Ραγδαία αύξηση καταγράφουν οι κλοπές καταλυτών και στις ΗΠΑ με αποτέλεσμα να μεγαλώνει συνεχώς η λίστα αναμονής στις κατά τόπους αντιπροσωπείες για αντικατάσταση των κλεμμένων εξαρτημάτων οι οποίες να υπενθυμίσουμε ότι είναι αρκετά ακριβές και χρονοβόρες. Οι Αρχές αναζητούν τρόπους ώστε να περιορίσουν τις κλοπές καταλυτών αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει βρεθεί κάποιος αποτελεσματικός τρόπος…
Το National Insurance Crime Bureau ανέφερε ότι αναφέρθηκαν 14.433 κλοπές καταλυτών στις ΗΠΑ το 2020. Ωστόσο οι κλοπές του 2020 είναι τετραπλάσιες σε σχέση με το 2019 όπου καταγράφηκαν 3.389 περιπτώσεις κλοπών. Το 2018, αναφέρθηκαν μόλις 1.298 κλοπές. Οι αξιωματούχοι άφησαν να εννοηθεί ότι τα στοιχεία του 2021 παρουσιάζουν δραματική αύξηση.
Πριν λίγες ημέρες στο Χιούστον, η AutoNation Toyota Gulf Freeway είχε 66 οχήματα που περίμεναν να αντικαταστήσουν τους καταλύτες τους αφού τους έκλεψαν οι κλέφτες. Δύο από αυτά τα οχήματα επέστρεψαν για δεύτερη φορά αφού στοχοποιήθηκαν ξανά.
Ενώ οποιοδήποτε όχημα μπορεί να πέσει θύματα κλεφτών, ορισμένα μοντέλα της Toyota είναι περιζήτητα επειδή οι καταλύτες τους έχουν υψηλότερη συγκέντρωση πολύτιμων μετάλλων από αυτούς άλλων κατασκευαστών, επομένως έχουν υψηλότερες τιμές.
Τα Pickups όπως το Tundra και το Tacoma της Toyota είναι δημοφιλή στους μετατροπείς, επειδή μπορούν να έχουν έως και τέσσερις μετατροπείς και το αμάξωμά τους έχει αυξημένη απόσταση από το έδαφος. Αυτό διευκολύνει τους κλέφτες να γλιστρήσουν από κάτω και να χρησιμοποιήσουν ένα πριόνι μπαταρίας για να αφαιρέσουν εύκολα τους καταλύτες, δήλωσε ο Craig Fletcher, διευθυντής service στο AutoNation Toyota Gulf Freeway. Τα υβριδικά Toyota Prius και ορισμένα τετρακύλινδρα οχήματα Honda είναι επίσης ιδιαίτερα βραβευμένα, όπως και τα pickup Ford F-Series και Ram 1500.
«Είναι ένα μόνιμο πρόβλημα τους τελευταίους 12 μήνες», είπε ο Fletcher. «Πριν από ένα χρόνο περίπου, η τιμή των υλικών που χρησιμοποιεί η Toyota για τους καταλύτες έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο».
Οι καταλυτικοί μετατροπείς περιέχουν λίγα μόνο γραμμάρια ακριβών μετάλλων όπως η πλατίνα, το παλλάδιο και το ρόδιο. Τα σπάνια στοιχεία αντιδρούν με αέρια καύσης για να μειώσουν την ποσότητα υδρογονανθράκων, μονοξειδίου του άνθρακα και υποξειδίου του αζώτου στα καυσαέρια ενός οχήματος.
Η τρέχουσα τιμή αγοράς του Ρόδιου είναι περίπου 16.600 δολάρια ανά ουγγιά. Η πλατίνα διαπραγματεύεται για περίπου 919 δολάρια η ουγγιά, ενώ το παλλάδιο βρίσκεται κοντά στα 2.200 δολάρια ανά ουγγιά.
