Τα ηλεκτρικά φορτηγά θα πρέπει να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές των οδικών εμπορευματικών μεταφορών. Εάν αναπτυχθεί ένα αρκετά πυκνό δίκτυο κατάλληλων σταθμών φόρτισης σε ολόκληρη την ΕΕ, η απορρόφησή τους από την αγορά αναμένεται να αυξηθεί ταχέως τα επόμενα χρόνια.
Ένα σημαντικό ερώτημα είναι: πού είναι οι καλύτερες τοποθεσίες για τοποθετηθούν οι σταθμοί φόρτισης για βαρέα οχήματα; Από λειτουργική άποψη, οι φορτιστές είναι καλύτερα τοποθετημένοι εκεί που τα φορτηγά σταματούν τακτικά σήμερα.
Για να εντοπίσει τις τοποθεσίες με κορυφαία προτεραιότητα, ο ACEA ανέθεσε στην Fraunhofer ISI να βοηθήσει στην ανάλυση ενός μοναδικού συνόλου δεδομένων που συντάχθηκε από επτά κατασκευαστές φορτηγών που καλύπτουν τις συντεταγμένες GPS περίπου 400.000 φορτηγών σε λειτουργία σε όλη την Ευρώπη.
H νέα ανάλυση που διεξήχθη από το Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) θα βοηθήσει τις κυβερνήσεις και τους φορείς εκμετάλλευσης υποδομών να δώσουν προτεραιότητα στο πού να ξεκινήσουν την εγκατάσταση σημείων φόρτισης για ηλεκτρικά φορτηγά.
«Τα ηλεκτρικά φορτηγά θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην απελευθέρωση των ανθρακούχων οδικών εμπορευματικών μεταφορών. Εάν εγκατασταθούν γρήγορα αρκετοί σταθμοί φόρτισης σε ολόκληρη την ΕΕ, η απορρόφησή τους από την αγορά θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια», δήλωσε ο Martin Lundstedt, Πρόεδρος του Συμβουλίου Εμπορικών Οχημάτων της ACEA και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Volvo.
«Δεδομένου ότι οι σταθμοί φόρτισης που ταιριάζουν στις συγκεκριμένες ανάγκες των φορτηγών λείπουν σχεδόν εντελώς σήμερα, η πρόκληση που έχουμε μπροστά μας είναι τεράστια. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο θέλουμε να βοηθήσουμε τις κυβερνήσεις και τα ενδιαφερόμενα μέρη του κλάδου να κατευθύνουν τις επενδύσεις τους εκεί που χρειάζονται περισσότερο», εξήγησε ο Lundstedt.
Καθώς οι οδηγοί φορτηγών μεταβαίνουν στα ηλεκτρικά οχήματα, είναι απίθανο να αλλάξουν την οδηγική τους συμπεριφορά. Ο στόχος αυτής της μελέτης είναι επομένως να χαρτογραφήσει ακριβώς πού κάνουν οι οδηγοί στάσεις σήμερα και ποιες από αυτές τις στάσεις φορτηγών χρησιμοποιούνται συχνότερα.
Η Fraunhofer ISI ανέλυσε τις συντεταγμένες GPS περίπου 400.000 φορτηγών σε λειτουργία σε όλη την Ευρώπη σε διάστημα 12 μηνών, εστιάζοντας στη διάρκεια των στάσεων σε μεμονωμένες τοποθεσίες. Η ανάλυση διαπίστωσε ότι το 10% των τοποθεσιών που συχνάζουν τα φορτηγά στην Ευρώπη (πάνω από 3.000) αντιπροσωπεύουν περίπου το 50% (78.000) των συνολικών στάσεων που κάνουν τα φορτηγά.
Έχοντας αυτό κατά νου, ο ACEA καλεί τις εθνικές κυβερνήσεις να διασφαλίσουν ότι το 10% των κορυφαίων τοποθεσιών στάσεων φορτηγών στις χώρες τους είναι εξοπλισμένες με κατάλληλους ηλεκτρικούς φορτιστές το αργότερο έως το 2027.
