Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@carpress.gr
Πολλοί είναι εκείνοι που αμφισβητούν τις εργοστασιακές μετρήσεις των αυτοκινήτων που φιγουράρουν δίπλα στα μοντέλα στις εκθέσεις αυτοκινήτων. Πρόσφατα έρευνα του Transport & Environment αποδεικνύει πως οι εργοστασιακές καταναλώσεις αλλά και οι εκπομπές καυσαερίων αποκλίνουν από την πραγματικότητα σε πολύ υψηλό ποσοστό. Μάλιστα σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Transport & Environment οι οδηγοί επιβαρύνονται με περίπου 500 ευρώ κάθε χρόνο εξαιτίας των πλασματικών μετρήσεων.
Η μελέτη του Transport & Environment δείχνει επίσης πως κατασκευαστές όπως η Mercedes-Benz, η BMW και η Ford, έχουν τις μεγαλύτερες αποκλίσεις που στις συγκεκριμένες εταιρίες, ξεπερνούν το 30%. Επίσης πολύ σημαντικό, είναι το “εύρημα” ότι τα μοντέλα που επηρεάζονται περισσότερο από αυτές τις αποκλίσεις, ή αν θέλεις τα μοντέλα στα οποία οι διαδικασίες χειραγωγούνται στον χειρότερο βαθμό, είναι αυτά με κινητήρες μικρότερους σε χωρητικότητα από 1 λίτρο!
Πλασματικές μετρήσεις
Σύμφωνα με την έρευνα του Transport & Environment οι κατασκευαστές «πετυχαίνουν» χαμηλότερη κατανάλωση με την αποσύνδεση ενεργοβόρων περιφερειακών εξαρτημάτων του κινητήρα, αύξηση της πίεσης ελαστικών, μεγιστοποίηση της απόστασης των τακακιών των φρένων από τον δίσκο για ελαχιστοποίηση των αντιστάσεων, βελτιστοποίηση των συνθηκών υπό τις οποίες διεξάγεται η δοκιμή ενώ δεν διστάζουν να πραγματοποιήσουν «ειδικό» προγραμματισμό του rolling-road για μικρότερη αντίσταση, κ.ά.
Παράλληλα ο κύκλος δοκιμών δεν είναι αντιπροσωπευτικός του πώς οδηγούνται τα αυτοκίνητα σήμερα. Σχεδιάστηκε πριν από 30 χρόνια και δεν έχει επαφή με την σημερινή πραγματικότητα.
Οι διαδικασίες είναι πεπαλαιωμένες και υπερβολικά χαλαρές, αφού περιλαμβάνουν πολλά “παραθυράκια” τα οποία φυσικά εκμεταλλεύονται οι κατασκευαστές.
Οι εταιρίες, δοκιμάζουν πρωτότυπα προ-παραγωγής που πολλές φορές, δεν είναι αντιπροσωπευτικά του τελικού προϊόντος.
Δεν γίνονται έλεγχοι για να εξασφαλίζεται το ότι τα οχήματα που πωλούνται μπορούν να επιτύχουν τα αποτελέσματα των οχημάτων που δοκιμάζονται.
Οι κατασκευαστές διεξάγουν τα tests μόνοι τους, σε δικά τους εργαστήρια.
Κατά τη διάρκεια του κύκλου δοκιμών, λειτουργίες όπως το air-condition, η δορυφορική πλοήγηση, τα θερμαινόμενα καθίσματα κ.ά. απενεργοποιούνται.
Τα tests μεγεθύνουν τα πλεονεκτήματα νέων τεχνολογιών όπως το start/stop.
World Light Duty Test Cycle and Procedures
Το World Light Duty Test Cycle and Procedures που οριστικοποιείται την άνοιξη του 2015 για χρήση από το 2017 και έπειτα φαντάζει σύμφωνα με την έρευνα ως ιδανικότερη λύση και θα πρέπει να υποστηρίξουν όλες οι κυβερνήσεις ανά τον κόσμο. Φυσικά, οι κατασκευαστές έχουν τις αντιρρήσεις τους για το WLTC/P. Επίσης, πρέπει να υπάρχει μία υπηρεσία όπως η EPA των Η.Π.Α. που θα ελέγχει τους ισχυρισμούς των κατασκευαστών και αν εντοπίσει παραπληροφόρηση, να επιβάλλει πρόστιμα.
Αραγε φανταστείτε τι γίνεται με τις μετρήσεις εκπομπών Co2 που στα περισσότερα κράτη της Ευρώπης αποτελούν τη μονάδα μέτρησης υπολογισμού των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας.