Το Πράσινο Τέλος, μετά το Περιβαλλοντικό Τέλος, έρχεται για τους κατόχους πετρελαιοκίνητων οχημάτων ώστε να ενισχυθούν οι πράσινες δράσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και να μειωθούν περαιτέρω οι εκπομπές ρύπων.
Η επιβάρυνση που καλούνται να πληρώσουν οι ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων είναι της τάξης των 0,03 ευρώ ανά λίτρο που στα επιβατικά ΙΧ οι διαφορές θα είναι μικρές. Ωστόσο οι ιδιοκτήτες φορτηγών αλλά και επαγγελματικών οχημάτων που διανύουν εκατοντάδες ή χιλιάδες χιλιόμετρα καθημερινά αναμένεται να πληγούν αρκετά καθώς το μεταφορικό έργο έχει μειωθεί και οι τιμές έχουν επίσης πέσει με αποτέλεσμα το κέρδος τους να είναι πολύ μικρό και όπως φαίνεται θα μειωθεί ακόμη περισσότερο.
Το Πράσινο Τέλος προορίζεται για την ενίσχυση πράσινων δράσεων που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών ρύπων (στήριξη ανάπτυξης έργων ΑΠΕ, ανάπτυξη ηλεκτροκίνησης, ενεργειακή εξοικονόμηση κλπ.). Παράλληλα το μέτρο αυτό που είναι μια μορφή «Ειδικού φόρου άνθρακα» (Special Carbon Tax) ήδη εφαρμόζεται και σε άλλες χώρες της ΕΕ και υπολογίζεται ότι θα ενισχύει μόνιμα τις πράσινες δράσεις κατά 100 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Με Υπουργική Απόφαση θα οριστεί πως θα κατανέμεται το ποσό ετησίως ανάλογα με τις ανάγκες που προκύπτουν.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έλαβε την απόφαση για επιβολή του Πράσινου Τέλους στο diesel κίνησης στο πλαίσιο εφαρμογής μέτρων μακράς πνοής για την ενίσχυση του ρόλου των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στην «πράσινη» μετάβαση που συνδυάζονται με διαρθρωτικά μέτρα για τη σταδιακή απελευθέρωση της αγοράς προς όφελος της οικονομίας.
Επίσης το Υπουργείο επιδιώκει αφενός να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της οικονομικής στήριξης του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) για τα επόμενα χρόνια (επιπτώσεις του κορωνοϊού αλλά και ευρύτερη οικονομική βιωσιμότητα του λογαριασμού). Και αφετέρου να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς ΑΠΕ με πιο ανταγωνιστικούς όρους στο νέο περιβάλλον που δημιουργεί η οργάνωση της χονδρεμπορικής αγοράς ενέργειας μέσω της εφαρμογής του Target Model από την 1η Νοεμβρίου.
Τα μέτρα προέκυψαν μετά από εκτεταμένη διαβούλευση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και λαμβάνουν υπόψη σχετικές μελέτες.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε σχετικά: «Η παρέμβαση που έχουμε επεξεργαστεί για την αγορά των ΑΠΕ συμβάλλει στην επίτευξη δυο στόχων: Πρώτον, αντιμετωπίζει για το ορατό μέλλον τις αυξημένες ανάγκες του Ειδικού Λογαριασμού των ΑΠΕ με έναν συνδυασμό μέτρων, τα οποία επιχειρείται να κατανεμηθούν λελογισμένα και χωρίς υπέρμετρες επιβαρύνσεις. Και δεύτερον, θέτει τις βάσεις για τη σταδιακή απελευθέρωση της αγοράς των ΑΠΕ, ώστε μετά τα μεταβατικά μέτρα που σήμερα ανακοινώνονται, η αγορά των ΑΠΕ να ενταχθεί τελικά πλήρως στο Target Model και να συμβάλλει περισσότερο στη μείωση του κόστους της ενέργειας».
Στα μέτρα χρηματοοικονομικού χαρακτήρα που ανακοινώθηκαν περιλαμβάνεται και η επιβολή πράσινου τέλους στην κατανάλωση πετρελαίου κίνησης (diesel) ίσου με 0,03 ευρώ/λίτρο.
Ο συνδυασμός των παρεμβάσεων αυτών θα δημιουργήσει ένα σημαντικό «μαξιλάρι» ρευστότητας και θα έχει ως αποτέλεσμα την αποκατάσταση της ισορροπίας των χρηματοροών του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ για τα επόμενα χρόνια.
Υπενθυμίζεται ότι όλα αυτά τα μέτρα έρχονται σε συνέχεια του πρόσφατου νόμου 4685/2020, ο οποίος απλοποιεί σημαντικά το πλαίσιο αδειοδότησης των ΑΠΕ (Βεβαίωση Παραγωγού). Συνδυάζονται δε και με άλλες παρεμβάσεις που σχεδιάζει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα το ΥΠΕΝ (απλούστευση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας, θαλάσσια πάρκα ΑΠΕ, εισαγωγή ρυθμίσεων για αγορά υδρογόνου).
Τι σημαίνει η αύξηση της τιμής του diesel στους επαγγελματίες
Αδυναμία να απορροφήσουν τη νέα αύξηση που προκαλεί το Πράσινο Τέλος στο πετρέλαιο κίνησης δηλώνουν οι επαγγελματίες του κλάδου μεταφορών, καθώς όπως επισημαίνουν το μεταφορικό έργο έχει μειωθεί εξαιτίας του κορωνοϊού, οι τιμές είναι εξαιρετικά χαμηλές λόγω των βουλγάρικων εταιρειών που προκαλούν αθέμιτο ανταγωνισμό και τα περιθώρια κέρδους ελάχιστα.
Μάλιστα αν αναλογιστεί κανείς ότι ένα φορτηγό καταναλώνει εκατοντάδες λίτρα για να μεταβεί από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και άλλα τόσα για να επιστρέψει η επιβολή του Πράσινου Τέλους 0,03 ευρώ στην τιμή του πετρελαίου κίνησης θα αναπροσαρμόσει προς τα πάνω τις τιμές με αποτέλεσμα οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται με φορτηγά που φέρουν βουλγάρικες πινακίδες κυκλοφορίας να πάρουν σχεδόν όλο το μεταφορικό έργο της χώρας καθώς το κόστος λειτουργίας των συγκεκριμένων εταιρειών είναι πολύ πιο χαμηλό από το αντίστοιχο των ελληνικών μεταφορικών εταιρειών…
Να υπενθυμίσουμε πως ένα φορτηγό που μεταφέρει εμπορεύματα συνολικού βάρους 35 τόνων καταναλώνει πάνω από 30 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα στο εθνικό οδικό δίκτυο ενώ αν ο δρόμος έχει ανοδική κλίση 1% τότε η κατανάλωση ξεπερνά τα 60 λίτρα για κάθε 100 χλμ.! Αν βέβαια κινηθεί σε δρόμο με κλίση 3% τότε η μέση κατανάλωση ξεπερνά τα 100 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα!
Στην Ελλάδα να τονίσουμε ότι τόσο το εθνικό οδικό δίκτυο όσο και το επαρχιακό οδικό δίκτυο είναι γεμάτο από δρόμους με ανοδικές κλίσεις άνω του 1%.
Οι καταναλώσεις καυσίμων είναι παρόμοιες και στα λεωφορεία καθώς κινούνται από σχεδόν ίδιους πετρελαιοκινητήρες που καταναλώνουν επίσης τεράστιες ποσότητες καυσίμων για κάθε 100 χιλιόμετρα.