Οι ακριβείς τοποθεσίες όλων των στάσεων φορτηγών σε 29 ευρωπαϊκές χώρες εμφανίζονται σε πέντε περιφερειακούς χάρτες: κεντρική Ευρώπη, βόρεια Ευρώπη, νοτιοανατολική Ευρώπη, νότια Ευρώπη και δυτική Ευρώπη.
Οι χάρτες διακρίνουν επίσης τους διαφορετικούς χρόνους στάσης των φορτηγών – σύντομες στάσεις (κάτω από μία ώρα) και μεγάλες στάσεις (διανυκτέρευση στάθμευσης). Αυτό είναι σημαντικό καθώς η διάρκεια καθορίζει τις ανάγκες φόρτισης, όπως ο διαθέσιμος χρόνος για πλήρη επαναφόρτιση και η απαιτούμενη ισχύς εξόδου. Οι χάρτες προσδιορίζουν επίσης ακριβώς πού βρίσκονται οι πιο χρησιμοποιούμενες στάσεις φορτηγών (κυρίως σε χώρους ανάπαυσης κατά μήκος αυτοκινητοδρόμων, τοποθεσίες εταιρειών, κόμβους logistics και λιμάνια).
Καθώς οι ευρωβουλευτές και οι υπουργοί της ΕΕ προετοιμάζουν τις τελικές τους θέσεις σχετικά με τον Κανονισμό για την Υποδομή Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR), ο ACEA ζητά αφοσιωμένους και φιλόδοξους στόχους για συγκεκριμένες υποδομές φορτηγών για κάθε κράτος μέλος.
Η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις του πίνακα του ACEA και σύμφωνα με την έρευνα θα πρέπει να τοποθετηθούν 73 φορτιστές σε όλη την Επικράτεια για να μπορούν να φορτίζουν τα φορτηγά τους οι οδηγοί τους.
Total truck stop locations | Total truck stops/day | Locations requiring chargers by 2027 | Stops/day at locations requiring chargers by 2027 | |||
1 | Germany | 7,452 | 34,521 | 746 | 18,300 | |
2 | France | 5,833 | 25,615 | 584 | 14,357 | |
3 | Italy | 3,367 | 10,688 | 337 | 5,857 | |
4 | UK | 2,989 | 17,797 | 299 | 10,318 | |
5 | Spain | 2,818 | 12,622 | 282 | 7,340 | |
6 | Poland | 1,445 | 5,859 | 145 | 2,994 | |
7 | Netherlands | 1,014 | 4,437 | 102 | 2,345 | |
8 | Belgium | 899 | 4,646 | 90 | 2,317 | |
9 | Austria | 877 | 4,270 | 88 | 2,235 | |
10 | Czech Republic | 811 | 4,494 | 82 | 2,485 | |
11 | Sweden | 672 | 4,716 | 68 | 2,578 | |
12 | Hungary | 587 | 2,547 | 59 | 1,323 | |
13 | Switzerland | 301 | 895 | 31 | 385 | |
14 | Slovakia | 276 | 1,428 | 28 | 710 | |
15 | Romania | 274 | 1,012 | 28 | 552 | |
16 | Denmark | 269 | 1,488 | 27 | 725 | |
17 | Norway | 217 | 1,837 | 22 | 913 | |
18 | Portugal | 186 | 562 | 19 | 245 | |
19 | Bulgaria | 138 | 402 | 14 | 213 | |
20 | Finland | 132 | 622 | 14 | 281 | |
21 | Lithuania | 114 | 305 | 12 | 156 | |
22 | Slovenia | 102 | 800 | 11 | 425 | |
23 | Croatia | 67 | 216 | 7 | 85 | |
24 | Luxembourg | 60 | 442 | 6 | 259 | |
25 | Greece | 58 | 136 | 6 | 73 | |
26 | Ireland | 45 | 274 | 5 | 161 | |
27 | Latvia | 44 | 141 | 5 | 61 | |
28 | Serbia | 41 | 173 | 5 | 99 | |
29 | Estonia | 33 | 136 | 4 | 62 | |
TOTAL | 31,121 | 143,083 | 3,126 | 77,853 |