Την θέσπιση υποχρεωτικών τεχνικών απαιτήσεων για όλα τα ηλεκτρικά scooter που πωλούνται την Ευρωπαϊκή Ένωση ζητά ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) μετά από μια νέα έκθεση που πραγματοποίησε μέσω της οποίας αποδεικνύεται γιατί πρέπει να αντικατασταθεί το συνονθύλευμα των νόμων που υπάρχει στα κράτη μέλη της ΕΕ.
Μάλιστα σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας οι 119 θάνατοι που σχετίζονται με ηλεκτρικά σκούτερ συχνά αφορούν σε αλκοόλ, με τα περιορισμένα διαθέσιμα δεδομένα να δείχνουν ότι μεταξύ των μισών και των δύο τρίτων όσων σκοτώθηκαν είχαν καταναλώσει αλκοόλ πριν οδηγήσουν!
Άλλωστε είναι γνωστό ότι οι Αρχές μέχρι σήμερα δεν κάνουν αλκοόλτεστ στους οδηγούς ηλεκτρικών πατινιών γεγονός που εκμεταλλεύονται οι ατίθασοι οδηγοί…
Επίσης τα νέα πρότυπα, σύμφωνα με το ETSC, θα πρέπει να περιλαμβάνουν περιοριστή ταχύτητας στα 20 χλμ./ώρα καθώς και απαιτήσεις ευστάθειας, ελάχιστης πέδησης και μέγιστης επιτάχυνσης.
Οι ερευνητές συνιστούν στις εθνικές κυβερνήσεις να ορίσουν ελάχιστο όριο ηλικίας 16 ετών για τους αναβάτες ηλεκτρικών σκούτερ, υποχρεωτικό το κράνος, αποκλειστική χρήση μόνο από τον οδηγό καθώς και απαγόρευση οδήγησης μετά από μετά από κατανάλωση αλκοόλ ή ναρκωτικών.
Η Jenny Carson, η οποία συμμετείχε στην έρευνα είπε: «Τα ηλεκτρικά σκούτερ είναι πλέον ένας καθιερωμένος και δημοφιλής τρόπος μετακίνησης σε αστικές περιοχές στην ΕΕ. Ωστόσο, συνοδεύονται επίσης από έναν βαθμό κινδύνου που πρέπει να αντιμετωπιστεί πιο αποτελεσματικά από σήμερα. Με τον σωστό συνδυασμό ενός ασφαλέστερου περιβάλλοντος αστικής κυκλοφορίας, ασφαλέστερων οχημάτων και ασφαλέστερης συμπεριφοράς των αναβατών, μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι οι δρόμοι είναι ασφαλέστεροι για τους αναβάτες ηλεκτρονικών σκούτερ καθώς και για τους ποδηλάτες και τους πεζούς».
Σε εθνικά δεδομένα από ευρωπαϊκές χώρες, οι ερευνητές βρήκαν 119 θανάτους από τροχαία το 2022 σε συγκρούσεις που αφορούσαν «μηχανοκίνητες συσκευές μικροκινητικότητας» – μια κατηγορία προσωπικού ελαφρού ηλεκτρικού οχήματος που κυριαρχείται από ηλεκτρικά σκούτερ αλλά περιλαμβάνει και σπανιότερα οχήματα όπως ηλεκτρικά μονόκυκλα. Αν και αυτός ο αριθμός ήταν αυξημένος σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, αυτό μπορεί να οφείλεται απλώς στον αυξημένο αριθμό αναβατών ηλεκτρικών σκούτερ. Οι ερευνητές ζητούν περισσότερα δεδομένα για τη χρήση των ηλεκτρικών σκούτερ για να κατανοήσουν καλύτερα τα επίπεδα κινδύνου, τα οποία, σύμφωνα με ορισμένες προηγούμενες αναλύσεις, είναι υψηλότερα από ό,τι για το ποδήλατο.
Πολλά ατυχήματα και τραυματισμοί με ηλεκτρικά σκούτερ αφορούν μόνο τον αναβάτη και κανέναν άλλον χρήστη του δρόμου. Σε τέτοιες περιπτώσεις, ενδέχεται να μην κληθεί η αστυνομία στο σημείο, με αποτέλεσμα να μην αναφέρεται η σύγκρουση στα εθνικά δεδομένα. Πρέπει να γίνουν περισσότερα σε εθνικό επίπεδο στα κράτη μέλη για τη σύνδεση των νοσοκομειακών δεδομένων με τα αρχεία της αστυνομίας, προκειμένου να αποκτηθεί μια πληρέστερη εικόνα των ποσοστών τραυματισμών.
