Τέλος σε ένα πρόβλημα που υπάρχει χρόνια και προβληματίζει έντονα τους εισαγωγείς αυτοκινήτων έθεσε το υπουργείο Οικονομικών με ειδική τροπολογία που κατέθεσε σε νομοσχέδιο και αφορά στο ύψος των Τελών Κυκλοφορίας αλλά και του Τέλους Ταξινόμησης σε επαγγελματικά οχήματα στα οποία πραγματοποιούνται μετασκευές.
Με την αξιολογούμενη ρύθμιση καλύπτεται υφιστάμενο νομοθετικό κενό ως προς τα Μεμονωμένα Οχήματα Ιδιαίτερης Κατασκευής (Μ.Ο.Ι .Κ.) και ειδικότερα τα «οχήματα μεταχειρισμένων εξαρτημάτων», για τα οποία, επιτρέπεται να ταξινομούνται στη χώρα σύμφωνα τις οικείες διατάξεις του Υπουργείου και Μεταφορών, έχει καθοριστεί έως σήμερα πλαίσιο φορολόγησης.
Ειδικότερα, προβλέπεται φορολογική μεταχείριση ως προς επιβολή του τέλους ταξινόμησης του άρθρου 121 του ν. 2960/2001 (Α’ 265) (Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας), των επιβατικών οχημάτων Δ.Κ. 87.03, τα οποία, βάσει των κείμενων διατάξεων του Υπουργείου και Μεταφορών, ήτοι ισχύουσας υιτ’ αρ. 33692/2202/21.11.2014 απόφασης του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (Β’ 3134), πληρούν τις τεχνικές απαιτήσεις και προϋποθέσεις νια έγκριση και θέση κυκλοφορία των Μεμονωμένων Οχημάτων Ιδιαίτερης Κατασκευής (Μ.Ο.Ι.Κ.), τα οποία χαρακτηρίζονται ειδικότερα ως «οχήματα μεταχειρισμένων εξαρτημάτων» και ταξινόμηση των οποίων πραγματοποιείται τα δικαιολογητικά και διαδικασία που ακολουθείται για τα καινούργια οχήματα. Επίσης, ρυθμίζονται χρόνος γένεσης υποχρέωσης καταβολής, απαιτητό, καθώς και διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξης του τέλους ταξινόμησης.
Επίσης με την αξιολογούμενη ρύθμιση καθορίζεται νέα φορολογική αντιμετώπιση, από πλευράς επιβολής τελών κυκλοφορίας, των Μεμονωμένων Οχημάτων Ιδιαίτερης Κατασκευής (Μ.Ο.Ι.Κ.), για τα οποία, λόγω ιδιαιτερότητας κατασκευής τους, καθώς παράγονται από βιομηχανικές μονάδες, αλλά από συνεργεία ιδιοκατασκευές και τα υλικά είναι μεταχειρισμένα, δεν είναι εφικτή μέτρηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CΟ2) και κατ’ επέκταση, είναι δυνατή φορολόγησή τους βάσει των εκπομπών ρύπων CΟ2.
Με την αξιολογούμενη ρύθμιση προβλέπεται διατήρηση εφάπαξ καταβολής του τέλους ταξινόμησης, ανάλογα με τον κυλινδρισμό του κινητήρα των αυτοκινήτων, για λόγους απλοποίησης διαδικασίας φορολόγησής τους και μείωση των κατά περίπτωση εφάπαξ ποσών, κατά περίπου πενήντα τοις εκατό (50%), στα ανοικτά φορτηγά αυτοκίνητα δασμολογικής κλάσης 87.04 που διασκευάζονται κλειστά φορτηγά ίδιας δασμολογικής κλάσης, μικτού βάρους μέχρι και τρεισήμισι (3,5) τόνους.
Ειδικότερα η τροπολογία αναγράφει χαρακτηριστικά ότι: «Τέλος ταξινόμησης των Μεμονωμένων Οχημάτων Ιδιαίτερης Κατασκευής (Μ.Ο.Ι.Κ.) Τροποποίηση άρθρου 121 ν. 2960/2001 άρθρο 121 του ν. 2960/2001 (Α’265) (Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας) προστίθεται παρ. 9, ως εξής:
«9. Στα επιβατικά αυτοκίνητα δασμολογικής κλάσης Σ.Ο. 87.03, τα οποία έχουν λάβει έγκριση Μεμονωμένου Οχήματος Ιδιαίτερης Κατασκευής (Μ.Ο.Ι.Κ.) σύμφωνα υπ’ αρ. 33692/2202/2014 (Β’ 3134) απόψαση του Υπουργού και Μεταψορών και ταξινομούνται ως (<οχήματα μεταχειρισμένων εξαρτημάτων», επιβάλλεται τέλος ταξινόμησης αναλόγως του κυλινδρισμού του κινητήρα τους, ως εξής:
Κυλινδρισμός κινητήρα – Ποσό τέλους ταξινόμησης
‘Εως 1.000 κυβικά εκατοστά 500 ευρώ
από 1.001 έως 1.400 κυβικά εκατοστά 700 ευρώ
από 1.401 έως 1.600 κυβικά εκατοστά 900 ευρώ
από 1.601 έως 1.800 κυβικά εκατοστά 1.100 ευρώ
από 1.801 έως 2000 κυβικά εκατοστά 1.300 ευρώ
από 2001 κυβικά εκατοστά και άνω 1.500 ευρώ
Ως προς χρόνο γένεσης υποχρέωσης καταβολής του τέλους ταξινόμησης και του απαιτητού αυτού, καθώς και για βεβαίωση και είσπραξη του τέλους ταξινόμησης, εφαρμόζονται τα άρθρα 128 και 130.
Ειδικότερα για τα εγχωρίως κατασκευαζόμενα Μ.Ο.Ι.Κ., υποχρέωση καταβολής του τέλους ταξινόμησης γεννάται ολοκλήρωση κατασκευής τους και τέλος ταξινόμησης καθίσταται απαιτητό και καταβάλλεται, πριν από θέση των οχημάτων κυκλοφορία, υποβολή ειδικής δήλωσης παρ. 2 του άρθρου 130. Η παρ. 7 του παρόντος και άρθρο 129 εφαρμόζονται και για τα επιβατικά οχήματα παρούσας.»
Άρθρο 2
Παρακολούθηση διαδικασίας κατασκευής των Μεμονωμένων Οχημάτων Ιδιαίτερης Κατασκευής (Μ.Ο.Ι.Κ.) νια Φορολογικούς σκοπούς Προσθήκη Κεφαλαίου Β.1 και άρθρου 5α ν. 1573/1985 Κεψάλαιο Β’ του ν. 1573/1985 (Α’ 201) προστίθενται Κεφάλαιο Β.1. και άρθρο 5α, το οποίο έχει ως εξής:
«Κεφάλαιο Β.1
Άρθρο 5α
Εξουσιοδοτική διάταξη για την παρακολούθηση κατασκευής των Μεμονωμένων Οχημάτων Ιδιαίτερης Κατασκευής (Μ.Ο.Ι.Κ.)
Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για παρακολούθηση κατασκευής των οχημάτων δασμολογικής κλάσης Σ.Ο. 87.03, τα οποία έχουν λάβει έγκριση Μεμονωμένου Οχήματος Ιδιαίτερης Κατασκευής (Μ.Ο.Ι.Κ.) σύμφωνα υπ’ αρ. 33692/2202/2014 (Β 3134) απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και ταξινομούνται ως «οχήματα μεταχειρισμένων εξαρτημάτων», οι υποχρεώσεις των κατασκευαστών έναντι τελωνειακής αρχής, καθώς και κάθε άλλο σχετικό Θέμα.»
Άρθρο 3
Τέλη κυκλοφορίας των Μεμονωμένων Οχημάτων Ιδιαίτερης Κατασκευής (Μ.Ο.Ι.Κ.)
Τροποποίηση παρ. άρθρου 20 ν. 2948/2001
1.Στην περ. Α’ παρ. 1 του άρθρου 20 του ν. 2948/2001 (Α· 242) προστίθεται υποπερ. ιβ), ως εξής:
<ιιβ) Για τα επιβατικά ιδιωτικής χρήσης οχήματα δασμολογικής κλάσης Σ.Ο. 87.03, τα οποία έχουν λάβει έγκριση Μεμονωμένου Οχήματος Ιδιαίτερης Κατασκευής (Μ.Ο.Ι.Κ.) σύμφωνα υπ’ αρ. 33692/2202/2014 (Β’ 3134) απόφαση του Υπουργού και Μεταφορών και ταξινομούνται ως «οχήματα μεταχειρισμένων εξαρτημάτων», ανεξαρτήτως ημερομηνίας πρώτης ταξινόμησής του κράτος μέλος Ε.Ε. χώρα του Ε.Ο.Χ., τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται αποκλειστικά κυλινδρισμό του κινητήρα αυτών κατ’ αναλογία πρώτο πίνακα υποπερ. α, ως εξής:
Κατηγορία, Κυλινδρισμός κινητήρα Ευρώ
(σε Ετήσια τέλη κυκλοφορίας
κυβικά εκατοστά)
Α’ Εως 300 22
Β’ από 301 έως 785 55
Γ’ από 786 έως 1.071 120
Δ’ από 1.07 2 έως 1.357 135
Ε’ από 1.358 έως 1.548 225
ΣΤ’ από 1.549 έως 1.738 250
Ζ’ από 1.739 έως 1.928 280
Η’ από 1.929 έως 2.357 615
Θ’ από 2.358 έως 3.000 820
1’ από 3.001 έως 4.000 1.025
ΙΑ’ από 4.001 και άνω 1.230
2.Η παρ. 1 Ισχύει για τα τέλη κυκλοφορίας έτους 2021 και επομένων.
Άρθρο4
Επιβολή τέλους ταξινόμησης στα διασκευασμένα από ανοικτά Φορτηγά κλειστά αντί των Φορολογικών επιβαρύνσεων -Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 123 ν. 2960/2001
Η παρ. 5 του άρθρου 123 του ν. 2960/2001 (Α’ 265) (Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας) αντικαθίσταται ως εξής:
«5. Τα ανοικτά Φορτηγά αυτοκίνητα δασμολογικής κλάσης 87.04 που διασκευάζονται κλειστά φορτηγά ίδιας δασμολογικής κλάσης, μικτού βάρους μέχρι και τρεισήμισι (3,5) τόνους, κατ’ εφαρμογή παρ. 11 του άρθρου 4 του ν. 2443/1996 (Α’ 265), υποβάλλονται αντί των φορολογικών επιβαρύνσεων που προβλέπονται από ν. 1573/1985 (Α’ 201) τέλος ταξινόμησης, ύψος του οποίου ορίζεται ως εξής:
α) για τα κυλινδρισμού κινητήρα από 901 έως και 1.400 κυβικά εκατοστά, 370 ευρώ,
β) για τα κυλινδρισμού κινητήρα από 1.401 έως και 1.800 κυβικά εκατοστά, 520 ευρώ,
γ) για τα κυλινδρισμού κινητήρα από 1.801 έως και 2.000 κυβικά εκατοστά, 740 ευρώ,
δ) για τα κυλινδρισμού κινητήρα από 2.001 κυβικά εκατοστά και άνω, 1.180 ευρώ.»