Η αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου θα κοστίσει πολύ πιο ακριβά τα επόμενα δύο χρόνια στη Γαλλία. Ο δημοσιονομικός νόμος του 2025, που εγκρίθηκε στις 14 Φεβρουαρίου, περιορίζει την ενίσχυση αγοράς με την κατάργηση του μπόνους για ηλεκτρικά ΙΧ, αυστηροποιεί την οικολογική ποινή και θα επιβάλλει αναδρομικά όλα τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα την ποινή για τις εκπομπές CO2 και για το βάρος τους (φόρος μάζας σε κατάσταση λειτουργίας).
Αυτό θα είναι ένα πραγματικό πλήγμα για την αγορά μεταχειρισμένων που θα ενταθεί από την 1η Ιανουαρίου 2026.
Επηρεάζονται όλα τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα;
Μέχρι τώρα επηρεάζονται μόνο μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που αγοράζονται στο εξωτερικό (εισαγόμενα μεταχειρισμένα) και οι ιδιοκτήτες τους υπόκεινται σε κυρώσεις για τις εκπομπές CO2 αλλά και το βάρος τους όταν εγγράφονται στη Γαλλία.
Επωφελήθηκαν από ένα είδος «προνομιακού συντελεστή», δεδομένου ότι τους εφαρμόστηκε μείωση 10% ανά έτος παλαιότητας από τον έβδομο μήνα μετά την ημερομηνία της πρώτης εγγραφής. Σε εφαρμογή του άρθρου 29 του δημοσιονομικού νόμου, οι δύο αυτοί φόροι θα εφαρμόζονται σε όλα τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί από την 1η Ιανουαρίου 2015, στα οποία δεν έχει επιβληθεί ποινή κατά την πρώτη εγγραφή τους.
Οι φόροι αυτοί οφείλονται από τον αγοραστή του αυτοκινήτου κατά τη μεταπώλησή του, από 1η Μαρτίου 2025 για εισαγόμενα οχήματα και από 1η Ιανουάριου 2026 για τα εγχώρια μεταχειρισμένα ΙΧ. Ωστόσο αυτές οι δύο κυρώσεις καταβάλλονται μόνο μία φορά κατά τη διάρκεια ζωής του αυτοκινήτου, ανεξάρτητα από τον αριθμό των συναλλαγών που ενδέχεται να υπόκειται.
Πώς υπολογίζονται οι φόροι;
Οι κλίμακες που χρησιμοποιούνται για τον προσδιορισμό και το ύψος των κυρώσεων για τις εκμπομπές CO2 και το βάρος είναι αυτά που ισχύουν κατά τη στιγμή της ταξινόμησης του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.
Έτσι, το 2026, τα αυτοκίνητα που εκπέμπουν περισσότερα από 107 γρ./χλμ. CO2 και βάρους άνω των 1.499 κιλών θα φορολογηθούν. Στη συνέχεια εφαρμόζεται προοδευτική μείωση ανάλογα με την ηλικία του αυτοκινήτου. Το τελευταίο κυμαίνεται από 3% για ένα αυτοκίνητο ηλικίας 1 έως 3 μηνών, έως 100% για ένα μοντέλο που ταξινομήθηκε για πρώτη φορά πριν από από 15 χρόνια.
Για παράδειγμα, τον Ιανουάριο του 2026, κατά την αγορά στη Γαλλία ενός Renault Megane IV 1.3 TCe 115 ίππων με πρώτη άδεια κυκλοφορίας τον Μάρτιο του 2020 έκδοσης Limited, το ποσό της ποινής εκπομπών CO2 που θα καταβληθεί θα είναι 1.350 ευρώ και δεν θα επιβληθεί πρόστιμο για το βάρος.
Σύμφωνα με το νέο σύστημα, η εισαγωγή μιας BMW 320iA xDrive 258 ίππων στην έκδοση M Sport από τον Ιανουάριο του 2022 θα επιβληθεί ποσό ποινής 2.157 ευρώ μόνο για τις εκπομπές CO2, ενώ δεν θα επιβληθεί πρόστιμο για το βάρος.
Μετά την ανάπτυξη του συστήματος πληροφοριών οχημάτων, ο υπολογισμός της μείωσης θα λαμβάνει επίσης υπόψη ένα κριτήριο χιλιομέτρων από την 1η Ιανουάριου 2027. Έτσι, η μείωση που θα ισχύει για το όχημα θα είναι μεγαλύτερη και το ποσό των φόρων χαμηλότερο, πέρα από μια μέση χιλιομετρική απόσταση μεγαλύτερη από 20.000 χλμ./έτος. Αυτή η πρόσθετη μείωση θα κυμαίνεται μεταξύ 1,5 και 3,5%.
Έκπτωση με βάση την ηλικία του οχήματος
Ηλικία του οχήματος (σε μήνες) |
κατ’ αποκοπή συντελεστής έκπτωσης (%) |
Από 1 έως 3 | 3 |
Από 4 έως 6 | 6 |
Από 7 έως 9 | 9 |
Από 10 έως 12 | 12 |
Από 13 έως 18 | 16 |
Από 19 έως 24 | 20 |
Από 25 έως 36 | 28 |
Από 37 έως 48 | 33 |
Από 49 έως 60 | 38 |
Από 61 έως 72 | 43 |
Από 73 έως 84 | 48 |
Από το 85 έως το 96 | 53 |
Από το 97 έως το 108 | 58 |
Από 109 έως 120 | 64 |
Από 121 έως 132 | 70 |
Από 133 έως 144 | 76 |
Από 145 έως 156 | 82 |
Από το 157 έως το 168 | 88 |
Από 169 έως 180 | 94 |
Από το 181* | 100 |
* από 15 ετών
Έκπτωση με βάση τη μέση ετήσια χιλιομετρική απόσταση του οχήματος
Μέση ετήσια διανυθείσα απόσταση (σε km) |
Συντελεστής χρήσης (%) |
Έως 20.000 | 0 |
Από 20.001 έως 25.000 | 1 |
Από 25.001 έως 30.000 | 1.5 |
Από 30.001 έως 35.000 | 2 |
Από 35.001 έως 40.000 | 2.5 |
Από 40.001 έως 45.000 | 3 |
Από 45.001 | 3.5 |
* Όσον αφορά την ποινή βάρους, έως την 1η Ιουλίου 2026, τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά με αυτονομία μεγαλύτερη από 50 km σε ηλεκτρική λειτουργία επωφελούνται από μείωση 200 kg, έως όριο 15% της μάζας σε κατάσταση λειτουργίας. Τα μη επαναφορτιζόμενα υβριδικά επωφελούνται από μείωση 100 kg.