Της Μαρίας Μόσχου
mariam@movenwes.gr
Νέους οδικούς άξονες, αναβίωση σιδηροδρομικών γραμμών, ενίσχυση και εκσυγχρονισμός του αεροδρομίου της Καλαμάτας και πλήθος … υδατοδρομίων προανήγγειλε για την Περιφέρεια της Πελοποννήσου ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.
O κ. Σπίρτζης κατά τη διάρκεια του 10ου Περιφερειακού Συνεδρίου στην Τρίπολη άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο ακόμα και για επιδότηση της εγκαταλελειμμένης σιδηροδρομικής γραμμής στην Πελοπόννησο αν από τη μελέτη βιωσιμότητας που υλοποιείται προκύπτουν οικονομικά οφέλη. Προσδιόρισε μάλιστα ότι μια τέτοια απόφαση θα μπορούσε να υλοποιηθεί από το τέλος του 2018 οπότε και όπως επεσήμανε θα υπάρξει «κενό» μια και δεν θα απαιτείται πλέον επιδότηση της γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη.
Όπως ανέφερε ο κ. Σπίρτζης σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πλαίσιο επιτρέπεται να έχουμε τουριστικά δρομολόγια στις μετρικές γραμμές, ώστε μην είναι μία χαμένη υποδομή για την Πελοπόννησο, για την τοπική αυτοδιοίκηση και τους δήμους, συμπληρώνοντας ότι «σε συνεργασία του ΟΣΕ με την περιφέρεια και ξένα πανεπιστήμια γίνονται οι απαραίτητες μελέτες βιωσιμότητας». «Επομένως, οι φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, οι ιδιώτες και όποιος άλλος ενδιαφέρεται, θα μπορέσει επιτέλους να βάλει στις μετρικές γραμμές δρομολόγια και να εξυπηρετείται και το μεταφορικό έργο, αλλά και το τουριστικό έργο της περιοχής» επεσήμανε χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου αποκάλυψε πως έχει προσδιοριστεί μελετητικά το επίπεδο του οικονομικού πλάνου αλλά και η βιωσιμότητα επαναλειτουργίας της γραμμής σε συνεργασία με το κορυφαίο Πολυτεχνείο της Ευρώπης. Βασικό στοιχείο της επαναλειτουργίας του σιδηροδρόμου στην Πελοπόννησο, σύμφωνα μ τον κ. Τατούλη, είναι ο θεματικός χαρακτήρας Τουριστικού ή όπως το αναφέρουν οι Ευρωπαίοι, Τρένου Κρουαζιέρας που θα δημιουργήσει στην Πελοπόννησο ένα καινούργιο Τουριστικό προϊόν. Μια δραστηριότητα που απευθύνεται σε μεγάλες ομάδες κοινών που αγαπούν το σιδηροδρομικό ταξίδι.
Οδικά έργα
Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη το υπουργείο προωθεί μία σειρά κρίσιμων έργων και μελετών, που αφορούν την κατασκευή και την ολοκλήρωση του συνολικού οδικού δικτύου της Πελοποννήσου, ξεκινώντας με την ολοκλήρωση της «Ολυμπίας Οδού» μετά τον Πύργο, ώστε να κλείσει το δαχτυλίδι μέχρι την Καλαμάτα. Επιπλέον, αναφέρθηκε στη σύνδεση της Αργολίδας με τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας και για το έργο που θα συνδέσει τους αρχαιολογικούς χώρους της Αρχαίας Ολυμπίας και των Μυκηνών. Ακόμη, μίλησε για τη βελτίωση του οδικού άξονα Σπάρτης – Γυθείου και την ωρίμανση του οδικού έργου από τον Ισθμό μέχρι την Επίδαυρο.
«Μετά την ολοκλήρωση της μελέτης να ξεκινήσει η παράκαμψη των Λαγκαδίων. Αυτή τη στιγμή έχουμε τη μελέτη του οδικού άξονα Τρίπολη – Βυτίνα – Αρχαία Ολυμπία και αυτό γιατί βρήκαμε και εκεί μια μελέτη κολλημένη, που είχε σταματήσει. Εξασφαλίσαμε πιστώσεις 2,8 εκατομμυρίων ευρώ μέσα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Έχουν ήδη πληρωθεί περίπου το 1,300 από αυτά. Ολοκληρώνεται η μελέτη και επομένως μπορεί το πρώτο τμήμα που είναι και το μεγάλο κομμάτι του έργου να μπορέσει να δημοπρατηθεί στις αρχές του 2019» είπε χαρακτηριστικά και συνέχισε: «Το δεύτερο μεγάλο έργο έχει να κάνει με τα Δερβενάκια – Εκκλησιαστικά – Μυκήνες και να μη ξεχνάμε, όταν βάζουμε αυτόν τον τίτλο του έργου το Άργος, γιατί η Αργολίδα είναι μια περιοχή που είναι ριγμένη σε σχέση με τις υποδομές και τους οδικούς άξονες. Και από Μυκήνες μετά Νεμέα. Είναι ο δρόμος κάτω, η παράκαμψη Βλαχιώτη – Σκάλας. Η βελτίωση δηλαδή της Σπάρτης – Γυθείου. Αυτά τα έργα θα γίνουν σε συνεργασία με την Περιφέρεια και με προγραμματικές συμβάσεις που θα γίνουν από την Περιφέρεια προς το Υπουργείο και ανάποδα».
