Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέρριψε ένα αίτημα της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) να καθυστερήσει την εφαρμογή του νέου πρότυπου εκπομπών ρύπων που έχει προγραμματίσει για την 1η Ιανουαρίου που αποσκοπεί στον περιορισμό των επιβλαβών ρύπων που παράγουν οι πετρελαιοκινητήρες σε πραγματικές συνθήκες.
Ο ACEA μάλιστα είχε αποστείλει και αίτημα στον Επίτροπο Βιομηχανίας της ΕΕ κ. Thierry Breton τον Ιούλιο για την εξάμηνη παράταση της ισχύς του επερχόμενου πρότυπου Euro 6d ISC-FCM, επικαλούμενοι επιπλοκές που έχει προκαλέσει στην αγορά ο κορωνοϊός.
Μάλιστα ο Σύνδεσμος εκτιμά ότι πάνω από 600.000 αυτοκίνητα που είχαν ήδη κατασκευαστεί δεν θα μπορέσουν να πωληθούν πριν τεθεί σε ισχύ το νέο πρότυπο. Παράλληλα ο ACEA προειδοποίησε επίσης ότι η παραγωγή ορισμένων μη πιστοποιημένων μοντέλων ενδέχεται να μην ξεκινήσει εκ νέου, θέτοντας σε κίνδυνο θέσεις εργασίας.
Κατά την απόρριψη του αιτήματος, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι τα σχέδια ανάκαμψης της ΕΕ και των εθνικών χωρών θα βοηθήσουν στην κινητοποίηση επενδύσεων για τη στήριξη της αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς και για να την κάνουν πιο ψηφιακή, ενισχύοντας την ανθεκτικότητά της.
Οπότε τα νέα πρότυπα θα τεθούν σε ισχύ κανονικά από την 1η Ιανουαρίου 2021 και πάνω από 600.000 πετρελαιοκίνητα καινούρια αυτοκίνητα θα πρέπει να διατεθούν εκτός της ΕΕ.
Στην απόφασή της η Κομισιόν επισημαίνεται μεταξύ άλλων ότι: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει καταστήσει σαφές στη βιομηχανία ότι μια σχετική νομοθετική ευελιξία δεν πρέπει να επιφέρει καθυστερήσεις στις ευρωπαϊκές περιβαλλοντικές φιλοδοξίες και να ανατρέπει τις δεσμεύσεις μας στην Συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα και του στόχους μας για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.
Η αυστηρή περιβαλλοντική νομοθεσία είναι ο καλύτερος τρόπος για την προαγωγή της ανταγωνιστικότητας και της καινοτομίας. Είναι εξίσου σημαντικό να διασφαλίσουμε την εμπιστοσύνη των πολιτών και ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να συμβάλλει στη βελτίωση της υγείας τους και του περιβάλλοντος.
Το πρότυπο εκπομπών Euro 6d ISC-FCM στοχεύει στην μείωση των εκπομπών NOx (οξείδια του αζώτου) των diesel κινητήρων, ρύποι που πρέπει να περιοριστούν στα 80 χιλιοστόγραμμα ανά χιλιόμετρο σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης. Αυτό προϋποθέτει την τοποθέτηση ενός νέου συστήματος καταμέτρησης κατανάλωσης καυσίμου, το οποίο επιγράφεται ως FCM (fuel consumption monitoring system).
Mέχρι το 2023 οι αρμόδιες αρχές θα πιστώνουν ένα περιθώριο λάθους, ωστόσο αυτό σημαίνει ότι κάθε αυτοκίνητο που θα πάρει έγκριση τύπου από τον Ιανουάριο του 2021 και ως το 2023 δεν θα μπορεί να εκλύει στην ατμόσφαιρα παραπάνω από 1,43 φορές το όριο των 80 mg/χλμ. σε μονοξείδιο του αζώτου.
Για να επιτευχθεί η απαραίτητη μείωση των NOx, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξοπλίζουν τους πετρελαιοκινητήρες με ακόμη πιο δαπανηρά συστήματα επεξεργασίας καυσαερίων. Αυτό συνήθως συνεπάγεται δύο ξεχωριστά στάδια επιλεκτικής καταλυτικής μείωσης (SCR), που μερικές φορές αναφέρονται ως “twin dosing” τα οποία μπορούν να μειώσουν τις εκπομπές NOx κάτω από τα 80 mg/χλμ.»
Πάντως πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν θα μπορέσουν να διαθέσουν τα πετρελαιοκίνητα καινούρια αυτοκίνητά τους τα οποία και θα αναγκαστούν να πουλήσουν σε τιμές κόστους επηρεάζοντας αρνητικά την κερδοφορία τους.