Plug-in Hybrid: Η ψευδαίσθηση της οικολογικής συνείδησης!

Πληθαίνουν συνεχώς οι φωνές σε Ευρώπη και ΗΠΑ σχετικά με το πόσο «οικολογικά» είναι τα Plug-in Hybrid αυτοκίνητα και κατά πόσο τα φορτίζουν οι ιδιοκτήτες τους.

Ο Sir Alec Issigonis, ο διάσημος σχεδιαστής του πρωτότυπου Mini είπε κάποτε ότι: «Μια καμήλα είναι ένα άλογο κούρσας που σχεδιάστηκε από επιτροπή».

Κάπως έτσι χαρακτηρίζουν πλέον τόσο οι αναλυτές όσο και οι άνθρωποι του Ειδικού Τύπου τα plug-in hybrid αυτοκίνητα τα οποία προσδίδουν μια περιορισμένη αυτονομία κίνησης με τον ηλεκτροκινητήρα αλλά όταν η μπαταρία εξαντληθεί κινούνται κανονικά με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Μάλιστα όλες οι περιβαλλοντικές οργανώσεις έχουν επισημάνει ότι τα plug-in hybrid αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν ότι χειρότερο υπάρχει από τις δύο τεχνολογίες στην αυτοκίνηση.

Ο βραβευμένος με Πούλιτζερ δημοσιογράφος αυτοκινήτων κ. Dan Neil έχει πολύ σωστά επισημάνει ότι τα Plug-in Hybrid αυτοκίνητα δημιουργούν την «ψευδαίσθηση της οικολογικής συνείδησης» την οποία υιοθετούν σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις με μεγάλους εταιρικούς στόλους οχημάτων.

Είναι ένας βολικός τρόπος για τις παλαιού τύπου αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τους μέσους όρους εκπομπών CO2 χωρίς να κάνουν υψηλές επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη όπως απαιτείται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Πριν από δεκατέσσερα χρόνια, όταν το Chevrolet Volt έκανε το ντεμπούτο του, η ιδέα της μικρής γκάμας EV που υποστηρίζεται από ένα βενζινοκινητήρα φαινόταν φουτουριστική. Αλλά αυτές τις μέρες, σε μια αγορά όπου το Tesla Model Y συγκέντρωσε 1,2 εκατομμύρια παγκόσμιες ταξινομήσεις το 2023, χτυπώντας παραδοσιακά μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης η GM σταμάτησε την παραγωγή του Volt και πολλές εταιρείες στράφηκαν στα plug-in hybrid μοντέλα.

Υπάρχει κάτι καλό σε αυτά; Λοιπόν, ο λόγος που το Volt πρώτης γενιάς ήρθε με μπαταρία 16 kWh είναι ότι μια μελέτη ανέφερε ότι οι περισσότεροι άνθρωποι οδηγούν τα αυτοκίνητά τους μόλις 46,6 χιλιόμετρα (29 μίλια) την ημέρα. Δεκαέξι kWh (αργότερα ενσωματώθηκαν σε 18,4 kWh για τη δεύτερη γενιά) ήταν αρκετά για να δώσουν στον ιδιοκτήτη περίπου 48 χλμ. (30 μίλια) ηλεκτρικής οδήγησης. Αν κοιτάξετε το μυαλό σας προς τα πίσω στο 2011, δεν υπήρχε σχεδόν καμία υποδομή για τα ηλεκτρικά οχήματα. Η Tesla δεν είχε καν αρχίσει να δημιουργεί το δίκτυο Supercharger και οι οικιακές φορτιστές έμοιαζαν σαν κάτι εξωπραγματικό.

Τα Plug-in Hybrid τότε είχαν όλο το νόημα στον κόσμο χωρίς να υπάρχει η σημερινή υποδομή με φορτιστές τόσο στα σπίτια όσο και στο δημόσιο δρόμο.

Σήμερα οι ιδιοκτήτες των plug-in hybrid μοντέλων δυστυχώς δεν τα φορτίζουν πουθενά με αποτέλεσμα η κίνηση με ηλεκτρισμό να είναι ανύπαρκτη και η κίνησή τους να γίνεται αποκλειστικά με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης που διαθέτει το κάθε ένα όχημά από αυτά εκπέμποντας πολύ υψηλούς ρύπους αλλά έχοντας μάλιστα και σημαντικές φοροαπαλλαγές οι χρήστες τους!

Άλλωστε μια «νεκρή» μπαταρία σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες τους σέρνουν άσκοπα ένα βαρύ σύστημα μετάδοσης ηλεκτρικής κίνησης μαζί τους. Ένα αποφορτισμένο PHEV θα πετύχει σχεδόν σίγουρα χειρότερες περιβαλλοντικές επιδόσεις από ένα αντίστοιχο μοντέλο που κινείται μόνο από κινητήρα εσωτερικής καύσης!

Επιπλέον η πλήρης φόρτιση μιας μπαταρίας στο 100% και στη συνέχεια η μηδενική φόρτιση είναι τρομερή για τη μακροπρόθεσμη υγεία οποιασδήποτε μπαταρίας. Η υγεία της μπαταρίας επιτυγχάνεται καλύτερα με τη φόρτιση μεταξύ 70 και 80% (ή λιγότερο) και θα πρέπει να φορτιστεί και πάλι όταν πέσει σε κάτω από το 20%.

Στα υπέρ των plug-in hybrid μοντέλων συγκαταλέγεται το γεγονός ότι οι ιδιοκτήτες τους έχουν δύο συστήματα πρόωσης, αν βέβαια φορτίζουν καθημερινά την μπαταρία του οχήματός τους. Αν πάλι δεν τα φορτίζουν τότε ο κινητήρας βενζίνης ή diesel έχει αναλάβει αποκλειστικά την κίνηση του οχήματος καταναλώνοντας και αυξημένες ποσότητες καυσίμων εξαιτίας του επιπλέον βάρους που προσδίδει το σύστημα ηλεκτροκίνησης.