Αεροπορικά έργα
«Ένα ακόμη σημαντικό έργο που θα εξυπηρετήσει, αλλά και θα αναβαθμίσει, όχι μόνο τουριστικά, αλλά και παραγωγικά την Πελοπόννησο» είναι η αναβάθμιση του αεροδρομίου της Καλαμάτας. Όπως εξήγησε «η Καλαμάτα, η Μεσσηνία, είναι στρατηγικό σημείο, έχει λιμάνι, έχει πλέον οδική υποδομή και σε λίγο θα έχει οδική υποδομή που να συνδέεται και με την Πάτρα, αλλά πρέπει να έχει και ένα αεροδρόμιο κατάλληλο, για να μπορεί να αναβαθμιστεί και η εμπορική κίνηση, αλλά και η τουριστική κίνηση. Για αυτόν τον λόγο, σε συνεργασία με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το αεροδρόμιο της Καλαμάτας θα γίνει ένα διεθνές αεροδρόμιο και έτσι η Καλαμάτα θα είναι ένα κέντρο συνδυασμένων μεταφορών, που θα τα περιλαμβάνει όλα και παράλληλα με τον αυτοκινητόδρομο Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη θα μπορέσει να αναπτυχθεί όλη Μεσσηνία».
Υδατοδρόμια
Στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια. Όπως προανήγγειλε ο κ. Σπίρτζης στόχος είναι σε συνεργασία με ην Τοπική Αυτοδιοίκηση να γίνουν όσο τον δυνατόν περισσότερα υδατοδρόμια σε όλη την Πελοπόννησο.
«Εμείς έχουμε προβλέψει να γίνουν υδατοδρόμια σε κάθε νομό της Πελοποννήσου, ώστε να έχουμε ένα επαρκές δίκτυο υδατοδρομίων, τόσο με τα νησιά του Αργοσαρωνικού, όσο και με την Αττική». Όπως είπε, «καταλαβαίνετε όλοι πάρα πολύ καλά και για τις επιβατικές μεταφορές το χειμώνα, αλλά και για τις τουριστικές μετακινήσεις το καλοκαίρι, πόσο σημαντικό είναι να έχουμε υδατοδρόμια στην Κορινθία, στην Αργολίδα, στο Ναύπλιο ή στο Πόρτο Χέλι, στην Αρκαδία. Δε ξέρω σε ποια περιοχή θα τα χωροθετήσουμε, εκεί θα πρέπει να συνεργαστούμε με τους δήμους και την Περιφέρεια και να γίνει μια διαβούλευση για αυτό το θέμα. Εκεί πρέπει να έρθει η Περιφέρεια και οι τοπικές κοινωνίες, για να έχουμε μια σωστή χωροθέτηση. Προφανώς και στην Σπάρτη και την Καλαμάτα».
Αλλάζει όψη η Τρίπολη
Τέλος αναφέρθηκε στην Τρίπολη που φιλοξενεί σήμερα, τρία έργα τα οποία δεν είναι μεγάλου προϋπολογισμού, αλλά είναι σημειολογικά.
«Το ένα έχει να κάνει με το αντιπλημμυρικό της πόλης, το δεύτερο, είναι ότι παραχωρούνται από την ΓΑΙΑΟΣΕ τα 11 στρέμματα και το κτίριο γύρω από τον σιδηροδρομικό σταθμό, για να αλλάξει επιτέλους η Τρίπολη εικόνα, και το τρίτο, είναι η συνδρομή του Υπουργείου Υποδομών στο Δήμο Τρίπολης, προκειμένου να ιδρυθεί «Μουσείο Εθνικής Αντίστασης και Μνήμης» στα υπόγεια του Δικαστικού Μεγάρου» κατέληξε ο υπουργός.