Το Ηνωμένο Βασίλειο θα απαγορεύσει την πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης βενζίνης ή diesel από το 2030 σύμφωνα όσα ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Boris Johnson.
Η συγκεκριμένη κίνηση αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου 10 σημείων για τη λεγόμενη «πράσινη βιομηχανική επανάσταση» με στόχο τη δημιουργία 250.000 θέσεων εργασίας και την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Η ανακοίνωση της απαγόρευσης πώλησης οχημάτων βενζίνης και diesel πραγματοποιήθηκε μέσω ενός άρθρου που υπογράφει ο Πρωθυπουργός της Βρετανίας και δημοσιεύθηκε στους Financial Times.
Το σχέδιο θα επικεντρωθεί σε μια σειρά από ενέργειες όπως παραγωγή υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα, υπεράκτια αιολική ενέργεια αλλά και πυρηνική ενέργεια.
Η απαγόρευση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης αποτελεί επιτάχυνση των προηγούμενων στόχων. Οι Αρχές του Ηνωμένου Βασιλείου είχαν δηλώσει στο παρελθόν ότι η πώληση καινούργιων βενζινοκινητήρων και βενζινοκίνητων φορτηγών και αυτοκινήτων θα τελειώσει το 2040. Τον Φεβρουάριο, ωστόσο ανακοίνωσαν τη φιλοδοξία να το πραγματοποιήσουν την απαγόρευση το 2035.
Ο νέος στόχος του 2030 έρχεται μετά από αυτό που η κυβέρνηση περιέγραψε ως «εκτεταμένη διαβούλευση με κατασκευαστές και πωλητές αυτοκινήτων». Ωστόσο, η κυβέρνηση θα συνεχίσει να επιτρέπει την πώληση υβριδικών αυτοκινήτων και φορτηγών έως το 2035 καθώς οι εκπομπές CO2 των συγκεκριμένων οχημάτων κυμαίνονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Όσον αφορά τη χρηματοδότηση, 1,3 δισεκατομμύρια λίρες (περίπου 1,72 δισεκατομμύρια δολάρια) θα διατεθούν για τη βελτίωση της υποδομής φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων (EV), ενώ 582 εκατομμύρια λίρες θα διατεθούν ως επιδότηση για μείωση του κόστους των ηλεκτρικών οχημάτων αλλά και μείωσης των τιμών διάθεσης.
Επιπλέον, σχεδόν 500 εκατομμύρια λίρες θα δαπανηθούν τα επόμενα τέσσερα χρόνια για την «ανάπτυξη και μαζική παραγωγή μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα».
Συνολικά η Βρετανία θα δαπανήσει 12 δισ. λίρες για να δημιουργήσει 250.000 νέες θέσεις εργασίας στη νέα πράσινη βιομηχανία όπως επισήμανε χαρακτηριστικά ο Boris Johnson.
Δεδομένου ότι τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν την πλειονότητα των οχημάτων που οδηγούνται σε βρετανικούς δρόμους, υπάρχουν σαφή εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν εάν πρέπει να επιτευχθεί ο στόχος του 2030.
«Λιγότερο από το 10% των αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο στο 10μηνο του 2020 ήταν ηλεκτρικά», δήλωσε ο Tom Heggarty, κύριος αναλυτής της Wood Mackenzie.
«Το να φτάσουμε στο 100% θα απαιτήσει τεράστια προσπάθεια σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού, καθώς και να διασφαλιστεί ότι υπάρχει αρκετή υποδομή γρήγορης φόρτισης για τη διατήρηση όλων των νέων ηλεκτρικών οχημάτων… στο δρόμο», πρόσθεσε ο αναλυτής.
Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι μία από τις πολλές χώρες που θέλουν να τερματίσουν την πώληση οχημάτων βενζίνης και diesel.
Η Δανία, για παράδειγμα, πρότεινε τη σταδιακή κατάργηση των πωλήσεων diesel και βενζινοκίνητων αυτοκινήτων το 2030. Και η Νορβηγία, η οποία αναγνωρίζεται από καιρό ως παγκόσμιος ηγέτης στην υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, θέλει όλα τα νέα φορτηγά και επιβατικά αυτοκίνητα που πωλούνται να εκπέμπουν μηδενικές εκπομπές CO2 μέχρι το έτος 2025.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο Mike Hawes, ο οποίος είναι διευθύνων σύμβουλος της Ένωσης Κατασκευαστών και Εμπορευμάτων Αυτοκινήτων (SMMT), δήλωσε ότι «Η νέα προθεσμία, που πλέον είναι μικρότερη από μια δεκαετία, θέτει μια τεράστια πρόκληση».
Ο Hawes συνέχισε να προσθέτει ότι η SMMT χάρηκε που η κυβέρνηση «δέχτηκε τη σημασία των υβριδικών τεχνολογιών μετάβασης και δεσμεύτηκε για πρόσθετες δαπάνες για κίνητρα αγοράς. Η επένδυση στην παραγωγική ικανότητα ηλεκτρικών οχημάτων είναι εξίσου ευπρόσδεκτη καθώς θέλουμε αυτή η μετάβαση να γίνει στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά αν θέλουμε να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί – ως βιομηχανία και αγορά – αυτή είναι μόνο η αρχή.»