Οι μεταφορείς που οδηγούν φορτηγά χωρίς εκπομπές θα καταβάλλουν το μισό αντίτιμο στα διόδια της ΕΕ στο πλαίσιο ενός νέου συστήματος χρέωσης, σύμφωνα με το νέο σχέδιο που έχουν προκρίνει οι υπουργοί Μεταφορών των κρατών-μελών.
Τα φορτηγά με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα χρεώνονται με βάση τις εκπομπές CO2, με τα πιο αποδοτικά βαρέα φορτηγά οχήματα να πληρώνουν λιγότερα. Η Επιτροπή Transport & Environment της ΕΕ επισήμανε ότι εάν συμφωνηθεί από το κοινοβούλιο της ΕΕ, ο νέος νόμος για την ευρωβινιέτα θα επιταχύνει τη μετάβαση στο φορτίο μηδενικών εκπομπών και θα βοηθήσει πολύ στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις πόλεις.
Οι υπουργοί Μεταφορών δήλωσαν ότι τα φορτηγά μηδενικών εκπομπών, τα οποία είναι ηλεκτρικά ή λειτουργούν με υδρογόνο, θα λάβουν τουλάχιστον 50% έκπτωση στις χρεώσεις έως τον Απρίλιο του 2023.
Οι χώρες μπορούν ακόμη και να προσφέρουν εκπτώσεις έως και 100% για τα φορτηγά μηδενικών εκπομπών, όπως συμβαίνει ήδη στη Γερμανία, έως το τέλος του 2025. Μετά το 2025, οι χώρες μπορούν να προσφέρουν εκπτώσεις μεταξύ 50% και 75%, όπως συμβαίνει ήδη στην Αυστρία.
Ο Τζέιμς Νιξ, διευθυντής στο T&E, δήλωσε: «Αυτή είναι μια σημαντική ανακάλυψη για τα διόδια πράσινων φορτηγών. Τα βαρέα φορτηγά οχήματα θα πρέπει να πληρώσουν περισσότερα αν εκπέμπουν περισσότερα, και οι μεταφορείς που επενδύουν σε φορτηγά χωρίς εκπομπές θα δουν το κόστος τους να πέφτει. Κατά τις διαπραγματεύσεις, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρέπει επίσης να πιέσει την επέκταση της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» τόσο στον θόρυβο όσο και στην ατμοσφαιρική ρύπανση χωρίς εξαίρεση. »
Καθώς τα ηλεκτρικά φορτηγά παράδοσης διατίθενται όλο και περισσότερο, η T&E δήλωσε ότι οι εκπτώσεις στα διόδια θα βοηθήσουν στην επιτάχυνση της μετάβασης στην ηλεκτρονική κινητικότητα μειώνοντας το κόστος των μεταφορέων που τα αγοράζουν. Το ετήσιο κόστος διοδίων μπορεί να φτάσει τα 25.000 ευρώ ανά φορτηγό ή το ένα τέταρτο του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας του οχήματος.
Τα φορτηγά ευθύνονται για το 23% των εκπομπών οδικών μεταφορών στην ΕΕ. Οι πρεσβευτές της ΕΕ αναμένεται να σφραγίσουν τη συμφωνία στις 18 Δεκεμβρίου. Οι τριμερείς διαπραγματεύσεις μεταξύ των κυβερνήσεων και του κοινοβουλίου της ΕΕ σχετικά με τον τελικό νόμο αναμένεται να ξεκινήσουν στις αρχές του 2021.