Αυξημένα είναι τα κρατικά έσοδα από τον κλάδο του αυτοκινήτου που αναγράφει ο Προϋπολογισμός 2024 ο οποίος και επικυρώθηκε από τη Βουλή των Ελλήνων.
Τα επιπλέον έσοδα θα καλεστούν για ακόμη μία φορά να πληρώσουν οι Έλληνες ιδιοκτήτες οχημάτων αλλά και οι εμπορικές και εισαγωγικές εταιρείες του κλάδου ώστε να τονώσουν περισσότερο τα κρατικά έσοδα και να στηρίξουν περαιτέρω την Ελληνική οικονομία.
Ειδικότερα τα έσοδα από φόρους αναμένεται να ανέλθουν στο ύψος των 62,901 δισ. ευρώ αυξημένα κατά 1,576 δισ. ευρώ ή 2,6% έναντι του 2023, κυρίως λόγω της προβλεπόμενης μεγέθυνσης της οικονομίας, όπως αντικατοπτρίζεται στις μακροοικονομικές προβλέψεις.
Όσον αφορά στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» δεν υπάρχει καμία απολύτως αναφορά στον Προϋπολογισμό 2024 ωστόσο στις Δαπάνες Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) υπάρχει το πρόγραμμα «Ηλεκτροκίνηση – Φορτίζω παντού» για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, με επιδότηση μέρους του κόστους αγοράς, εγκατάστασης και διασύνδεσης στο δίκτυο του Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) δημοσίως προσβάσιμων σταθμών ταχείας και υπερταχείας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ.
Ειδικά στα έσοδα από τα αυτοκίνητα ο Προϋπολογισμός που ψηφίστηκε στη Βουλή προβλέπει άνοδο 2,7% το 2024 σε σχέση με το 2023 με την συνολική συνεισφορά των Ελλήνων οδηγών αλλά και των εταιρειών του κλάδου να υπολογίζονται σε 6,31 δισ. ευρώ έναντι 6,11 δισ. ευρώ το 2023.
Μάλιστα τα έσοδα από τα το Τέλος Ταξινόμησης, τον ΦΠΑ στα οχήματα, τον φόρο Ασφαλίστρων, την εκποίηση οχημάτων, το Πράσινο Τέλος στο diesel κίνησης αλλά και από το Έκτακτο Περιβαλλοντικό Τέλος Οχημάτων αναμένεται να καταγράψουν άνοδο ενώ τα έσοδα από τον ΕΦΚ στη βενζίνη και στο diesel κίνησης, τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης αλλά και τις Ιατρικές Εξετάσεις υποψήφιων οδηγών αναμένεται να καταγράψουν πτώση ενώ αμετάβλητα θα παραμείνουν τα έσοδα από τα ΚΤΕΟ…
Πάντως θα πρέπει να επισημάνουμε ότι τα έσοδα που προβλέπονται για το 2024 είναι αισθητά χαμηλότερα από τα αντίστοιχα έσοδα του Προϋπολογισμού του 2019 που τα έσοδα κυμαίνονταν σε 7,7 δισ. ευρώ!
Ειδικότερα για το 2024 ο Προϋπολογισμός που ψηφίστηκε στη Βουλή προβλέπει έσοδα:
Αυξημένα κατά 145 εκατ. ευρώ (34%) σε σχέση με το 2023 καταγράφονται τα έσοδα από τον ΦΠΑ στα οχήματα (κωδικός 1110202) το 2024 τα οποία και υπολογίζονται σε 569 εκατ. ευρώ. Το 2023 τα αντίστοιχα έσοδα υπολογίζονταν σε 424 εκατ. ευρώ από τον ΦΠΑ στα οχήματα. Το 2022 τα αντίστοιχα έσοδα κυμαίνονταν σε 374 εκατ. ευρώ.
Μειωμένη κατά 1 εκατ. ευρώ εμφανίζεται η Εφάπαξ εισφορά στα φορτηγά που μπαίνουν σε κυκλοφορία (Κωδικός 1110318) καθώς ανέρχεται σε 9 εκατ. ευρώ από 10 εκατ. ευρώ που ήταν το 2023 με αποτέλεσμα να καταγράφεται μείωση 10%.
