Οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πρέπει να πληρώνουν ειδικό φόρο κατανάλωσης οχημάτων, πιο γνωστό ως τέλη κυκλοφορίας, από το 2025, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομικών της Βρετανίας.
Στελέχη και αναλυτές από τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας προειδοποιούν ότι η επιβολή Τελών Κυκλοφορίας σε οχήματα με μηδενικές εκπομπές θα μπορούσε να επιβραδύνει τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Ωστόσο το βρετανικό ΥΠΟΙΚ δεν σταματά μόνο στην επιβολή φόρων στα ηλεκτρικά ΙΧ καθώς και οι οδηγοί συμβατικών αυτοκινήτων θα δουν το κόστος λειτουργίας τους να αυξάνεται ακόμη και πριν το 2025, με μια προγραμματισμένη αύξηση του φόρου καυσίμου τον Μάρτιο του 2023 που ενδεχομένως θα προσθέσει 12 πένες/λίτρο (0,14 ευρώ το λίτρο) στο τρέχον κόστος βενζίνης και diesel.
Τα έγγραφα του Γραφείου Προϋπολογισμού (Office of Budget Responsibility – OBR) που συνοδεύουν την φθινοπωρινή δήλωση του υπουργού Οικονομικών προέβλεπαν αύξηση των εσόδων κατά 5,7 δισεκατομμύρια στερλίνες το επόμενο έτος, «δείχνοντας» αύξηση του δασμού σύμφωνα με τον πληθωρισμό μαζί με την ετήσια περικοπή κατά 5 πένες (0,06 ευρώ) από τον προϋπολογισμό του Rishi Sunak που ολοκληρώνεται τον Μάρτιο.
Ενώ το Γραφείο Προϋπολογισμού δείχνει μια πιθανή αύξηση 23% στο φόρο καυσίμων, οι διαδοχικοί υπουργοί Οικονομικών χρησιμοποίησαν τους προϋπολογισμούς τους για να παγώσουν τις αυξήσεις στους φόρους καυσίμων από το 2011 και ο Hunt μπορεί να ακολουθήσει το παράδειγμά της την άνοιξη.
Ο Hunt δεν ανακοίνωσε καμία κίνηση ή μια ευρύτερη μεταρρύθμιση των δασμών στα καύσιμα, αντίθετα με ορισμένες προσδοκίες. Ο φόρος καυσίμου που χρεώνεται στις αντλίες αυξάνει το μεγαλύτερο μέρος των περίπου 35 δισεκατομμυρίων λιρών σε φόρους αυτοκινήτων για το Υπουργείο Οικονομικών, αλλά ο αριθμός αυτός προβλέπεται να μειωθεί απότομα με τη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οι αξιωματούχοι είπαν ότι θα χρειαστούν νέες πηγές εσόδων.
Ένα σύστημα οδικής τιμολόγησης, που χρεώνεται στα οχήματα ανάλογα με την απόσταση που διανύεται, θεωρείται από πολλούς αυτοκινητιστικούς οργανισμούς ως η καλύτερη τελική αντικατάσταση, αλλά θεωρείται από καιρό ως πολιτικά τοξικό.
Τα ηλεκτρικά οχήματα (EVs) αποτελούν ένα αυξανόμενο ποσοστό των αυτοκινήτων στους δρόμους του Ηνωμένου Βασιλείου, πράγμα που σημαίνει ότι τα έσοδα στο Υπουργείο Οικονομικών τόσο από τα Τέλη Κυκλοφορίας όσο και από το φόρο καυσίμων πρόκειται να μειωθούν. Η πώληση νέων αυτοκινήτων βενζίνης ή diesel θα απαγορευτεί στο Ηνωμένο Βασίλειο από το 2030.
Ο υπουργός Οικονομικών Jeremy Hunt, στη φθινοπωρινή του δήλωση επισήμανε ότι: «Επειδή το Γραφείο Προϋπολογισμού προέβλεψε τα μισά από όλα τα νέα οχήματα να είναι ηλεκτρικά μέχρι το 2025, για να κάνουμε το φορολογικό μας σύστημα πιο δίκαιο, αποφάσισα ότι από τότε τα ηλεκτρικά οχήματα θα δεν θα απαλλάσσονται πλέον από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης οχημάτων».
