Στο συνέδριο Green Deal Greece 2022, που διοργάνωσαν το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και το economix.gr, μίλησε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης, μιλώντας από το βήμα του συνεδρίου Green Deal για τις πράσινες υποδομές τόνισε ότι «οι πολιτικές της ΕΕ για το κλίμα και η προοδευτική ατζέντα της κυβέρνησης και του ίδιου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, αποτέλεσαν την πυξίδα για τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τον Κώστα Καραμανλή».
Από την πρώτη στιγμή, όπως ανέφερε, τέθηκαν 4 στόχοι που εξασφάλισαν την υλοποίηση του «φιλόδοξου και προσεκτικά διαρθρωμένου προγράμματος έργων που διαμορφώσαμε».
Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, οι στόχοι αυτοί ήταν:
Το ξεμπλοκάρισμα έργων που είχαν βαλτώσει ή είχαν καθυστερήσει υπέρμετρα.
Ο σχεδιασμός μίας νέας γενιάς έργων.
Η αξιοποίηση όλων των δυνατών ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων.
Η εντατικοποίηση και επέκταση των νέων εργαλείων όπως τα ΣΔΙΤ, οι πρότυπες προτάσεις και άλλα σύγχρονα χρηματοδοτικά μοντέλα.
«Όλα αυτά πάντα μέσα από το πρίσμα και τις νέες ανάγκες για πράσινες και βιώσιμες υποδομές, που θα αντεπεξέρχονται στις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής» επισήμανε.
Στη συνέχεια, έκανε λόγο για έναν σημαντικό απολογισμό έργων στα 3 χρόνια διακυβέρνησης καθώς, όπως υπογράμμισε ο Υφυπουργός Υποδομών «έχουμε πετύχει την πλήρη αναστροφή της στάσιμης κατάστασης του παρελθόντος. Εκτελούμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων υποδομής των τελευταίων δεκαετιών, ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ. Έργα που έχει ανάγκη ο τόπος και μπορούν να δώσουν μεγάλη ώθηση στην οικονομία και στη βιώσιμη ανάπτυξη».
Εστίασε σε κάποια από τα έργα που έχουν δρομολογηθεί και τα οποία αντικατοπτρίζουν τη γενικότερα φιλοσοφία του προγράμματος.
«Στην Αθήνα το μεγάλο έργο υποδομής, η γραμμή 4 του Μετρό, αλλά και όλες οι σχεδιαζόμενες επεκτάσεις των υπολοίπων 3 γραμμών είναι οι πρωταγωνιστές στην προσπάθεια μετασχηματισμού της σε σύγχρονη ευρωπαϊκή Μητρόπολη. Η νέα γραμμή 4 θα στρέψει χιλιάδες πολίτες στο μέσο μαζικής μεταφοράς, θα υποκαταστήσει χιλιάδες μετακινήσεις που γίνονται σήμερα με ΙΧ, θα τονώσει τη βιώσιμη κινητικότητα και θα συμβάλλει στην επίτευξη αστικών αναπλάσεων στο επίκεντρο του πολεοδομικού ιστού» σημείωσε ο κ. Καραγιάννης.
Πρόσθεσε ότι η νέα γραμμή του Μετρό θα έχει και επιπλέον σημαντικό όφελος για το περιβάλλον και τους πολίτες, αρκεί να αναφερθεί ότι θα εξυπηρετεί ημερησίως περίπου 341.000 επιβάτες.
Συνεχίζοντας, έκανε αναφορά στα δύο εμβληματικά έργα της Θεσσαλονίκης, το Μετρό και το Flyover, τα οποία, όπως εξήγησε «θα προσδώσουν νέες δυνατότητες στο μεταφορικό σύστημα της πόλης. Και τα δύο έργα που θα είναι καταλύτες στην αειφόρα ανάταξη της πόλης, θα ανακουφίσουν το κυκλοφοριακό, θα επιλύσουν περιβαλλοντικά προβλήματα και θα προσδώσουν μεγάλες ευκαιρίες αστικών χειρισμών στον κέντρο της πόλης και στον ευρύτερο αστικό ιστό».
Συγκεκριμένα το Flyover «είναι σχεδιασμένο, μελετημένο τεχνικά και χρηματοοικονομικά εξ’ ολοκλήρου από τη σημερινή κυβέρνηση, έχει προδιαγραφές ενός σύγχρονου πρασίνου έργου που θα υπεραναπληρώσει τον προβληματικό σήμερα περιφερειακό δρόμο της πόλης».
Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη «η εύκολη, και ταχεία διασύνδεση της δυτικής με την Ανατολική πλευρά της πόλης, θα απομειώσει δραστικά τη διαμπερή κίνηση οχημάτων που γίνεται σήμερα διαμέσου του κέντρου της πόλης, δημιουργώντας έντονες και πολύ αισθητές λειτουργικές επιβαρύνσεις και δημιουργεί ανυπέρβλητα προβλήματα στη προώθηση ήπιων μορφών μετακίνησης στο αμιγώς αστικό κομμάτι».
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Υφυπουργός Υποδομών στα σιδηροδρομικά έργα ύψους 4 δισ. ευρώ, τα οποία συγκροτούν το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων σιδηροδρόμου στη χώρα μας.
«Σε λίγα χρόνια από σήμερα, όλα τα μεγάλα λιμάνια της χώρας θα είναι συνδεδεμένα με σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων, κάτι που θα καταστήσει το τρένο ως ένα πλήρως ανταγωνιστικό μέσο μεταφοράς απέναντι στις υπόλοιπες πολύ πιο επιβαρυντικές για το περιβάλλον εναλλακτικές» τόνισε.
Ξεχωριστή σημασία για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και των ακραίων φαινομένων που καταγράφονται είναι και τα έργα που ενισχύουν τα υδάτινα αποθέματα της χώρας.
Σε αυτό το πλαίσιο, ανέφερε ο κ. Καραγιάννης «εντάξαμε στην εθνική πρόταση για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, 7 μεγάλα έργα συνολικού προϋπολογισμού 400 εκατομμυρίων ευρώ».
Αναλυτικά, σύμφωνα με τον Υφυπουργό Υποδομών: «προχωρούμε σε 4 αντιπλημμυρικά έργα σε Κρήτη, Αιτωλοακαρνανία, Κορινθία και Μακεδονία και 3 έργα ύδρευσης σε Κέρκυρα, Πρέβεζα – Άρτα – Λευκάδα και Μυτιλήνη και με 400 εκατομμύρια ευρώ σε έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη και άλλα 350 εκατομμύρια για αντιπλημμυρικά έργα κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων».
Κλείνοντας την ομιλία του, ο κ. Καραγιάννης έστειλε σαφές μήνυμα ότι «η Ελλάδα επέστρεψε για να πρωταγωνιστήσει στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια, προσφέροντας ηρεμία και σταθερότητα σε ένα ταραγμένο περιβάλλον, μετατρέποντας και πάλι τη γεωγραφική μας θέση σε κόμβο κοινωνικών, πολιτικών, οικονομικών και ενεργειακών εξελίξεων. Αυτό πλέον το βλέπουν όλοι και στο εξωτερικό και εντός της χώρας και αυτή είναι μια ακόμα παρακαταθήκη για τη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη».