Online οδηγός: Μάθετε πότε δικαιούστε αποζημίωση από αεροπορική εταιρεία

Της Μαρίας Μόσχου

mariam@movenews.gr

Πόσες φορές έχετε χάσει την πτήση σας γιατί η εταιρεία είχε εκδώσει υπεράριθμα εισιτήρια; Πόσες φορές λόγω καθυστέρησης χάσατε την ανταπόκρισή σας; Πόσες ώρες χαραμίσατε σε ένα αεροδρόμιο λόγω καθυστέρησης της πτήσης χάνοντας σημαντικά ραντεβού;

Παρόλο που 8 εκατομμύρια επιβάτες παγκοσμίως έχουν δυνατότητα αποζημίωσης, λιγότεροι από το 2% γνωρίζουν αυτά που δικαιούνται.

Και όμως υπάρχει εφαρμογή που μπορεί να σας ενημερώσει αν  και πόση αποζημίωση δικαιούστε! Η AirHelp πρωτοπόρα εταιρεία παγκοσμίως για τις αποζημιώσεις πτήσεων, μπορεί να εντοπίσει ακόμα και μέσα από το κινητό αν η πτήση που καθυστέρησε ή η έκδοση υπεράριθμων εισιτηρίων που σας έθεσε εκτός πτήσης δικαιούται να αποζημιωθεί.

Το movenews.gr με αφορμή την αυξημένη κίνηση στα αεροδρόμια λόγω των διακοπών του Πάσχα δημοσιεύει ορισμένες από τις συμβουλές που δίνει η AirHelp προκειμένου να υπάρχουν ενημερωμένοι επιβάτες.  Μεταξύ αυτών θα πρέπει να γνωρίζουμε:

–        Οι επιβάτες αεροπορικών εταιριών που έχασαν την πτήση ανταπόκρισής τους, λόγω κάποιου προβλήματος  στην προηγούμενη πτήση τους, μπορεί να έχουν το δικαίωμα για μια εναλλακτική πτήση και έως 600 ευρώ αποζημίωση. Η αεροπορική εταιρεία η οποία είχε καθυστέρηση στο χρόνο άφιξης, πρέπει να προσφέρει στους επιβάτες εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς, εάν η κράτηση για τις δύο πτήσεις έχει γίνει με τον ίδιο κωδικό. Επιπροσθέτως, η αεροπορική εταιρεία οφείλει να δώσει στους επιβάτες από 250 ευρώ έως 600 ευρώ αποζημίωση, εάν φτάσουν στο προορισμό τους με πάνω από τρεις ώρες καθυστέρηση, εάν ακυρωθεί η πτήση τους ή σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης.

–        Το κόστος του εισιτηρίου δεν επηρεάζει το ποσό της αποζημίωσης. Το ποσό της αποζημίωσης βασίζεται στην απόσταση της πτήσης σύμφωνα με την νομοθεσία της ΕΕ, κανονισμός ΕΚ 261: Όλες οι πτήσεις των 1.500 χλμ. ή λιγότερο: 250 ευρώ. Πτήσεις στο εσωτερικό της ΕΕ πάνω από 1.500 χλμ.: 400 ευρώ. Πτήσεις εκτός ΕΕ μεταξύ 1.500 χλμ και 3.500 χλμ: 400 ευρώ. Πτήσεις εκτός ΕΕ πάνω από 3.500χλμ: 600 ευρώ.

–        Εάν έχετε πτήση πολλαπλών διαδρομών, είναι πιθανόν να συμπεριληφθεί στην αποζημίωση μόνο ένα μέρος. Για να καθοριστεί αυτό, το ταξίδι σας θα πρέπει να γίνεται μια κράτηση για όλες τις πτήσεις συνολικά και όχι μεμονωμένα (κοινό αριθμό κράτησης).

–        Εάν μια αεροπορική εταιρεία προκαλέσει απώλεια της επόμενης πτήσης με ανταπόκριση, είναι συνήθως υπεύθυνη για όλες τις δικές της πτήσεις, ακόμα και αν πραγματοποιήθηκαν πριν από την διαταραχή. Είναι επίσης υπεύθυνη για οποιαδήποτε επόμενη πτήση επηρεαστεί, ακόμα και αν πραγματοποιείται από διαφορετική αεροπορική εταιρεία.

Άλλες συμβουλές

Όταν κάνετε κράτηση για πτήσεις ανταπόκρισης ξεχωριστά, πρέπει να ληφθούν υπόψη  οι ώρες μεταφοράς των αερολιμένων. Ο χρόνος μετεπιβίβασης ορίζεται από το κάθε αεροδρόμιο ξεχωριστά, μια ώρα στο αεροδρόμιο Φρανκφούρτης , 90 λεπτά στο Μαϊάμι και τουλάχιστον τρεις ώρες στο Πεκίνο. Αυτές οι ώρες είναι ιδιαίτερα σημαντικές για τους επιβάτες οι οποίοι κάνουν κράτηση της πτήσης τους μεμονωμένα, σε αντίθεση με εκείνους που χρησιμοποιούν κάποιο ταξιδιωτικό πρακτορείο ή κάνουν κράτηση όλης της διαδρομής τους μέσω της ιστοσελίδας της αεροπορικής εταιρείας. Όποιος χάσει την πτήση του μεταξύ δύο διαδρομών για τις οποίες έχει γίνει ξεχωριστή κράτηση, δεν θα έχει το δικαίωμα για εναλλακτική πτήση ή για αποζημίωση, εκτός και αν η πρώτη πτήση καθυστέρησε περισσότερο από τρεις ώρες.

Αποκλεισμένοι στο αεροδρόμιο; Αυτά είναι τα δικαιώματά σας

Εάν ένας επιβάτης έχει αποκλειστεί στο αεροδρόμιο για ένα μεγάλο διάστημα, η πραγματική ώρα άφιξης στο προορισμό πρέπει να σημειωθεί και δεν πρέπει να αποδεχθεί καμία δεσμευτική προσφορά της αεροπορικής εταιρείας, σε περίπτωση που ο επιβάτης θέλει μετά να υποβάλλει αίτηση για αποζημίωση. Επιπλέον, τα εμπλεκόμενα μέρη πρέπει να κρατάνε όλες τις αποδείξεις για όλα τα έξοδα που προέκυψαν εξαιτίας της καθυστέρησης. Ο αερομεταφορέας πρέπει να παρέχει στους επιβάτες γεύματα και αναψυκτικά κατά τη διάρκεια της καθυστέρησης καθώς επίσης και πρόσβαση σε επικοινωνίες, όπως είναι η χρήση τηλεφώνου, φάξ και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Άρνηση επιβίβασης

Εάν ο αερομεταφορέας σας σάς αρνηθεί την επιβίβαση στην πτήση σας, ενώ δεν έχετε διαπράξει κάποιο σφάλμα, η γνώση περί των δικαιωμάτων σας ως επιβάτες αεροπορικών μεταφορών θα σας βοηθήσει στην επιλογή του επόμενου βήματος.

Οι επιβάτες, που πραγματοποιούν πτήση με προορισμό ή προέλευση την Ευρωπαϊκή Ένωση, μπορούν να ακολουθήσουν τα εξής βήματα, όταν δεν τους επιτραπεί η επιβίβαση:

1. Μην παραχωρείτε τη θέση σας οικειοθελώς με αντάλλαγμα κουπόνια ή άλλα ωφελήματα.

2. Φυλάξτε την κάρτα επιβίβασης και οποιοδήποτε άλλο ταξιδιωτικό έγγραφο.

3. Ενημερωθείτε για το λόγο άρνησης επιβίβασης.

4. Ζητήστε μια εναλλακτική πτήση για τη μεταφορά στον προορισμό σας.

5. Ζητήστε αποζημίωση για την άρνηση επιβίβασης.

6. Ζητήστε από την αεροπορική εταιρεία να καλύψει τα γεύματα και αναψυκτικά σας.

7. Ζητήστε από την αεροπορική εταιρεία να σας εξασφαλίσει κατάλυμα σε ξενοδοχείο.

8. Φυλάξτε τις αποδείξεις σας όταν η άρνηση επιβίβασης στην πτήση σας σάς επιφέρει επιπλέον δαπάνες.

