Άμεση ήταν η αντίδραση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σχετικά με το θέμα που αποκάλυψε το Carandmotor.gr για το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών από το οποίο έλειπε η σχετική διάταξη για τις online διασταυρώσεις των οχημάτων για ΚΤΕΟ όπως επίσης και οι κυρώσεις.
Πιο συγκεκριμένα στις 13 Ιουνίου 2024 το Carandmotor.gr δημοσίευσε θέμα στο οποίο αποκαλύπτονταν η έλλειψη των διασταυρώσεων για την ύπαρξη Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου οχημάτων σε ισχύ.
Όπως αποκάλυψε το Carandmotor.gr στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών προέβλεπε τις ηλεκτρονικές διασταυρώσεις για τον εντοπισμό των παραβατών ιδιοκτητών οχημάτων τουλάχιστον μία φορά το εξάμηνο για ασφάλειες και για ανεξόφλητα Τέλη Κυκλοφορίας αλλά όχι για ΚΤΕΟ!
Μετά την δημοσίευση του θέματος στελέχη από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επικοινώνησαν με το Carandmotor.gr διαβεβαιώνοντάς μας ότι ετοιμάζεται ήδη η σχετική νομοθετική διόρθωση και προφανώς το λάθος διαπιστώθηκε και ήδη διορθώνεται.
Συνεπώς η ηλεκτρονική διασταύρωση που θα γίνεται τουλάχιστον μία φορά το εξάμηνο θα διαπιστώνει αν κάποιος κινεί το όχημά του χωρίς ασφάλεια, ΚΤΕΟ ή αν το κινεί χωρίς να έχει εξοφλήσει τα Τέλη Κυκλοφορίας.
Συνολικά εκτιμάται ότι περίπου 600.000 οχήματα κινούνται χωρίς ασφάλεια, 2,8 εκατ. οχήματα δεν περνούν από τον τακτικό έλεγχο ΚΤΕΟ και περίπου 300.000 ιδιοκτήτες δεν πληρώνουν Τέλη Κυκλοφορίας!
Τα πρόστιμα
Βαριά είναι τα πρόστιμα που προβλέπει το νομοσχέδιο για τους παραβάτες οδηγούς τα οποία μάλιστα σε περίπτωση υποτροπής πολλαπλασιάζονται!
Πιο συγκεκριμένα αν το όχημα εντοπίζεται ανασφάλιστο, επιβάλλεται από τη Γενική Διεύθυνση Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Γ.Δ. Σ.Δ.Ο.Ε.) του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών πρόστιμο 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης, 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
Αν διαπιστώνεται οφειλή τελών κυκλοφορίας ενός τουλάχιστον έτους, τα οφειλόμενα τέλη κυκλοφορίας μετά του προστίμου (διπλάσιο ποσό των Τελών Κυκλοφορίας) καταλογίζονται από την Α.Α.Δ.Ε. στο σύνολό τους.
Όταν από τον ηλεκτρονικό διασταυρωτικό έλεγχο διαπιστώνεται παράβαση, διενεργείται υποχρεωτικά δεύτερος ηλεκτρονικός διασταυρωτικός έλεγχος, εντός 3 μηνών από την κοινοποίηση της πράξης επιβολής προστίμου. Αν, κατά τον έλεγχο αυτό, διαπιστωθεί μη συμμόρφωση του κατόχου της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος (ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος) αφαιρούνται η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος.
Η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης ή του ισχύοντος δελτίου τεχνικού ελέγχου του οχήματος ή της βεβαίωσης περί μη οφειλής των τελών κυκλοφορίας, κατά περίπτωση, και της απόδειξης καταβολής του προστίμου κατά περίπτωση.
Σύμφωνα με το νόμο, αν το όχημά σου είναι καινούργιο, θα πρέπει να το περάσεις από ΚΤΕΟ στα 4 χρόνια από την πρώτη του κυκλοφορία και κατόπιν θα ελέγχεται κάθε 2 χρόνια.
Αν αργήσεις και χάσεις την προθεσμία σου, πληρώνεις πρόστιμο στο ταμείο του ΚΤΕΟ, ώστε να γίνει τελικά ο έλεγχος.
Το ποσό που θα πληρώσεις εξαρτάται από την καθυστέρηση και υπολογίζεται σε 16 ευρώ έως 30 ημέρες, σε 33 ευρώ από 30 ημέρες, 65 ευρώ για καθυστέρηση πάνω από 6 μήνες.
Σε περίπτωση ηλεκτρονικού ελέγχου το πρόστιμο ανέρχεται σε 150 ευρώ ενώ αν διαπιστωθεί η παράβαση σε έλεγχο της Τροχαίας τότε το πρόστιμο ανέρχεται σε 400 ευρώ το οποίο μπορεί να περιοριστεί στο 1/8 (50 ευρώ) στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης του οχήματος προσκομίσει δελτίο ΚΤΕΟ σε ισχύ εντός 10 ημερών.
Το πρόστιμο της Τροχαίας σε περίπτωση ανέλεγκτων Φορτηγών άνω των 3,5 τόνων, Ταξί, Ασθενοφόρων, Λεωφορείων από ΚΤΕΟ έχει οριστεί στα 400 ευρώ, το οποίο μπορεί να περιοριστεί στο 1/2 (200 ευρώ) στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης του οχήματος προσκομίσει δελτίο ΚΤΕΟ σε ισχύ εντός 10 ημερών.
