Στο συνέδριο Green Deal Greece 2022, που διοργάνωσαν το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και το economix.gr, μίλησε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος στην ομιλία του αναφέρθηκε στις ενέργειες που υλοποιεί το Υπουργείο για την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας και της ηλεκτροκίνησης.
Μάλιστα ο κ. Παπαδόπουλος αποκάλυψε ότι τροποποιείται το κυρωτικό πλαίσιο για παραβάσεις του ΚΟΚ με την ψηφιοποίηση της διαδικασίας βεβαίωσης, επιβολής και είσπραξης των προστίμων.
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών παράλληλα σημείωσε πως αν θέλουμε να είμαστε συνεπείς στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία (Green Deal) για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου, θα πρέπει να προτάξουμε τη βιώσιμη κινητικότητα ως επιλογή κι όχι μόνο ως μία δέσμευση απέναντι στην Κοινότητα. Ανέφερε σχετικά:
«Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τα τελευταία τρία χρόνια, ακολουθούμε με συνέπεια αυτή τη στρατηγική, που ενσωματώνει τη Μικροκινητικότητα, προωθεί τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, αναδεικνύει τα ευφυή συστήματα Μεταφορών και υποστηρίζει την ηλεκτροκίνηση.
Αυτοί οι πυλώνες στηρίζουν τη βιώσιμη κινητικότητα και έχουν ως κοινά σημεία αναφοράς την Οδική Ασφάλεια και τη βιώσιμη Οικονομική Ανάπτυξη.
Προσαρμόζουμε τη νομοθεσία στα σημερινά δεδομένα με πρόνοια για τις μελλοντικές εξελίξεις και ταυτόχρονα, εισάγουμε καινοτόμες εφαρμογές στο πεδίο είτε πιλοτικά είτε σε πλήρη λειτουργία, όπως το νέο σύστημα «on demand» μετακινήσεων στην Αστυπάλαια».
Ο κ. Παπαδόπουλος υπενθύμισε ότι με τον ν.4784/2021, η εκπόνηση των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας είναι υποχρεωτική για τους Δήμους άνω των 30.000 κατοίκων και όλες τις Περιφέρειες και εκτίμησε ότι σύντομα στην Ελλάδα θα έχουμε έναν σημαντικό αριθμό Δήμων, που θα έχουν ολοκληρώσει τα Σχέδιά τους.
«Έχουν εκδοθεί υπουργικές αποφάσεις που εγκρίνουν τα ΣΒΑΚ των Δήμων Θεσσαλονίκης, Λαμίας, Γρεβενών, Τυρνάβου και Ελασσόνας, ενώ παράλληλα εξετάζονται τα σχέδια πολλών άλλων δήμων.
Ένα ζήτημα στο οποίο η επιστημονική κοινότητα μπορεί να εισφέρει είναι η ανάγκη εξωτερικής υποστήριξης για την εκπόνηση των ΣΒΑΚ των ΟΤΑ, ώστε αφενός να καθίσταται δυνατή η κατάρτιση του ΣΒΑΚ και αφετέρου εν συνεχεία η παρακολούθηση της υλοποίησής του.
Ο τεχνικός κόσμος, το επιστημονικό δυναμικό της χώρας μπορεί να παρέχει την απαιτούμενη τεχνογνωσία και να προτείνει στους ΟΤΑ σύγχρονες λύσεις».
Ο Υφυπουργός Μεταφορών κάλεσε τους Δήμους να αναδείξουν βιώσιμους τρόπους μετακίνησης που θα βελτιώνουν την προσβασιμότητα για όλους και θα προάγουν την οδική ασφάλεια. Όπως είπε:
«Το Υπουργείο Μεταφορών δείχνει την κατεύθυνση με συγκεκριμένες αποφάσεις:
-Εισαγωγή νέων διατάξεων στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για την ασφαλή χρήση οχημάτων μικροκινητικότητας, τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ). Τα οχήματα αυτά είναι ιδανικά για αυτό που ονομάζουμε ΄΄last mile΄΄΄ δηλαδή για μικρές αποστάσεις μέχρι τον τελικό προορισμό του χρήστη, με χαμηλό κόστος και μηδενικές εκπομπές ρύπων.
