Ο κορωνοϊός φαίνεται ότι «πάγωσε» για τα καλά τις διαδικασίες εκτελωνισμού των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που οι ιδιοκτήτες τους ή οι έμποροι που τα έχουν εισάγει έχουν αιτηθεί να εκτελωνιστούν με το Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης. Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr ο αριθμός των αιτήσεων έχει ξεπεράσει τις 4.000 καθώς η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης οδήγησε πάρα πολλούς ενδιαφερόμενους να εισάγουν άρον άρον τα οχήματά τους ώστε να ωφεληθούν από την ευνοϊκή ρύθμιση.
Ωστόσο η Ειδική Επιτροπή που εξετάζει τις αιτήσεις των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχει να συνεδριάσει από τον Ιανουάριο του 2020 και έκτοτε δεν έχει ξανασυνεδριάσει!
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος κ. Κώστας Κυράτσος ο οποίος είναι και μέλος της Ειδικής Επιτροπής ανέφερε στο Newsauto.gr ότι: «Το πάγωμα της διαδικασίας εκτελωνισμού μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με το Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης θα δημιουργήσει μεγάλο έλλειμμα στα δημόσια έσοδα ενώ παράλληλα οι ιδιοκτήτες των συγκεκριμένων αυτοκινήτων θα πρέπει να περιμένουν πάνω από 1 χρόνο για να τα εκτελωνίσουν και να τα κυκλοφορήσουν. Θα πρέπει το κράτος άμεσα να ξεμπλοκάρει το Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης ώστε να γεμίσουν και τα δημόσια ταμεία.»
Πάντως ένας εύκολος τρόπος να μειωθεί ο αριθμός των αυτοκινήτων που οι ιδιοκτήτες τους έχουν αιτηθεί να εκτελωνιστούν με Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης είναι όλα τα Υβριδικά μοντέλα να εξαιρεθούν από τις διαδικασίες καθώς το κόστος εκτελωνισμού είναι μηδενικό!
Με αυτό τον τρόπο οι εκτελωνιστές εκτιμούν πως ο αριθμός των αυτοκινήτων θα μειωθεί σε ποσοστό υψηλότερο του 50% οπότε τα υπόλοιπα αυτοκίνητα θα εκτελωνιστούν γρηγορότερα.
Τώρα αν επιτέλους κατατεθεί η σχετική τροπολογία που αλλάζει τον τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης και καταργεί την Ειδική Επιτροπή τότε οι ιδιοκτήτες των οχημάτων που έχουν αιτηθεί για να εκτελωνιστούν με το Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης θα έχουν το δικαίωμα να περιμένουν ή να τα εκτελωνίσουν με το νέο καθεστώς ώστε να τα παραλάβουν άμεσα.
Τι είναι το Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης
Το Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης αποτελεί έναν διαφορετικό τρόπο εκτελωνισμού των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που μπορεί να ισχύσει για όσα οχήματα έχουν 1η Άδεια Κυκλοφορίας πριν από τον Ιούνιο του 2016.
Ειδικότερα η απόφαση ΔΕΦΚΦΔ 1192038 ΕΞ 2017 καθορίζει τον τρόπο υλοποίησης μιας διάταξης που δεν είναι γνωστή στο ευρύ κοινό. Σύμφωνα με αυτή, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα αυτοκίνητα που με την τρέχουσα νομοθεσία πλήρωνουν υψηλό Τέλος Ταξινόμησης, θα μπορούσαν να επιλέξουν να φορολογηθούν με τον παλιό τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης, που δίνει τεράστιες διαφορές προς τα κάτω στα ποσά του αναλογούντος φόρου.
Ωστόσο οι συνεχείς αναβολές μέχρι το οριστικό «πάγωμα» των διαδικασιών δημιούργησε «έμφραγμα» στις και ήδη στο Υπουργείο υπάρχουν καρότσια με φακέλους χιλιάδων αυτοκινήτων που ζητούν να υπαχθούν στην δίκαια κατ’ άλλους και υπερβολικά ευνοϊκή κατ’ άλλους νομοθεσία.
Κάθε φορά η Επιτροπή ελέγχει το περισσότερο 40 αυτοκίνητα με αποτέλεσμα το μήνα να εγκρίνονται το πολύ 160 αυτοκίνητα. Αν υπολογίσει κανείς ότι τον Ιανουάριο που συνεδρίασε για τελευταία φορά η Ειδική Επιτροπή ελέγχονταν οι αιτήσεις που είχαν κατατεθεί στα τέλη Μαρτίου ή στις αρχές Απριλίου του 2019 με αποτέλεσμα τώρα οι παλαιότερες αιτήσεις να έχουν κλείσει ένα χρόνο αναμονής!
Παράλληλα κάποιοι έμποροι με διάφορους τρόπους προσπαθούν να προωθήσουν τα αυτοκίνητα που έχουν εισάγει εκείνοι παρακάμπτοντας άλλους συναδέλφους τους που δεν έχουν πρόσβαση στα μέλη της Επιτροπής με αποτέλεσμα να δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό στους υπόλοιπους επιχειρηματίες του κλάδου!
Έσοδα σε… αναμονή!
Αν τα αυτοκίνητα που υπάγονται στο Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης ανέρχονται σε 4.000 αυτοκίνητα, με το 50% αυτών να εισάγονταν από εμπόρους, με μέση αξία 20.000 ευρώ, τα διαφυγόντα έσοδα από ΦΠΑ ανέρχονται μετριοπαθώς σε 4.000 * 50% * 20.000 * 24% = 9.600.000 ευρώ τα οποία σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν ένα μικρό ποσό.
Επίσης, αν τα αυτοκίνητα εισάγονταν από εμπόρους, το κέρδος θα φορολογούνταν, οπότε η απώλεια φόρων αυξάνεται περαιτέρω…