Υποχρεωτική θα είναι η ασφάλιση των οχημάτων ιδιωτικής και επαγγελματικής χρήσης για φυσικές καταστροφές από την 1η Ιανουαρίου 2025 σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωστής Χατζηδάκης.
Πιο συγκεκριμένα ο κ. Χατζηδάκης στα νέα μέτρα που προωθεί το ΥΠΕΘΟ για τις προκλήσεις της κλιματικής κρίσης επισήμανε χαρακτηριστικά ότι: «Από 01/01/2025 θα πρέπει υποχρεωτικά να ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές όλα τα οχήματα ιδιωτικής και επαγγελματικής χρήσης, με την ανανέωση ή σύναψη νέου ασφαλιστηρίου. Επίσης υποχρεωτικά ασφαλισμένες για φυσικές καταστροφές θα είναι από την 01/06/2025 και όλες οι επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών άνω των 500.000 ευρώ.»
Με αυτό τον τρόπο το κράτος εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής αλλά και των έντονων καιρικών φαινομένων προσπαθεί να μειώσει τις αποζημιώσεις που δίνει στους πολίτες και τις επιχειρήσεις ενώ από την άλλη μεριά οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων αλλά και επαγγελματικών οχημάτων δεν θα ανησυχούν πλέον για κάποια επικείμενη φυσική καταστροφή αλλά θα αποζημιώνονται από τις ασφαλιστικές εταιρείες.
Να τονίσουμε πως μέχρι σήμερα κανένας ιδιώτης καταναλωτής δεν έχει αποζημιωθεί από το κράτος για κάποια ολική καταστροφή οχήματος που προκλήθηκε από φυσική καταστροφή ενώ οι εταιρείες αποζημιώνονται υπό προϋποθέσεις.
Η υποχρεωτική ασφάλιση όλων των οχημάτων για φυσικές καταστροφές θα σταματήσει εν μέρει και το φαινόμενο των αυτοκινήτων «μαιμούδων» αλλά και του εμπορίου όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στελέχη της αγοράς «αγοραπωλησίας εγγράφων» καθώς τα κατεστραμμένα οχήματα θα οδεύουν προς καταστροφή αφού οι ιδιοκτήτες τους θα αποζημιώνονται από τις ασφαλιστικές εταιρείες.
Επίσης μετά την 1η Ιανουαρίου 2025 όπου θα είναι και υποχρεωτική η ασφάλιση για φυσικές καταστροφές οι ιδιοκτήτες των κατεστραμμένων οχημάτων αυτομάτως θα έχουν την ρευστότητα να αποκτήσουν κάποιο άλλο αυτοκίνητο και δεν θα κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς μεταφορικό μέσο αφού θα τους αποζημιώνει η ασφαλιστική τους εταιρεία.
Ποια θα είναι η επιβάρυνση
Η επιπλέον κάλυψη ασφάλισης έναντι των φυσικών καταστροφών σε καμία περίπτωση δεν θα είναι δωρεάν από τις εταιρείες του κλάδου ωστόσο το κόστος αναμένεται να είναι τόσο χαμηλό ώστε να μην προβληματίσει τα ελληνικά νοικοκυριά.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr το κόστος της κάλυψης ενός αυτοκινήτου για φυσικές καταστροφές θα υπολογίζεται τόσο από την περιοχή όπου διαμένει ο ιδιοκτήτης του οχήματος όσο και από την αξία του οχήματος.
Για παράδειγμα κάποιος ιδιοκτήτης που διαμένει σε μια πόλη όπου δεν υπάρχει περίπτωση να πλημμυρίσει ποτέ ή θα «χτυπηθεί» από άλλες φυσικές καταστροφές και η αξία του αυτοκινήτου είναι χαμηλή τόσο το επασφάλιστρο δεν αναμένεται να ξεπεράσει τα 4 έως 7 ευρώ το έτος.
Αντίθετα κάποιος ιδιοκτήτης οχήματος που διαμένει σε μια επικίνδυνη περιοχή όπως σε εκείνες που πλημμύρισαν πέρυσι το χειμώνα και το αυτοκίνητό του έχει μια υψηλή αξία τότε το κόστος του επασφάλιστρου μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τα 20-30 ευρώ το έτος.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr όλα τα εταιρικά αυτοκίνητα (leasing) αλλά και εκείνα των εταιρειών ενοικίασης είναι ήδη ασφαλισμένα έναντι των φυσικών καταστροφών. Στους ιδιώτες καταναλωτές όσοι έχουν αυτοκίνητο έως και 10 έτη στην συντριπτική τους πλειοψηφία είναι ασφαλισμένα έναντι των φυσικών καταστροφών.
