Ο όμιλος αυτοκινήτων με 15 μάρκες είναι ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης στην κατηγορία των επαγγελματικών οχημάτων. Έτσι, το μερίδιο αγοράς της πλησιάζει το 30%. Εντός της ΕΕ, ο όμιλος Stellantis, μέσω του τμήματός της Pro One, κυριαρχεί σε εννέα από τις δέκα κύριες ευρωπαϊκές αγορές.
Ένα τμήμα αφιερωμένο στα επαγγελματικά οχήματα και δομημένο το 2023, το Stellantis Pro One συντρίβει κάθε ανταγωνισμό στη Γηραιά Ήπειρο χάρη στις σειρές Citroen, Fiat, Peugeot και Opel. Οι τελευταίοι έχουν επιτύχει μερίδιο αγοράς 29,5% στις αρχές του τρέχοντος έτους (έναντι 29,1% στο τέλος του 2024).
Ο ηλεκτρισμός στο κέντρο του παιχνιδιού
Με περίπου 10.000 ταξινομήσεις επαγγελματικών οχημάτων που καταγράφηκαν μόνο τον Ιανουάριο του 2025, σε σύγκριση με λίγο περισσότερες από 7.000 για τον κύριο αντίπαλο της Renault Group, ο όμιλος Stellantis ενισχύει «την ιστορική και αδιαμφισβήτητη ηγεσία της».
Μια υπεροχή που θα μπορούσε να αμφισβητηθεί από την ενεργειακή μετάβαση. Ας υπενθυμίσουμε ότι οι νέες μειωμένες εκπομπές CO2 περιλαμβάνουν και τα επαγγελματικά μοντέλα. Φυσικά, ο υπολογισμός υπόσχεται εξομάλυνση την επόμενη τριετία (2025-2027), εφόσον το μέτρο ψηφιστεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Αλλά αυτή η νέα πραγματικότητα θα απαιτήσει από τους κατασκευαστές να κυριαρχήσουν στην τεχνική και εμπορική εξέλιξη προς τα ηλεκτρικά επαγγελματικά οχήματα. Φιλοδοξία του ομίλου Stellantis είναι να επιτύχει μερίδιο 20% των ηλεκτρικών οχημάτων στις πωλήσεις του στην αγορά αυτή. Επειδή μέχρι το 2035, όλα τα νέα επαγγελματικά οχήματα κοινής ωφέλειας που πωλούνται στην ΕΕ θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές.
Τεχνικά και οικονομικά εμπόδια
Πίσω από τα στοιχεία πωλήσεων για το Stellantis Pro One, το οποίο αντιπροσωπεύει 1 στις 3 πωλήσεις στην Ευρώπη, οι έμποροι εκφράζουν παρόμοιους φόβους όπως οι ιδιώτες καταναλωτές για τα ηλεκτρικά οχήματα. Ακόμα κι αν είναι ευνοϊκό, το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας δεν είναι το παν.
Εκτός από τα ζητήματα της αυτονομίας και της επαναφόρτισης και η αξιοπιστία είναι αναπόφευκτος παράγοντας. Ενώ η περίοδος διατήρησης των επαγγελματικών οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης εκτείνεται με την πάροδο του χρόνου η χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου και η διάταξη αυτών των φορτηγών παραμένουν επίσης βασικά κριτήρια. Η μετάβαση σε ηλεκτρικά φορτηγά συνοδεύεται από τεχνικούς περιορισμούς που μπορεί να είναι απαγορευτικοί.
Από εκεί και πέρα, το πρόσθετο κόστος αγοράς εξακολουθεί να αποτελεί πραγματικό εμπόδιο για την υιοθέτησή του. Πολύ περισσότερο σε ένα αβέβαιο οικονομικό πλαίσιο. Και σε μια εποχή που οι Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών είναι σε παρακμή, οι περιορισμοί στην πρόσβαση στα κέντρα των πόλεων δεν επαρκούν πλέον για να δούμε τους επαγγελματίες να αλλάζουν σε ηλεκτρικά οχήματα κοινής χρήσης σε μεγάλη κλίμακα.
Προς τον ήπιο υβριδισμό
Το γεγονός παραμένει ότι οι κατασκευαστές δεν έχουν άλλη επιλογή από το να κινηθούν προς αυτή τη λύση. Μια επιτακτική ανάγκη που οδήγησε την Iveco να προσεγγίσει το Stellantis Pro One για να έχει ηλεκτρικά φορτηγά στις γκάμα της.
Ο κατασκευαστής λέγεται επίσης ότι μελετά τη χρήση ήπιου υβριδισμού. «Το πρόβλημα με τα MHEV σε αυτό το τμήμα είναι ότι αντιπροσωπεύει ένα πρόσθετο κόστος για τους αγοραστές», εξήγησε ο Jean-Philippe Imparato, διευθυντής της Stellantis Europe. Εάν εξετάζουμε το ενδεχόμενο εισαγωγής υβριδισμού σε κινητήρες diesel, πρέπει να αξιολογήσουμε προσεκτικά τον αντίκτυπο που θα μπορούσε να έχει στην τιμή για τους πελάτες.»
Οι Κινέζοι κατασκευαστές επιτίθενται στην αγορά επαγγελματικών οχημάτων
Αντιμέτωπος με τον ηγέτη του κλάδου, ο κινεζικός ανταγωνισμός ετοιμάζεται επίσης να εισέλθει στην αγορά ηλεκτρικών επαγγελματικών οχημάτων. Έτσι, η BYD σχεδιάζει να λανσάρει το μοντέλο της E-Vali, ενώ η Gecko αναμένεται να παραθέσει στην αγορά τη γκάμα Magic Way που διατίθεται σε βαν και καμπίνα σασί.
Ενώ η Ευρώπη εξακολουθεί να εξετάζει το σχέδιο στήριξης της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, ο όμιλος Stellantis επανέλαβε ότι είναι απαραίτητο να «υποστηρίξουμε προσεκτικά όλους τους τομείς, ιδιαίτερα τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (LCV) που είναι απαραίτητα για την οικονομία μας. Και σήμερα η μετάβαση των LCV πρέπει να επωφεληθεί από ειδική και διαρκή υποστήριξη».