Η αυξανόμενη αξία των καταλυτών καθιστά την ολοκληρωμένη ασφάλιση αυτοκινήτου απαραίτητη, είπε η Τρέισι Χικς της Ειδικής Ομάδας Εγκλημάτων Κλοπής Αυτοκινήτων του Αστυνομικού Τμήματος του Χιούστον. Η αντικατάσταση των καταλυτικών μετατροπέων μπορεί να κοστίσει έως και 11.000 δολάρια, ανάλογα με το όχημα και τυχόν παράπλευρες ζημιές σε αντικείμενα όπως καλωδιώσεις και καύσιμα, γραμμές μετάδοσης ή ψυκτικού υγρού.
Η Χικς είπε ότι ορισμένοι μετατροπείς της Toyota κόστιζαν 2.000 δολάρια όταν η τιμή των μετάλλων εκτοξεύτηκε στα ύψη.
Ανάλογα με την αγοραία τιμή των μετάλλων, το σύστημα μετάδοσης κίνησης και τον τύπο του οχήματος, οι ανακυκλωτές θα πληρώσουν έως και 1.500 δολάρια για έναν μόνο καταλυτικό μετατροπέα, δήλωσε ο Doug Seliger, διευθυντής μάρκετινγκ της PGM of Texas, που ειδικεύεται στην ανακύκλωση καταλυτών. Ένα σύνολο τεσσάρων μετατροπέων Tundra, για παράδειγμα, αποφέρει αυτήν τη στιγμή 500 δολάρια έως 1.000 δολάρια, είπε.
Ο Fletcher σημείωσε ότι το Tundra ενός πελάτη βρισκόταν στην αντιπροσωπεία Toyota του Χιούστον για τουλάχιστον 147 ημέρες. Είπε ότι οι μετατροπείς παραγγέλνονται για κάθε συγκεκριμένο όχημα και μπορεί να χρειαστούν εβδομάδες για να φτάσουν.
«Μια ομάδα μετατροπέων για τη μία πλευρά [του οχήματος] θα μπει, ενώ τα εξαρτήματα για την άλλη πλευρά θα εμφανιστούν αργότερα», είπε ο Fletcher. «Πολύ σπάνια μπαίνουν όλοι οι μετατροπείς ταυτόχρονα».
Ο Adam Haner, διευθυντής σέρβις της Helfman Motors στο Χιούστον, είπε ότι οι αντικαταστάτες καταλυτικοί μετατροπείς βρίσκονται σε “διαγαλαξιακή αντίστροφη παραγγελία“.
«Το να πρέπει να πω στους πελάτες ότι αντιμετωπίζουν εβδομάδες καθυστέρησης προτού πάρουν τους μετατροπείς και μπορέσουν να χρησιμοποιήσουν το όχημά τους [ξανά] ήταν το πιο δύσκολο κομμάτι της δουλειάς μου στα 19 χρόνια μου εδώ», είπε.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα θύματα που δεν είχαν ολοκληρωμένη κάλυψη ή περίμεναν τόσο πολύ για γνήσια ανταλλακτικά που έληξε η κάλυψη του ενοικιαζόμενου αυτοκινήτου τους, στράφηκαν σε φθηνότερους, λιγότερο αξιόπιστους καταλύτες aftermarket. Ένας τεχνικός της Toyota είπε ότι ορισμένοι πελάτες, καταργούν τους καταλύτες συγκολλώντας με σωλήνα το κενό στην εξάτμιση μόνο και μόνο για να επαναφέρουν τα οχήματά τους στο δρόμο.
Ακόμα κι αν η ζημιά φαίνεται μικρή, όπως όταν ο κλέφτης εγκαταλείπει και αφήνει απλώς ένα πριόνι κομμένο στη σωλήνωση της εξάτμισης, ο Haner δεν συνιστά ούτε κάνει αυτό που αποκαλεί επισκευές “Band-Aid“.
“Εάν συγκολλήσετε τον σωλήνα, θα μπορούσε να προκαλέσει περαιτέρω προβλήματα στο αυτοκίνητο”, είπε χαρακτηριστικά.
Η AutoNation Toyota Gulf Freeway και άλλες αντιπροσωπείες πωλούν και εγκαθιστούν αντικλεπτικές ασπίδες καταλυτικού μετατροπέα που διατίθενται μέσω ορισμένων πωλητών aftermarket. Ο Fletcher λέει ότι οι συσκευές κυμαίνονται από 750 έως 900 δολάρια εγκατεστημένες ανά όχημα.
Ένας οδηγός αξεσουάρ Toyota προσφέρει δεκάδες ασπίδες καταλυτικού μετατροπέα για διάφορα μοντέλα, από το Prius του 2001 έως τα Tundra, Sequoia και Tacoma του 2022.
«Βλέπουμε μόνο δύο έως τρεις [πωλήσεις ασπίδας] το μήνα από ανταλλακτικά», είπε. “Ένας από τους λόγους είναι το κόστος. Πιστεύω ότι οι περισσότεροι που τα αγοράζουν έχουν χάσει ήδη κάποιο καταλύτη.”
Ποινικό αδίκημα η κλοπή καταλύτη!
Η Toyota Motor North America χαρακτήρισε τις κλοπές καταλυτικών μετατροπέων μια πρόκληση σε όλο τον κλάδο και δεσμεύτηκε να συνεργαστεί με όλους τους ενδιαφερόμενους για την προστασία των ιδιοκτητών οχημάτων.
«Κατά την άποψή μας, η πιο αποτελεσματική προσέγγιση απαιτεί στενή συνεργασία μεταξύ της ευρύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας και των τοπικών και κρατικών αρχών για την εξεύρεση νομοθετικών λύσεων με στόχο την εξάλειψη της αγοράς αυτών των κλεμμένων ανταλλακτικών», ανέφερε η αυτοκινητοβιομηχανία.
Οι εξάρσεις καταλυτικών μετατροπέων έχουν πάρει μια πιο βίαιη τροπή καθώς περισσότεροι σκληραγωγημένοι εγκληματίες προσπαθούν να εισπράξουν χρήματα. Οι αντιπαραθέσεις μπορεί να αποβούν θανατηφόρες. Στο Χιούστον, ένας βοηθός σερίφη που ήταν εκτός υπηρεσίας πυροβολήθηκε θανάσιμα τον Μάρτιο κατά τη διάρκεια ένοπλης μάχης σε πάρκινγκ με τρεις άνδρες που είχαν βάλει στόχο το όχημά του καθώς αυτός και η σύζυγός του ψώνιζαν σε ένα σούπερ μάρκετ.
Τον Ιανουάριο, ο εκπρόσωπος των ΗΠΑ Jim Baird, R-Ind., εισήγαγε τον νόμο για την πρόληψη των κλοπών ανακύκλωσης αυτοκινήτων (PART). Εάν εγκριθεί, η νομοθεσία θα βοηθούσε την επιβολή του νόμου απαιτώντας τη σφράγιση των VIN στους καταλυτικούς μετατροπείς νέων οχημάτων, τη δημιουργία αυστηρότερης τήρησης αρχείων των αγοραστών καταλυτικών μετατροπέων και κωδικοποιώντας τις κλοπές καταλυτών ως ποινικά αδικήματα.
“Πρόκειται για ένα καθαρό, απλό νομοσχέδιο που έχει τη δυνατότητα να λύσει ένα σοβαρό πρόβλημα που μαστίζει πάρα πολλούς ιδιοκτήτες οχημάτων και αξιωματούχους επιβολής του νόμου σε όλη τη χώρα”, δήλωσε ο Baird στο Automotive News . Τον Απρίλιο, η Εθνική Ένωση Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων χαρακτήρισε το μέτρο νομοθετική προτεραιότητα και προέτρεψε τους νομοθέτες να συνυποστηρίξουν το νομοσχέδιο.
Ο Baird είπε ότι ήταν αισιόδοξος ότι το νομοσχέδιο θα κερδίσει δικομματική υποστήριξη, επειδή πίστευε ότι θα κλείσει τα κενά που εμποδίζουν την επιβολή του νόμου να θέτει υπόλογους τους κλέφτες καταλυτών.
«Οι Αμερικανοί έχουν αρκετά να ανησυχούν. Το να ξοδέψετε εκατοντάδες ή ακόμα και χιλιάδες δολάρια για την αντικατάσταση ενός απαιτούμενου ανταλλακτικού αυτοκινήτου δεν πρέπει να είναι ένα από αυτά.» επισήμανε ο Baird.