Η φορολογία των βαριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων που αποφασίστηκε από το Βέλγιο φαίνεται ότι δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστους τους Γάλλους πολιτικούς οι οποίοι εξετάζουν να υιοθετήσουν την ίδια φορολογική πρακτική.
Ωστόσο κάτι τέτοιο φαίνεται να δημιουργήσει πολλά προβλήματα στην ηλεκτροκίνηση και βέβαια θα «φρενάρει» την όποια ανοδική πορεία καταγράφει αυτή τη στιγμή στην ΕΕ.
Η ανακοίνωση της κυβέρνησης της Βαλλονίας του Βελγίου να φορολογήσει τα αυτοκίνητα ανάλογα με το βάρος τους, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων, έχει αναμφίβολα επηρεάσει τους Γάλλους πολιτικούς.
Στη Γαλλία, έχει ήδη ανακοινωθεί η προετοιμασία ενός νέου οικολογικού μπόνους για το 2024, με την εισαγωγή ενός αυστηρότερου περιβαλλοντικού κριτηρίου. Αυτή η ενίσχυση θα καταβληθεί μόνο εάν το μοντέλο έχει καλό αποτύπωμα άνθρακα, ένα μέτρο που στοχεύει να εμποδίσει τις κινεζικές μάρκες που πωλούνται στην ΕΕ.
Αλλά δεν είναι μόνο αυτό! Η γαλλική κυβέρνηση σκοπεύει επίσης να σκληρύνει το οικολογικό bonus-malus . Επί του παρόντος, το τελευταίο βασίζεται σε δύο κριτήρια που περιλαμβάνουν τις εκπομπές CO2 και το βάρος του οχήματος. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαλλάσσονται από αυτόν τον φόρο, καθώς δεν εκπέμπουν απευθείας CO2 και δεν λαμβάνεται υπόψη το βάρος.
Προς σκλήρυνση της ποινής βάρους;
Η φορολόγηση των αυτοκινήτων σύμφωνα με το βάρος τους υιοθετήθηκε την 1η Ιανουαρίου 2022 και έκτοτε δεν έχει υποστεί σημαντικές αλλαγές. Επιβάλλεται σε οχήματα άνω των 1.800 κιλών με συντελεστή 10 ευρώ το κιλό. Ωστόσο, τα plug-in υβριδικά με επαρκή ηλεκτρική αυτονομία και τα 100% ηλεκτρικά μοντέλα απαλλάσσονται από αυτόν τον φόρο, μια χάρη που αποσκοπεί να μην εμποδίσει την ηλεκτροδότηση της αγοράς αυτοκινήτων.
Όμως, το 2024, οι κανόνες είναι πολύ πιθανό να αλλάξουν, όπως ανακοινώθηκε από Γαλλικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Εκτός από πιθανή μείωση του ορίου ενεργοποίησης για την ποινή βάρους, σε 1,7 ή και 1,6 τόνους, ο υπουργός Οικονομίας, Bruno Le Maire, ανέφερε τη δυνατότητα επέκτασης αυτής της ποινής στα υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα.
Η ιδέα της φορολόγησης των βαρύτερων ηλεκτρικών αυτοκινήτων διχάζει. Από τη μία, ενθαρρύνει τη χρήση ελαφρύτερων και λιγότερο ισχυρών οχημάτων, κάτι που είναι καλό για το περιβάλλον (και το πορτοφόλι των καταναλωτών).
Ειδικά επειδή το βάρος ενός οχήματος δεν επηρεάζει πολύ την κατανάλωσή του στις υψηλές ταχύτητες, η αεροδυναμική, ή ακόμα και το μέγεθος και το μέγεθος των τροχών, είναι πιο καθοριστικοί παράγοντες. Το βάρος επηρεάζει κυρίως σε χαμηλή ταχύτητα, κατά την επανεκκίνηση σε αστικά περιβάλλοντα.
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι: «Κάποιος που μπορεί να αντέξει οικονομικά ένα μεγάλο ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να αντέξει οικονομικά να πληρώσει λίγο περισσότερο». Αυτή η πολιτική θα μπορούσε επομένως να ενθαρρύνει την υιοθέτηση μικρότερων και πιο προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, συμβάλλοντας στη μείωση των ανισοτήτων και στην προώθηση της μετάβασης προς πιο φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα.
Από την άλλη πλευρά, ένα τέτοιο μέτρο θα μπορούσε να επιβραδύνει την υιοθέτηση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου σε όλες του τις μορφές, κάτι που θα ήταν λυπηρό ενόψει της τρέχουσας οικολογικής κρίσης. Αλλά όπως είδαμε ξανά πρόσφατα, δεν έχει νόημα να έχετε μεγάλη αυτονομία (και επομένως μεγάλη και βαριά μπαταρία) και είναι καλύτερο να βασίζεστε στην εξαιρετικά γρήγορη φόρτιση.
Το σχέδιο νόμου του 2024 πρέπει να παρουσιαστεί τον Σεπτέμβριο για εφαρμογή μέσα στην ίδια χρονιά. Το μέλλον της γαλλικής φορολογίας των αυτοκινήτων διακυβεύεται επομένως τους επόμενους μήνες. Θα είναι κρίσιμο να παρακολουθήσουμε αυτές τις εξελίξεις για να κατανοήσουμε ποιες θα είναι οι επιπτώσεις για τους καταναλωτές και την αυτοκινητοβιομηχανία.