-Εισαγωγή, επίσης, στον ΚΟΚ διατάξεων που προωθούν εναλλακτικές μορφές μετακίνησης (πεζών και ποδηλάτων, οχημάτων ηλεκτροκίνησης). Νέες πινακίδες οδικής σήμανσης για τα ποδήλατα και τα οχήματα ηλεκτροκίνησης και διατάξεις για την ασφαλή και απρόσκοπτη μετακίνηση των ΑμεΑ.
-Τροποποίηση του κυρωτικού πλαισίου για παραβάσεις του ΚΟΚ και την ψηφιοποίηση της διαδικασίας βεβαίωσης, επιβολής και είσπραξης των προστίμων. Σκοπός είναι η ενίσχυση του αποτρεπτικού χαρακτήρα με ποινές δίκαιες, που να τιμωρούν την επικίνδυνη και αντικοινωνική οδική συμπεριφορά και όχι το όχημα.
-Αξιολόγηση και έλεγχος των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας των ΟΤΑ, σχετικά με την υιοθέτηση δράσεων οδικής ασφάλειας, ως προϋπόθεση».
Ο Υφυπουργός Μεταφορών επεσήμανε ότι στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια για την περίοδο 2021-2030 δίνεται έμφαση στους ευπαθείς χρήστες της οδού και τη διαμόρφωση συνθηκών ασφαλούς μετακίνησης στις πόλεις.
Ο κ. Παπαδόπουλος τόνισε ότι τα τελευταία τρία χρόνια έχει γίνει επανεκκίνηση στην ηλεκτροκίνηση, από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Συγκεκριμένα, ανέφερε: «Ακολουθείται μια πολιτική παροχής γενναίων οικονομικών κινήτρων υπέρ της αγοράς αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Έτσι, από μόλις 404 ταξινομήσεις το 2019, φθάσαμε στις 3.594 το 2021, ενώ και το 2022 είχαμε 1.515 ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων, παρά τις πρωτοφανείς δυσκολίες που αντιμετωπίζει η αυτοκινητοβιομηχανία».
Ο Υφυπουργός Μεταφορών αναφέρθηκε επίσης στην τεχνική υποστήριξη του ηλεκτροκίνητου οχήματος:
«Το 2019 υπήρχαν 58 φορτιστές σε όλη την Ελλάδα παρά το γεγονός ότι η νομοθετική πρωτοβουλία για την ανάπτυξη του δικτύου είχε αναληφθεί από το 2014.
Σήμερα υπολογίζουμε ότι υπάρχουν 1.200 σημεία φόρτισης, τα οποία μπορούν να πολλαπλασιαστούν και μέσα από τα ΣΒΑΚ.
Στο σκέλος της συντήρησης δημιουργήσαμε τους κανόνες λειτουργίας των συνεργείων υψηλής τάσης και προωθείται το πλαίσιο για τους τεχνίτες ηλεκτροκίνησης. Είναι μια νέα επαγγελματική ειδικότητα με πολλές προοπτικές απασχόλησης στο μέλλον.
Ταυτόχρονα με τη νομοθεσία, εφαρμόζουμε σύγχρονες υπηρεσίες που αναβαθμίζουν την ποιότητα υπηρεσιών προς τον χρήστη.
Με το ηλεκτρονικό μητρώο φορτιστών που δημιούργησε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ο οδηγός του ηλεκτροκίνητου οχήματος αποκτά πρόσβαση σε ένα πλήθος πληροφοριών σχετικά με τις επιλογές φόρτισης, όπως για παράδειγμα που βρίσκεται ο κοντινότερος φορτιστής, πόσο στοιχίζει η φόρτιση και αν η πυκνότητα της κυκλοφορίας είναι μεγάλη ώστε να φροντίσει να κάνει κράτηση.»
Κλείνοντας, ο Υφυπουργός Μεταφορών τόνισε ότι «η μετάβαση σε ηπιότερες, φθηνότερες και φιλικότερες προς το περιβάλλον μεταφορές είναι η μόνη βιώσιμη, αλλά και ρεαλιστική επιλογή, υπογραμμίζοντας ότι σε αυτή την πορεία, η συμβολή των Ελλήνων μηχανικών, είναι καθοριστική».