Τα αυτοκίνητα θα πρέπει να μπορούν να επαναφορτίζονται κάθε 60 χιλιόμετρα και να ανεφοδιάζονται με υδρογόνο κάθε 100 χιλιόμετρα, ενώ τα πλοία θα χρησιμοποιούν ρεύμα στα λιμάνια, για να βοηθήσουν την ΕΕ να γίνει κλιματικά ουδέτερη έως το 2050.
Η Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού ενέκρινε σχέδιο διαπραγματευτικής εντολής για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων με 36 ψήφους υπέρ, 2 κατά και 6 αποχές. Στόχος του είναι να προωθήσει την ανάπτυξη σταθμών επαναφόρτισης ή εναλλακτικού ανεφοδιασμού (όπως ηλεκτρικό ή υδρογόνο) για αυτοκίνητα, φορτηγά, τρένα και αεροπλάνα και να υποστηρίξει την υιοθέτηση βιώσιμων οχημάτων.
Υποχρεωτικοί στόχοι σταθμών επαναφόρτισης/ανεφοδιασμού
Οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν να θέσουν ελάχιστους υποχρεωτικούς εθνικούς στόχους για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων και να ζητήσουν από τις χώρες της ΕΕ να παρουσιάσουν το σχέδιό τους έως το 2024 για τον τρόπο επίτευξής του.
Σύμφωνα με το εγκριθέν κείμενο, οι σταθμοί φόρτισης για αυτοκίνητα θα πρέπει να αναπτύσσονται τουλάχιστον κάθε 60 χιλιόμετρα κατά μήκος των κύριων δρόμων της ΕΕ έως το 2026. Για φορτηγά και λεωφορεία, οι ίδιες απαιτήσεις θα ισχύουν έως το 2026, αλλά μόνο στα βασικά δίκτυα αυτοκινητοδρόμων.
Οι ευρωβουλευτές θέλουν επίσης να αναπτυχθούν ταχύτερα οι σταθμοί φόρτισης φορτηγών σε ασφαλή θέση στάθμευσης και θα πρέπει από το 2028 να υπάρχουν δύο σταθμοί φόρτισης αντί για έναν από το 2031 όπως προτείνει η Επιτροπή. Σε όλες τις περιπτώσεις, ορισμένες εξαιρέσεις ανάπτυξης θα ισχύουν για τις εξόχως απόκεντρες περιοχές, τα νησιά και τους δρόμους με πολύ μικρή κυκλοφορία.
Οι ευρωβουλευτές προτείνουν επίσης τη δημιουργία περισσότερων σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου κατά μήκος των κύριων δρόμων της ΕΕ σε σύγκριση με την πρόταση της Επιτροπής (κάθε 100 χλμ. σε αντίθεση με κάθε 150 χλμ.) και να γίνει πιο γρήγορα (έως το 2028 σε αντίθεση με το 2031).
Κοινή επαναφόρτιση για όλες τις μάρκες
Οι χρήστες ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να μπορούν να πληρώνουν εύκολα, η τιμή πρέπει να εμφανίζεται ανά kWh ή ανά κιλό, να είναι προσιτή, συγκρίσιμη και προσβάσιμη σε όλες τις μάρκες οχημάτων. Οι ευρωβουλευτές θέλουν επίσης να δημιουργηθεί ένα σημείο πρόσβασης στην ΕΕ για δεδομένα εναλλακτικών καυσίμων έως το 2027 για να παρέχει πληροφορίες σχετικά με τη διαθεσιμότητα, τους χρόνους αναμονής και τις τιμές σε διαφορετικούς σταθμούς.
Ο εισηγητής του ΕΚ για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων Ismail Ertug (S&D, DE) δήλωσε: «Τα βιώσιμα εναλλακτικά καύσιμα και η ανάπτυξη της υποδομής τους διαδραματίζουν βασικό ρόλο στη μετάβαση σε μια επιτυχημένη απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές του τομέα των μεταφορών. Επεκτείνοντας την υποδομή φόρτισης πιο γρήγορα, κάνουμε τη μετάβαση στη φιλική προς το κλίμα κινητικότητα ευκολότερη για τους ανθρώπους και τη βιομηχανία».
«Πράσινη» ναυτιλία
Το Κοινοβούλιο πρόκειται επίσης να εγκρίνει τη διαπραγματευτική του θέση σχετικά με νέους κανόνες για τη χρήση ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών στις θαλάσσιες μεταφορές.
Οι ευρωβουλευτές αποσκοπούν στην προώθηση βιώσιμων ναυτιλιακών καυσίμων με τη θέσπιση απαιτήσεων για τα πλοία που καταπλέουν ή αποπλέουν από λιμένες της ΕΕ. Θέλουν ο ναυτιλιακός τομέας να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 2% από το 2025, 20% από το 2035 και 80% από το 2050 (η Επιτροπή πρότεινε μείωση κατά 13% μεσοπρόθεσμα και 75% μακροπρόθεσμα).