» – τον στόχο της ΕΕ να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ τουλάχιστον κατά 55% έως το 2030 – «τη μεγαλύτερη εγκατάλειψη κυριαρχίας στην ιστορία. Μια Ήπειρος που εφηύρε το αυτοκίνητο, που κατέχει τέλεια όλη την τεχνολογία του από το Α έως το Ω, με μεγάλη ανταγωνιστικότητα, αποφασίζει μονομερώς να εγκαταλείψει την τεχνολογία της και χειρότερα να επιλέξει την τεχνολογία που κυριαρχεί ο γειτονικός ανταγωνιστής», δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της PFA.
Για να υπερασπιστεί τη βιομηχανία της, η Ευρώπη μπορεί επίσης να περιορίσει τις εισαγωγές θέτοντας συγκεκριμένα πρότυπα, αλλά η διαδικασία απαιτεί χρόνο. Μπορεί επίσης να ενσωματώσει μεταποιημένα προϊόντα – συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων – στον συνοριακό φορολογικό μηχανισμό του Φόρου Άνθρακα της ΕΕ, ο οποίος επί του παρόντος περιορίζεται στις πρώτες ύλες, μια κίνηση που εξετάζεται αλλά οι λεπτομέρειες της οποίας βρίσκονται ακόμη υπό επεξεργασία.