Για πρώτη φορά, αυτοκίνητα Tesla τοποθετήθηκαν σε λίστα αγορών της κινεζικής κυβέρνησης, σύμφωνα με το Κινεζικό κρατικό μέσο ενημέρωσης Paper.cn. Η Tesla είναι η μόνη ξένη μάρκα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κατάλογο αγορών που δημοσιεύει η κυβέρνηση της επαρχίας Jiangsu στην ανατολική Κίνα. Οι άλλες μάρκες που αναφέρονται περιλαμβάνουν τη Volvo, που ανήκει στην κινεζική Geely αλλά και την MG που ανήκει στην κρατική SAIC.
Αυτό σημαίνει ότι οι κυβερνητικές υπηρεσίες και οι δημόσιοι όμιλοι στην επαρχία μπορούν να τα προμηθευτούν μοντέλα της Tesla ως υπηρεσιακά αυτοκίνητα, υπογραμμίζοντας με αυτό τον τρόπο τη φιλική σχέση που έχει η Κίνα με την εταιρεία του Elon Musk.
Η εξέλιξη έχει γίνει viral στα κινεζικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με ορισμένους χρήστες να αμφισβητούν το γεγονός εάν τα ξένα αυτοκίνητα πρέπει να εξεταστούν για χρήση από την κυβέρνηση.
Η κυβέρνηση του Jiangsu προσπάθησε να αμβλύνει αυτές τις ανησυχίες λέγοντας ότι το μοντέλο Tesla είναι «ένα εγχώριο αυτοκίνητο, όχι εισαγόμενο» καθώς κατασκευάζεται εκεί.
Η Tesla, η οποία διαθέτει ένα giga-factory στη Σαγκάη, κατασκεύασε περίπου 947.000 αυτοκίνητα στην Κίνα το 2023 και τα περισσότερα από αυτά πωλήθηκαν τοπικά. Στον κατάλογο αγορών της κυβέρνησης, το Model Y της Tesla που κατασκευάστηκε στη Σαγκάη ήταν καταχωρισμένο στα 249.900 γιουάν (34.377 δολάρια).
Η Κίνα έχει γίνει μια ολοένα και πιο σημαντική αγορά για την Tesla, καθώς η χώρα αντιπροσωπεύει πάνω από το ήμισυ των συνολικών πωλήσεων ηλεκτρικών ΙΧ παγκοσμίως. Πέρυσι, η Tesla αντλούσε σχεδόν το ένα τέταρτο των συνολικών εσόδων της από την Κίνα.
Αλλά η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει επίσης αυξανόμενο ανταγωνισμό από κινέζους αντιπάλους. Η BYD ξεπέρασε την Tesla το τελευταίο τρίμηνο του 2023 ως ο μεγαλύτερος πωλητής ηλεκτρικών οχημάτων στον πλανήτη. Η Tesla ανέκτησε τη θέση της το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, αλλά αισθάνεται την «αναπνοή» των ανταγωνιστών της.
Τα αυτοκίνητα Tesla είχαν προηγουμένως απαγορευτεί να αποκτούνται από ορισμένα κυβερνητικά και στρατιωτικά συγκροτήματα στην Κίνα λόγω κατασκοπείας και ανησυχιών για την ασφάλεια των δεδομένων.
Αυτοί οι περιορισμοί άρθηκαν τον Απρίλιο, όταν μια κορυφαία ένωση αυτοκινήτων ανακοίνωσε ότι τα αυτοκίνητα της Tesla είχαν περάσει τις απαιτήσεις ασφάλειας δεδομένων της Κίνας. Η ανακοίνωση ήρθε την ίδια ημέρα που ο Musk επισκέφθηκε το Πεκίνο και συναντήθηκε με τον πρωθυπουργό Li Chiang, ο οποίος επαίνεσε την Tesla ως «επιτυχημένο μοντέλο» για τη συνεργασία ΗΠΑ-Κίνας.
Δασμοί της ΕΕ
Όμως, στα περισσότερα μέτωπα, οι εντάσεις μεταξύ Κίνας και Δύσης αυξάνονται. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι θα επιβάλει πρόσθετους δασμούς έως και 37,6% από την Παρασκευή 5 Ιουλίου στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων που κατασκευάζονται στην Κίνα.
Οι δασμοί, που ανακοινώθηκαν για πρώτη φορά στις αρχές Ιουνίου, θεωρούνται ως μια απαραίτητη κίνηση από την ΕΕ για να αποτρέψει μια πλημμύρα φθηνών κινεζικών αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν με «άδικη» υποστήριξη επιδοτήσεις των κρατών μελών της ΕΕ.
Η Tesla, ένας σημαντικός εξαγωγέας ηλεκτρικών οχημάτων παραγωγής Κίνας στην Ευρώπη, ζήτησε ξεχωριστό υπολογισμό των δασμών, σύμφωνα με την Κομισιόν. Επί του παρόντος, η εταιρεία αντιμετωπίζει κατά μέσο όρο πρόσθετο δασμό 20,8% ως μέρος ενός ομίλου εταιρειών που συνεργάζονται με την έρευνα της ΕΕ.