Οπότε εκείνοι που θα επηρεαστούν από την υποχρέωση της ασφάλισης είναι όσοι έχουν παλαιά αυτοκίνητα και διαμένουν τις λεγόμενες επικίνδυνες περιοχές…
«Αγκάθι» ο πολύ παλαιός στόλος οχημάτων
Ένα από τα μεγάλα «αγκάθια» που θα πρέπει να εξαφανίσουν στο νέο νόμο περί υποχρεωτικότητας ασφάλισης των οχημάτων έναντι των φυσικών καταστροφών έχει να κάνει με το πολύ γερασμένο στόλο οχημάτων. Σύμφωνα με επαγγελματίες από τον ασφαλιστικό κλάδο η αξία των γηρασμένων ΙΧ, vans, φορτηγών και λεωφορείων δυστυχώς θα περιορίσει στο ελάχιστο τα ποσά των αποζημιώσεων και μάλιστα σε περίπτωση που σε κάποιο όχημα η επισκευή είναι υψηλότερη από 1.000 ευρώ είναι πολύ πιθανό οι εταιρείες να προτείνουν στους πελάτες τους την ολική καταστροφή αντί για την επισκευή του οχήματος. Ίσως έτσι μειωθεί και ο αριθμός των οχημάτων με πολύ μεγάλο μέσο όρο ηλικίας…
Πρόεδρος Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών: Στη σωστή κατεύθυνση
Ο Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου μιλώντας στο Carandmotor.gr σχετικά με τις αλλαγές στις ασφάλειες των οχημάτων τόνισε ότι: «Είναι μια κάλυψη που δεν θα έπρεπε να λείπει από το ασφαλιστικό πρόγραμμα. Και είναι θετικό για όλους που η κυβέρνηση αρχίζει να αντιλαμβάνεται την μεγάλη απειλή των φυσικών καταστροφών. Τα ακραία καιρικά φαινόμενα διαπιστωμένα προκαλούν ζημιές στα αυτοκίνητα με κυρίαρχη περίπτωση την χαλαζόπτωση ενώ ακολουθούν ζημιές από πλημμύρες, και από πτώση δένδρου ή κάτι άλλο σχετικό που θα προέλθει από κάποιο ισχυρό καιρικό φαινόμενο. Γενικότερα να επισημάνω ότι η ασφάλιση και των σπιτιών και των επιχειρήσεων από ακραία καιρικά φαινόμενα με την νέα λογική που άρχιζε να εξετάζεται από την κυβέρνηση είναι απαραίτητη. Δεν υπάρχει στον κόσμο περίπτωση που το κράτος να αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου την αποζημίωση των ζημιών που προκαλούν τα φυσικά φαινόμενα ή η πυρκαγιές. Είναι μια καλή αρχή για οδηγηθούμε ως κοινωνία στην καλύτερη προστασία ανθρώπων και ιδιοκτησιών.»
Ο κ. Χατζηθεοδοσίου σχετικά με το επιπλέον κόστος της νέας υποχρεωτικής κάλυψης στα οχήματα έναντι των φυσικών καταστροφών τονίζει ότι: «Η συγκεκριμένη κάλυψη αντιστοιχεί σε ένα μικρό ποσό που δεν μπορεί να προβληματίζει κανένα όχι μόνο ως κόστος αλλά πολύ περισσότερο σε σύγκριση με τα οφέλη που αποφέρει η ύπαρξή της στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο. Είναι συχνό φαινόμενο να προκαλούνται ζημιές από καιρικά φαινόμενα και είναι άδικο για τους ιδιοκτήτες οχημάτων να είναι ακάλυπτοι και να μην αποζημιώνονται. Αυτή η κάλυψη πρέπει να υπάρχει σε όλα τα ασφαλιστήρια ανεξαρτήτως υποχρεωτικότητας.»
Σχετικά με την ηλεκτρονική διασταύρωση για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων και χωρίς ΚΤΕΟ οχημάτων ο πρόδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών ξεκαθάρισε ότι: «Η εξέλιξη της υλοποίησης του μέτρου διασταύρωσης δεδομένων για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων είναι θετικό γεγονός. Το θεωρώ καλή αρχή για την λύση ενός αδικαιολόγητου θέματος που αφορά την κυκλοφορία ανασφάλιστων οχημάτων. Ωστόσο το να γίνεται κάθε εξάμηνο θεωρούμε ότι δεν υπάρχει αιτιολογία και είναι άστοχο. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να γίνεται πολύ συχνότερα έως και καθημερινά. Δεν υπάρχει λόγος να αφήνεται ένα τόσο μεγάλο διάστημα για να γίνεται έλεγχος σε ένα θέμα σοβαρό όπως τα ανασφάλιστα.»