9. Δείτε εάν η άρνηση επιβίβασης στην πτήση σας πληροί τις προϋποθέσεις για αποζημίωση.

Ελέγξετε την αποζημίωση σας εν κινήσει

Οι εμπλεκόμενοι επιβάτες μπορούν να ελέγξουν αν η πτήση τους πληροί τις προϋποθέσεις κατευθείαν στο αεροδρόμιο. Σαρώστε τη κάρτα επιβίβασής σας και υποβάλετε αίτηση μέσα σε λίγα λεπτά μέσω της δωρεάν εφαρμογής κινητής τηλεφωνίας της Airhelp, που είναι διαθέσιμη για συσκευές iOs και Android.

Οι αποζημιώσεις στην Ελλάδα

Πάνω από 3,5 εκατ. ευρώ θα κληθούν να καταβάλουν οι αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, αποζημιώνοντας επιβάτες τους για καθυστερήσεις πτήσεων στο διάστημα Ιανουάριος -Νοέμβριος 2017 με την Bulgaria Air & SmartWings να κατατάσσονται ως οι χειρότερες αεροπορικές εταιρίες στον κόσμο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία περισσότεροι από 13.812 επιβάτες που πέταξαν από το αεροδρόμιο της Αθήνας, είχαν προβλήματα με καθυστερήσεις πτήσεων από 3 ώρες και πάνω.

Η AirHelp υπολόγισε ότι αυτοί οι επιβάτες έχουν δικαίωμα για αποζημίωση περίπου 3.5 εκ. εθρ’ωτο 2017 (Ιανουάριος 2017 – Νοέμβριος 2017). Οι πτήσεις αυτές έχουν να κάνουν καθαρά με προβλήματα που δημιουργούνται από τον αερομεταφορέα και όχι από συνθήκες έκτακτης ανάγκης είτε υπαιτιότητας του αεροδρομίου. Το εκάστοτε αεροδρόμιο χρησιμοποιείται ως προσδιορισμός προέλευσης των πτήσεων.

Ο πιο πολυσύχναστος μήνας για ταξίδια ήταν ο Αύγουστος, που συμπτωματικά είναι και ο μήνας με τους περισσότερους τουρίστες. Βάσει του ποσοστού των προβληματικών πτήσεων από όλα τα αεροδρόμια της Ελλάδας, οι πτήσεις από τη χώρα μας με προορισμό το αεροδρόμιο Stansted London, ήταν οι περισσότερο προβληματικές και στη συνέχεια ακολουθούν πτήσεις προς το αεροδρόμιο της Σαντορίνης και της Μυκόνου.

Βάσει του AirHelp Score 2017 που έχει ήδη ανακοινωθεί, το αεροδρόμιο της Αθήνας θεωρείται ανάμεσα στα καλύτερα του κόσμου κατακτώντας την 27η θέση σε ποιότητα υπηρεσιών και ακρίβεια χρόνου των πτήσεων. Το AirHelp Score επίσης ανέδειξε την Olympic Air ως Νο 39 (ανάμεσα στις 40 καλύτερες αεροπορικές εταιρείες στον κόσμο). Ενδιαφέρον έχει ότι η αεροπορική Monarch airlines μπήκε υπό επιτήρηση τον Οκτώβριο, ενώ με την AirBerlin συνέβη το ίδιο μέσα στον Αύγουστο. Εκτός αυτού, η Ryanair έχει συστηματικά ακυρώσεις τους τελευταίους μήνες επηρεάζοντας πάνω από 2 εκατ. επιβάτες κυρίως μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Περίεργες δικαιολογίες

Κάποιες από τις πιο περίεργες δικαιολογίες που λένε οι αεροπορικές εταιρείες για τις καθυστερήσεις τη χρονιά που πέρασε, είναι ότι βρέθηκε στο αεροπλάνο σκορπιός ή ένα ποντίκι ή ότι δεν είχαν χαρτί τουαλέτας. Στην πραγματικότητα, η ύπαρξη ποντικιού και σκορπιού θα μπορούσε να είχε στοιχίσει στην British Airways μέχρι και 153.746 δολ. σε αποζημιώσεις για κάθε μία περίπτωση ξεχωριστά.