Τα ποσοστά Τελών Κυκλοφορίας ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό ανάλογα με τις εκπομπές και την ηλικία του αυτοκινήτου, με όλα τα οχήματα μηδενικών εκπομπών επί του παρόντος εξαιρούνται. Τα ηλεκτρικά οχήματα θα χρεώνονται με τη χαμηλότερη ζώνη για καινούργια αυτοκίνητα τον πρώτο χρόνο – επί του παρόντος 10 λίρες (11,5 ευρώ) – και στη συνέχεια θα πληρώνουν την ίδια ποσά με τα άλλα οχήματα. Οι οδηγοί των νεότερων αυτοκινήτων diesel ή βενζίνης πληρώνουν συνήθως 120-945 λίρες (138 – 1.086 ευρώ) τον πρώτο χρόνο και στη συνέχεια 165 λίρες (189 ευρώ) ετησίως για τα επόμενα πέντε χρόνια. Τα ακριβότερα αυτοκίνητα επιβαρύνονται επίσης, δυνητικά πλήττοντας νέα EV.
Θα παραμείνουν ορισμένα κίνητρα για τις επιχειρήσεις να μεταβούν σε καθαρότερα οχήματα. Ο Hunt είπε: «Οι φορολογικοί συντελεστές των εταιρικών αυτοκινήτων θα παραμείνουν χαμηλότεροι για τα ηλεκτρικά οχήματα… και θα περιορίσω τις αυξήσεις των συντελεστών στο 1% ετησίως για τρία χρόνια από το 2025».
Ο Ian Plummer, διευθυντής της Auto Trader, δήλωσε: «Η προοπτική πρόσθετων λειτουργικών εξόδων θα απομακρύνει περισσότερους επίδοξους αγοραστές από τα ηλεκτρικά οχήματα, όταν άλλα κίνητρα καταργούνται και οι υψηλοί λογαριασμοί ενέργειας διαβρώνουν τα πλεονεκτήματα του ηλεκτρισμού».
Ο Gill Nowell, επικεφαλής των ηλεκτρικών οχημάτων στην ElectriX, είπε ότι: «Ήταν μια απογοητευτική απόφαση, αλλά δεν προκαλεί έκπληξη», προσθέτοντας: «Θα πρέπει να γίνει περισσότερη δουλειά για να διαβεβαιωθούν οι οδηγοί ότι η λειτουργία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου παραμένει φθηνότερη από την οδήγηση βενζίνης ή diesel και είναι επίσης καλύτερο για το περιβάλλον».
Ο Σύνδεσμος Τοπικής Αυτοδιοίκησης χαιρέτισε την κίνηση επιβολής του φόρου στους οδηγούς ηλεκτρικών οχημάτων. Ο David Renard, εκπρόσωπος μεταφορών, δήλωσε: «Αν και πολύ λιγότερο επιβλαβή για το περιβάλλον από τα αυτοκίνητα βενζίνης και diesel, τα ηλεκτρικά οχήματα εξακολουθούν να συμβάλλουν στις εκπομπές άνθρακα, τη συμφόρηση και τη φθορά στους δρόμους μας. Είναι δίκαιο τότε οι οδηγοί να συνεισφέρουν σε αυτά τα πρόσθετα κόστη και να συμβάλουν στην υποστήριξη των επενδύσεων σε εναλλακτικές λύσεις ακόμη χαμηλότερων εκπομπών άνθρακα, όπως τα δημόσια μέσα μεταφοράς, τα λεωφορεία, το ποδήλατο και το περπάτημα».
Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν θα «τιμωρήσουν αδικαιολόγητα» τις νέες και πιο ακριβές τεχνολογίες οχημάτων, ανέφερε σε δήλωση της η Ένωση Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτων (SMMT).