Σε περίπτωση υποτροπής, επιβάλλεται πρόστιμο διπλάσιο του προβλεπόμενου και αφαιρούνται η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος.
Άμεση η αντίδραση και των ιδιοκτητών ΚΤΕΟ
Άμεση ήταν όμως και η αντίδραση του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ ο οποίος μετά την ανάρτηση του θέματός μας για τη μη ηλεκτρονική διασταύρωση για την ύπαρξη ΚΤΕΟ ενημέρωσε τα μέλη του για την αιφνίδια διαγραφή της διάταξης.
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται μεταξύ άλλων στην επιστολή του ΠΣΙΚΤΕΟ προς τα μέλη του: «Με τεράστια έκπληξη αλλά και αγανάκτηση πληροφορηθήκαμε ότι το πολυαναμενόμενο πλαίσιο διατάξεων, το οποίο περιλαμβανόταν στο σχέδιο νόμου το οποίο αφορούσε στους διασταυρωτικούς ελέγχους προκειμένου να εντοπιστούν τα οχήματα εκείνα που ενώ υποχρεούνται σε έλεγχο ΚΤΕΟ, εξακολουθούν να τον αποφεύγουν και να κυκλοφορούν στους δρόμους ανέλεγκτα και ανεξέλεγκτα αιφνιδιαστικά αποσύρθηκαν από το σχέδιο αυτό νόμου που κατατέθηκε στην Βουλή αφήνοντας τους ελέγχους αυτούς μόνον για τα τέλη κυκλοφορίας και τις ασφάλειες.
Εκτός της σημαντικής αδυναμίας που προκαλείται στην οδική ασφάλεια της χώρας μας έως σήμερα λόγω αδυναμίας της χώρας μας να εποπτεύσει αποτελεσματικά το φαινόμενο εκτεταμένης αποχής των ιδιοκτητών οχημάτων από τα ΚΤΕΟ από το 2007, η χώρα μας καταλήγει έκθετη έναντι της νομοθεσίας της ΕΕ και πιθανών κυρώσεων που προβλέπονται για μη συμμόρφωσή της τα τελευταία 17 έτη. Εκτός άλλων, σε δημοσιοοικονομικό πλαίσιο οι απώλειες εσόδων για την πολιτεία λόγω αποχής 2,9 εκατ. οχημάτων από τη διαδικασία ΚΤΕΟ υπολογίζονται σήμερα σε άνω των 250 εκατ. ευρώ λόγω μη είσπραξης των αναλογούντων φόρων και τελών που βαρύνουν τον τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ.
Ο Π.Σ.ΙΚΤΕΟ σε συνέχεια αυτών των απρόσμενων δυσμενών εξελίξεων για τον θεσμό και τον κλάδο μας δηλώνει ότι δε θα ανεχθεί άλλον εμπαιγμό από κανέναν και ότι θα προσφύγει άμεσα στην ΕΕ καταγγέλλοντας την διαρκή αποτυχία της χώρας μας και πιο συγκεκριμένα του αρμόδιου Υπουργείου Μεταφορών να εφαρμόσει τους νόμους επί σειρά ετών.»
Η επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
Πλήρως επιβεβαιώθηκε το ρεπορτάζ του Carandmotor.gr σχετικά με την απόσυρση της διάταξης για ηλεκτρονικούς ελέγχους ΚΤΕΟ από το νομοσχέδιο του υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που κατατέθηκε στη Βουλή και η αντίδραση του υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ήταν άμεση.
Πιο συγκεκριμένα το ΥΠΥΜΕ εισηγήθηκε τη θέσπιση διαδικασίας ελέγχου και επιβολής προστίμου για οχήματα που δεν έχουν περάσει εγκαίρως από τεχνικό έλεγχο (Κ.Τ.Ε.Ο.), σε συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, στο πλαίσιο των δράσεων για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
Ειδικότερα, με προτεινόμενη προσθήκη σε σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, θεσπίζεται ένας μόνιμος, σύγχρονος μηχανισμός ηλεκτρονικών διασταυρωτικών ελέγχων, που διενεργούνται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΓΓΠΣΨΔ) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με μαζικό και αυτοματοποιημένο (ψηφιακό) τρόπο, σε συνέργεια και με τα προβλεπόμενα πληροφοριακά συστήματα και μητρώα που τηρούνται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε κυκλοφορούντα οχήματα.
Σκοπός είναι ο εντοπισμός παραλείψεων και παραβάσεων που σχετίζονται με την υποχρέωση διενέργειας περιοδικού τεχνικού ελέγχου Κ.Τ.Ε.Ο., έτσι ώστε να αποτραπεί η κυκλοφορία οχημάτων που εγκυμονούν κινδύνους για την οδική ασφάλεια, λόγω ελλείψεων ως προς την τεχνική επάρκεια και την καταλληλότητά τους.
Σημειώνεται ότι για την υποστήριξη της συγκεκριμένης διαδικασίας, προβλέπεται η δυνατότητα επιπλέον ενίσχυσης του προϋπολογισμού του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών από τον κρατικό προϋπολογισμό.