Άνοδος 21,5% προβλέπεται για τα έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης (Κωδικός 11106) με τα τελικό ποσό που θα εισέλθει στα κρατικά ταμεία να υπολογίζεται σε 480 εκατ. ευρώ έναντι 395 εκατ. ευρώ που προβλέπονται για το 2023.
Λίγο κάτω από 2 δισ. ευρώ από το φόρο στη βενζίνη (Κωδικός 1110302). Τα αντίστοιχα έσοδα στον Προϋπολογισμό του 2023 ανήλθαν σε λίγο πάνω από τα 2 δισ. ευρώ και το 2022 σε 2,1 δισ. ευρώ.
Ο ΕΦΚ στο diesel κίνησης αναμένεται να καταγράψει πτώση 6,6% καθώς στον Προϋπολογισμό του 2024 εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν 1,4 δισ. ευρώ ενώ πέρυσι είχαν προϋπολογιστεί έσοδα 1,5 δισ. ευρώ. (Κωδικός 1110303).
Αμετάβλητα θα παραμείνουν τα έσοδα που προέρχονται από το Ειδικό Τέλος διενέργειας Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων τα οποία θα ανέλθουν σε 20 εκατ. ευρώ το 2024 όσα δηλαδή είχαν προϋπολογιστεί και το 2023. (Κωδικός 1140103).
Οριακά μειωμένα σε ποσοστό 0,8% θα είναι τα έσοδα που προέρχονται από τα Τέλη Κυκλοφορίας το 2024 (Κωδικός 1190101) σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό που ψηφίστηκε στη Βουλή τα οποία θα ανέλθουν σε 1,206 δισ. ευρώ έναντι 1,216 δισ. ευρώ το 2023 και έναντι 1,227 δισ. ευρώ το 2022.
Μικρή πτώση 2,5% προβλέπεται να καταγράψουν τα έσοδα που προέρχονται από το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης (Κωδικός 1190201) καθώς στον Προϋπολογισμό του 2024 εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν 38 εκατ. ευρώ έναντι 39 εκατ. ευρώ το 2023 και 34 εκατ. ευρώ το 2022 που ανέγραφε ο Προϋπολογισμός.
Αισθητά μειωμένα σε ποσοστό 15,5% είναι και τα κρατικά έσοδα που προέρχονται από τις Ιατρικές Εξετάσεις Οδηγών (Κωδικός 1190301) καθώς ο Προϋπολογισμός του 2024 προβλέπει ότι θα αντληθούν 65 εκατ. ευρώ έναντι 77 εκατ. ευρώ το 2023 και έναντι 48 εκατ. ευρώ το 2022.
Αυξημένα κατά 1 εκατ. ευρώ θα είναι τα κρατικά έσοδα που προέρχονται από εκποίηση κατασχεμένων οχημάτων το 2024 (Κωδικός 1490901) και θα ανέλθουν σε μόλις 4 εκατ. ευρώ από 3 εκατ. ευρώ που ανέγραφε ο Προϋπολογισμός του 2023.
Αυξημένα έσοδα σε ποσοστό 5,76% προβλέπει ο Προϋπολογισμός 2024 τα οποία προέρχονται από το Φόρο Ασφαλίστρων (Κωδικός 1110820) καθώς προβλέπονται έσοδα 550 εκατ. ευρώ έναντι 520 εκατ. ευρώ το 2023 και έναντι 485 εκατ. ευρώ το 2022.
Στον Προϋπολογισμό του 2024 διατηρούνται και οι δύο νέες επιβαρύνσεις που είδαμε για πρώτη φορά το 2022 και αφορούν στο Πράσινο Τέλος στο diesel κίνησης με τα κρατικά έσοδα να κυμαίνονται στα 110 εκατ. ευρώ από 101 εκατ. ευρώ το 2023 και στο Έκτακτο Περιβαλλοντικό Τέλος Οχημάτων με τα συγκεκριμένα κρατικά έσοδα να υπολογίζονται σε 17 εκατ. ευρώ από 10 εκατ. ευρώ που ήταν το 2023.