Ένα πάγιο αίτημα των ιδιοκτητών φορτηγών αλλά και μεταφορικών εταιρειών ικανοποίησε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ώστε να μπορέσει να γίνει πιο ομαλά η μετάβαση στα καθαρότερα από πιο ακριβά μοντέλα.
Μάλιστα η νομοθετική ρύθμιση αφορά τα φορτηγά που μεταβιβάζονται και πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 4 τα οποία και θα μπορούν να κυκλοφορούν οι νέοι τους ιδιοκτήτες έως τα τέλη Ιουνίου του 2023.
Ειδικότερα η εγκύκλιος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναγράφει ότι: «Σε συνέχεια των ανωτέρω εγκυκλίων που εκδόθηκαν για την εφαρμογή της παρ. 3 του αρ.14 του ν.3887/10, η οποία προβλέπει ότι, σε περίπτωση μεταβίβασης άδειας ΦΔΧ που είχε εκδοθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του ν. 3887/2010, ο νέος κάτοχος υποχρεούται να αντικαταστήσει το όχημα με άλλο, νεότερης τεχνολογίας κατηγορίας εκπομπών καυσαερίων τουλάχιστον EURO IV, με εξαίρεση τις μεταβιβάσεις από κληρονομικά αίτια, ορίζεται ότι η ανωτέρω ρύθμιση θα ισχύει για μεταβιβάσεις που θα πραγματοποιηθούν μετά την 30η Ιουνίου 2023.»
Να υπενθυμίσουμε ότι η ΟΦΑΕ είχε αποστείλει το αίτημα στα μέσα Νοεμβρίου προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου επισημαίνοντας του λόγους για τους οποίους η εν λόγω διάταξη δεν μπορεί να έχει εφαρμογή στην ελληνική αγορά μεταφορών.
Μεταξύ αυτών επισημαίνονταν ότι ο κλάδος τους δεν έχει τύχει καμίας οικονομικής ενίσχυσης μέχρι σήμερα, κι ενώ το μείζον ζήτημα της ανανέωσης στόλου συζητείται εδώ και πάρα πολλά έτη χωρίς όμως αποτέλεσμα μέχρι σήμερα, θεωρείται αυτονόητο ότι πριν την εξώθηση των επαγγελματιών σε οικονομικό αδιέξοδο με την απαξίωση των παλαιών οχημάτων τους, θα πρέπει πρωτίστως να δοθούν κίνητρα και μια ευκαιρία για την αναγκαία ανανέωσή τους πριν εφαρμοστεί το μέτρο.
«Η ΟΦΑΕ κατά την διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, έχει καταθέσει πολλαπλές προτάσεις σχετικά με τα κίνητρα και τα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα μπορούσαν να δοθούν στην αγορά για την ανανέωση του στόλου, αξιοποιώντας εργαλεία που έχει δώσει η Ε.Ε. στα κράτη μέλη για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής πολιτικής κι όχι μόνο. Έχουμε καταθέσει επίσης και παραδείγματα από πρακτικές που ακολουθούν άλλες χώρες προκειμένου να ενισχύσουν την αγορά τους να επενδύει σε οχήματα νέας τεχνολογίας, με πρόσφατο παράδειγμα αυτό της Γερμανίας όπου δόθηκε στους αυτοκινητιστές επιδότηση για την απόσυρση των παλαιών οχημάτων τους.
Σε καμία άλλη χώρα δεν έχει παρατηρηθεί η εφαρμογή αντικινήτρων, όπως αυτή η διάταξη του ν. 3887/10 η οποία στην ουσία «τιμωρεί» τους ιδιοκτήτες παλαιών οχημάτων αφαιρώντας τους την δυνατότητα να τα μεταβιβάσουν. Είναι βέβαιο πως η αγορά θα ανταποκρινόταν πολύ πιο θετικά στην παροχή κινήτρων, αντί αυτού όμως είμαστε υποχρεώμενοι για ακόμα μια φορά να υποβάλλουμε αίτημα να μην γίνει η εφαρμογή των συγκεκριμένων διατάξεων του ν.3887/2010 και να δοθεί μια οριστική λύση με τις απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις έτσι ώστε να μην είναι αναγκαίες οι συνεχείς παρατάσεις. Μέχρι όμως να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις, θα πρέπει να δοθεί εκ νέου παράταση για την εφαρμογή των διατάξεων που ορίζουν την υποχρεωτική αντικατάσταση των οχημάτων κατηγορίας EURO3 και κάτω κατόπιν μεταβίβασής τους.
Εν κατακλείδι, η εφαρμογή της διάταξης αυτής θίγει τα συμφέροντα των αυτοκινητιστών η οποίοι δεν έχουν την δυνατότητα επένδυσης σε οχήματα νέας τεχνολογίας, καθώς και σε εκείνους που βρίσκονται λίγο πριν την λήξη της επαγγελματικής τους δραστηριότητας ως μεταφορείς και πλέον δεν τους δίνεται καν η δυνατότητα εκμετάλλευσης του οχήματός τους καθώς δεν θα μπορούν να το μεταβιβάσουν πριν παύσουν την λειτουργία τους.
Θεωρούμε απαράδεκτη την εφαρμογή της διάταξης αυτής στην σημερινή ελληνική αγορά που βρίσκεται σε δεινή κατάσταση τόσο από οικονομικής πλευράς όσο και σε επίπεδο ηλικίας του εθνικούς μας στόλου. Η ΟΦΑΕ θα σταθεί αρωγός – όπως ήδη κάνει εδώ και μια 5ετία τουλάχιστον έχοντας θέσει την ανάνεωση στόλου σε βασική προτεραιότητα εργασίας – σε κάθε προσπάθεια της Πολιτείας να κινητοποιήσει την αγορά σε ανανέωση των οχημάτων, δίνοντας τα κατάλληλα εργαλεία και λαμβάνοντας τα σωστά βήματα μέχρι την άσκηση περεταίρω οικονομικών πιέσεων στους επαγγελματίες.»