Οι αναφερόμενοι θάνατοι που σχετίζονται με ηλεκτρικά σκούτερ συχνά αφορούν αλκοόλ, με τα περιορισμένα διαθέσιμα δεδομένα να δείχνουν ότι μεταξύ των μισών και των δύο τρίτων όσων σκοτώθηκαν είχαν καταναλώσει αλκοόλ πριν οδηγήσουν. Τα αντίμετρα κατά επικίνδυνης κίνησης με ηλεκτρικό scooter θα πρέπει να περιλαμβάνουν νομικά όρια με την επιβολή προστίμων. Στη Φινλανδία και τη Νορβηγία, οι αρχές της πόλης ζήτησαν από τους παρόχους κοινών ηλεκτρικών σκούτερ να περιορίσουν την ταχύτητα τη νύχτα ή απαγόρευσαν εντελώς τα κοινόχρηστα ηλεκτρικά σκούτερ κατά τη διάρκεια της νύχτας – μέτρα που είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση των τραυματισμών.
Τα όρια ταχύτητας 30 χλμ./ώρα σε αστικές περιοχές είναι ένα από τα κύρια εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι πόλεις για να μειώσουν τους κινδύνους για τους χρήστες ηλεκτρικών σκούτερ σε αστικές περιοχές. Οι οδηγοί αυτοκινήτων, vans και φορτηγών που κινούνται με 30 χλμ./ώρα ή λιγότερο είναι πολύ λιγότερο πιθανό να σκοτώσουν ευάλωτους χρήστες του δρόμου, όπως αναβάτες ηλεκτρικών σκούτερ, πεζούς και ποδηλάτες.
Ορισμένοι υφιστάμενοι κανονισμοί προϊόντων της ΕΕ ισχύουν για τα ηλεκτρικά σκούτερ, για παράδειγμα κανόνες που καλύπτουν μηχανήματα και μπαταρίες, ωστόσο δεν υπάρχει υποχρεωτικό ενιαίο πρότυπο για τα ηλεκτρικά σκούτερ που να καλύπτει παράγοντες όπως η ευστάθεια, η μέγιστη ταχύτητα και η απόδοση πέδησης. Ελλείψει κανονισμού της ΕΕ, πολλά κράτη μέλη της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας και της Ισπανίας, έχουν αναπτύξει τα δικά τους εθνικά πρότυπα για τα οχήματα. Το ETSC συνιστά στην ΕΕ να αναπτύξει ένα ενιαίο σύνολο υποχρεωτικών τεχνικών απαιτήσεων, συμπεριλαμβανομένου ενός υποχρεωτικού ορίου τελικής ταχύτητας 20 χλμ./ώρα, που ορίζεται στο εργοστάσιο. Μάλιστα ήδη 11 ευρωπαϊκές χώρες απαιτούν ήδη μέγιστη ταχύτητα 20 χλμ./ώρα για ηλεκτρικά σκούτερ σε εθνικό επίπεδο.
Τα νέα πρότυπα θα πρέπει επίσης να απαιτούν ένα ελάχιστο επίπεδο απόδοσης πέδησης, ένα όριο στη μέγιστη επιτάχυνση, εμπρός και πίσω φρένα, μια ηχητική συσκευή προειδοποίησης (όπως ένα κουδούνι), καθώς και εμπρός και πίσω φώτα, σύμφωνα με το ETSC.
Η ΕΕ έχει υποχρεωτικά πρότυπα ασφαλείας για νέα αυτοκίνητα, vans και φορτηγά, τα οποία περιλαμβάνουν την τοποθέτηση αυτοματοποιημένων συστημάτων πέδησης έκτακτης ανάγκης που μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη ατυχημάτων με πεζούς και ποδηλάτες. Ωστόσο, τέτοια συστήματα δεν απαιτούνται επί του παρόντος για την αναγνώριση αναβατών ηλεκτρικών σκούτερ. Η ETSC λέει ότι το πρότυπο πρέπει να ενημερωθεί σύντομα, καθώς χρειάζονται χρόνια για να φτάσουν οι νέες τεχνολογίες ασφάλειας στην πλειονότητα όλων των οχημάτων στο δρόμο.