Έρευνα κατά των επιδοτήσεων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα που προέρχονται από την Κίνα ανακοίνωσε η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν στο πλαίσιο της ομιλίας της για την κατάσταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2023.
Μάλιστα η Πρόεδρος της Κομισιόν δεν δίστασε να επισημάνει τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές της Κίνας στη βιομηχανία της ηλιακής ενέργειας ή των ημιαγωγών όπου πρωτοπόρες ευρωπαϊκές εταιρείες αναγκάστηκαν να κηρύξουν πτώχευση και πολλά ταλέντα να αναζητήσουν την τύχη τους σε άλλες Ηπείρους.
Ειδικά για τον κλάδο της ηλεκτροκίνησης η κ. Φον Ντερ Λάιεν τόνισε με έμφαση ότι τα φθηνότερα κινεζικά αυτοκίνητα έχουν πλημμυρίσει όχι μόνο την ευρωπαϊκή αλλά και την αγορά των ΗΠΑ με την τιμή τους να μειώνεται ακόμη περισσότερα τεχνητά από τις κρατικές επιδοτήσεις με αποτέλεσμα να δημιουργούνται στρεβλώσεις στην ευρωπαϊκή αγορά και όπως είπε αυτό θα σταματήσει.
Να υπενθυμίσουμε πως η Γαλλία ήδη έχει προγραμματίσει να αλλάξει το μοντέλο επιδότησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τις αρχές του 2024 προσπαθώντας να επιδοτήσει τα ευρωπαϊκά μοντέλα και όχι τα κινεζικά.
Αν συμβεί σε όλη την Ευρώπη κάτι τέτοιο και οι κρατικές επιδοτήσεις αφορούν μόνο ηλεκτρικά μοντέλα που παράγονται στην Ευρώπη τότε η Κίνα θα αναγκαστεί είτε να κατασκευάσει εργοστάσια παραγωγής στην ΕΕ γεγονός που σημαίνει ότι θα αυξηθεί το κόστος παραγωγής είτε να αποχωρήσουν από την αγορά της Γηραιάς Ηπείρου.
Παράλληλα το ίδιο ακριβώς πρόβλημα έχει δημιουργηθεί και στις ΗΠΑ όπου ο Πρόεδρος Μπάιντεν έχει ανακοινώσει ότι θα επιδοτούνται μόνο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που παράγονται στις ΗΠΑ!
Η Κίνα από την άλλη μεριά ετοιμάζεται να προσφύγει στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου για συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού…
Η Πρόεδρος της Κομισιόν πάντως κατά την διάρκεια της ομιλίας της για την κατάσταση στην ΕΕ το 2023 ξεκαθάρισε ότι: «Δεν έχουμε ξεχάσει πόσο επηρέασαν τη βιομηχανία ηλιακής ενέργειας οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές της Κίνας. Πολλές νέες επιχειρήσεις εκτοπίστηκαν από την αγορά εξαιτίας Κινέζων ανταγωνιστών που επιδοτούνται αδρά. Πρωτοπόρες εταιρείες αναγκάστηκαν να κηρύξουν πτώχευση. Πολλά υποσχόμενα ταλέντα αναζήτησαν την τύχη τους στο εξωτερικό. Γι’ αυτό είναι τόσο σημαντική η δικαιοσύνη στην παγκόσμια οικονομία, επειδή επηρεάζει ανθρώπους και μέσα διαβίωσης. Από αυτήν εξαρτώνται βιομηχανίες και κοινότητες ολόκληρες. Επομένως, πρέπει να δούμε καθαρά τους κινδύνους που έχουμε να αντιμετωπίσουμε.
Ας πάρουμε τον κλάδο των ηλεκτρικών οχημάτων. Πρόκειται για κρίσιμη βιομηχανία της πράσινης οικονομίας, με τεράστιο δυναμικό για την Ευρώπη. Ωστόσο, οι παγκόσμιες αγορές έχουν πλημμυρίσει πλέον με φθηνότερα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και η τιμή τους παραμένει χαμηλή με τεχνητό τρόπο λόγω των τεράστιων κρατικών επιδοτήσεων. Το γεγονός αυτό προκαλεί στρεβλώσεις στην αγορά μας. Και όπως δεν δεχόμαστε κάτι τέτοιο από το εσωτερικό, δεν το δεχόμαστε ούτε από το εξωτερικό. Μπορώ λοιπόν να ανακοινώσω σήμερα ότι η Επιτροπή ξεκινά έρευνα κατά των επιδοτήσεων για ηλεκτρικά οχήματα που προέρχονται από την Κίνα. Η Ευρώπη είναι ανοικτή στον ανταγωνισμό. Όχι όμως σ’ έναν αγώνα δρόμου για χειρότερες συνθήκες. Πρέπει να υπερασπιστούμε τον εαυτό μας απέναντι στις αθέμιτες πρακτικές. Ωστόσο, είναι εξίσου σημαντικό να διατηρηθούν ανοικτές οι γραμμές επικοινωνίας και ο διάλογος με την Κίνα. Επειδή υπάρχουν επίσης θέματα στα οποία μπορούμε και πρέπει να συνεργαστούμε. Ελαχιστοποίηση κινδύνων, όχι αποσύνδεση — αυτή θα είναι η προσέγγισή μου στη συνάντηση με την κινεζική ηγεσία στη σύνοδο κορυφής ΕΕ-Κίνας αργότερα εντός του τρέχοντος έτους.»